به زودي دلار از مبادلات سياحتي با کشورهاي منطقه حذف مي‌شود

تاریخ انتشار : 1402/06/18

رئيس‌کل بانک مرکزي، جايگزيني عرضه و تحويل دينار به زائران اربعين حسيني را که براي نخستين‌بار با موفقيت انجام شد، تجربه عملي حذف دلار از مبادلات غير تجاري و سياحتي اعلام کرد و گفت: تعميم تجربه رضايت‌بخش اربعين حسيني به ساير کشورهاي منطقه در حال بررسي کارشناسي و برنامه ريزي عملياتي است و به زودي شاهد اجراي آن خواهيم بود. 

به گزارش ايسنا، محمدرضا فرزين در پيامي ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعين حسيني و تقدير ويژه از مديريت مدبرانه مسئولان ارزي بانک مرکزي، مديران بانک‌هاي عامل فروش ارز اربعين، وزارت کشور و تمام ارگان‌ها تصريح کرد: خدمات ارز اربعين در سال جاري با چند تفاوت اساسي با سال‌هاي قبل توسط شبکه بانکي کشور انجام گرفت.

رئيس‌کل بانک مرکزي عرضه ارز اربعين توسط شش بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهري و روستايي را اقدامي مهم برشمرد و گفت: امسال براي نخستين بار، مراحل دريافت  ارز اربعين، ساده تر بود و تلاش شد سهم بيشتري از خدمات توسط سامانه‌هاي غير حضوري صورت گيرد.

فرزين تصريح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع ديناري عرضه ارز اربعين زائران ايراني در بزرگترين گردهمايي جهان فراهم و براي اولين بار نيز بجاي ارزهاي دلار و يورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

طبق اعلام بانک مرکزي، رئيس کل اين بانک اظهار کرد: مسئولان اين بانک از ماه ها قبل، برآورد دقيقي از منابع ديناري مورد نياز تا پايان سفر اربعين حسيني را پيش بيني کردند و با برنامه‌ريزي دقيق، خدمات عرضه ارز اربعين با نرخ يکسان و بدون هيچ کمبودي در تمام شعب و در طول روزهاي هفته ارائه شد. در طول ايام اربعين حسيني نيز همگان شاهد بودند که اين اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دينار در بازار غيررسمي شد.

فرزين تاکيد کرد: الگوي به کار گرفته شده که مورد رضايت زوار اربعين حسيني و مقامات مختلف کشور نيز قرار گرفت را مي‌توان براي ساير کشورهاي منطقه نيز به کار برد. 

رئيس‌کل بانک مرکزي افزود: در حال حاضر معاملات کالايي کشورمان با ساير کشورها عموما با ارزهاي يورو، درهم، يوان، روبل، روپيه و دينار صورت مي گيرد ولي درخصوص معاملات سياحتي و غيرتجاري، همچنان ارزهاي غالب يورو و دلار است که تجربه عملي حذف دلار از مبادلات غير تجاري و سياحتي در ايام اربعين امسال براي اولين بار در کشور اتفاق افتاد.

وي خاطرنشان کرد: بر اين اساس تعميم تجربه رضايت‌بخش استفاده از ارز محلي در اربعين حسيني امسال به ساير کشورهاي منطقه، موضوعي است که در حال بررسي کارشناسي و برنامه ريزي عملياتي است و به زودي شاهد اجراي آن خواهيد بود.