ايران سهامدار بانک بريکس مي‌شود

تاریخ انتشار : 1402/07/30

معاون وزارت امور خارجه خبر داد که بانک مرکزي براي خريد سهام بانک بريکس اقدام کرده و مي توانيم از اين بانک وام دريافت کنيم.

به گزارش خبرنگار ايبنا، مهدي صفري؛ معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه در مراسم روز ملي صادرات اظهار کرد: بسياري از کشور‌هايي که امروز همسو با کشور هستند در گذشته با ايران همسو نبودند. براي نمونه کشور‌هاي آسياي مرکزي هيچگونه علاقه‌اي به همکاري و رابطه با ايران نداشتند، اما امروز روابط تجاري و اقتصادي با اين کشور‌ها برقرار شده است. کشور‌هاي زيادي از اتحاديه آ‌سه‌آن، کشور‌هاي قاره آفريقا و آمريکاي لاتين امروزه با کشور ايران همکاري دارند و علاقه به ايجاد روابط اقتصادي دارند و اين با اقدامات وزارت امور خارجه در دو سال اخير محقق شده است.
 

وي افزود: ارزآوري تنها از صادرات نيست، بلکه از انتقال تکنولوژي، واردات مواد اوليه ارزان‌تر، ترانزيت و صدور خدمات فني و مهندسي نيز ارزآوري براي کشور محقق مي‌شود.
 

صفري ادامه داد: در چند ماه گذشته پروژه‌هاي بسيار خوبي در کشور‌هاي همسايه و قاره آفريقا در حوزه خدمات فني و مهندسي انجام شده است. در بخش دانش‌بنيان‌ها تلاش کرده‌ايم که صدور خدمات فني توسعه پيدا کند و صدور خدمات فني و مهندسي از حالت سنتي به دانش‌بنيان‌ها نيز منتقل شده است. براي نمونه در آمريکاي لاتين صدور حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون دلار خدمات فني و مهندسي را داشته‌ايم.
 

معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه افزود: ترانزيت عامل بسيار مهمي است و بايد براي تسهيل رشد صادرات به بخش ترانزيت توجه ويژه‌اي داشته باشيم. براي عضويت در بريکس تنها يکسال است که اقدامات خود را آغاز کرده‌ايم و شخص رئيس جمهور و رايزني با کشور‌هايي مثل هند، چين و روسيه براي عضويت در بريکس بسيار موثر بود.
 

وي با اشاره به اينکه عضويت در شانگ‌هاي نيز که از سال‌ها پيش اقدام کرده بوديم محقق شده است و عضويت در اين سازمان‌ها در توسعه تجارت و صادرات کشور بسيار اثرگذار است، تاکيد کرد: بريکس بانکي دارد که بانک مرکزي براي خريد سهام اين بانک اقدام کرده و با خريد سهام آن مي‌توانيم از اين بانک وام دريافت کنيم. علاوه بر اين استفاده از بانک توسعه اسلامي نيز يکي از ابزار‌هاي مهمي که است که براي توسعه صادرات کشور استفاده از آن در دست اقدام قرار دارد.
 

صفري ادامه داد: قرارداد‌هاي بسيار خوبي با کشور روسيه براي افزايش همکاري و توسعه روابط اقتصادي منعقد شده است. وزارت امور خارجه پيرو دستور رئيس جمهور و مقام معظم رهبري در توجه به توسعه صادرات و روابط تجاري و اقتصادي در کنار وزارت صمت، بانک مرکزي و ساير ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها هستيم. براي صادرات سفراي ايران در کشور‌هاي مختلف همکاري مي‌کنند و علاوه بر رايزن‌هايي که در کشور‌هاي مختلف داريم، ۱۳۰ سفير نيز در کنار صادرکنندگان هستند و گونه همکاري که لازم باشد انجام مي‌شود. همچنين وزارت امور خارجه در کنار ارگان‌هاي مختلف براي همکاري در صدور خدمات و رشد صادرات پيشتاز است.
 

معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه با بيان اينکه تحريم‌ها مانع است و دولت هم تلاش مي‌کند رفع تحريم کند، اما با همين شرايطي که قبلا مي‌گفتند هيچ کاري نمي‌شود کرد صادرات غيرنفتي ما سال گذشته به بيش از ۵۴ ميليارد دلار رسيد، اظهار کرد: بانک مرکزي نيز توافقات بسيار خوبي با کشور‌هاي مختلف از جمله روسيه و کشور‌هاي CIS انجام داده است تا مشکلات فرآيند نقل و انتقالات مالي نيز رفع شود. ضمن اينکه تلاش مي‌کند ارتباط مالي را با پيمان‌هاي پول هاي محلي توسعه دهد.

 

به گفته او، خوشبختانه بانک مرکزي نيز با سيستم سوئيفتي که تعريف کرده امکان روابط مالي با حدود ۱۲ کشور را فراهم کرده است.