اکران توانمندي‏‏‌‏‏‌هاي صنعت ايران

تاریخ انتشار : 1402/08/14

دنياي‌اقتصاد : صنايع به مدت چهار روز اين فرصت را پيدا کرده‌اند که توانمندي‌‌‌ها، دستاوردها و محصولات خود را در معرض ديد بازديدکنندگان و مشتريان داخلي و خارجي بگذارند. بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي صنعت که در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در حال برگزاري است، روز گذشته با حضور کمرنگ مسوولان دولتي افتتاح شد؛ موضوعي که انتقاد عزت‌‌‌الله اکبري تالارپشتي، رئيس کميسيون صنايع مجلس را نسبت به بي‌‌‌مهري دولتي‌‌‌ها به صنعتگران به دنبال داشت. البته صنعتگران در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» معتقد بودند حل مشکلات و موانع صنعت از سوي مسوولان نسبت به حضور آنها در نمايشگاه اولويت دارد. چيني‌‌‌ها نيز که تنها خارجي‌‌‌هاي اين نمايشگاه به حساب مي‌‌‌آيند، اظهار اميدواري کردند که اين نمايشگاه فرصت معرفي بيشتر توليدات صنعتي چيني به بازديدکنندگان ايراني را فراهم کند.

حضور کمرنگ مسوولان در افتتاحيه نمايشگاه

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي صنعت روز شنبه ۱۳آبان‌ماه با حضور بيش از ۴۳۰شرکت‌کننده داخلي‌‌‌، ۱۲۰شرکت‌کننده خارجي و ۴۰شرکت دانش‌‌‌بنيان به منظور اکران آخرين دستاوردها و خدمات حوزه صنعت در فضايي به متراژ بيش از ۳۵‌هزار مترمربع آغاز به کار کرد. انتظار مي‌‌‌رفت اين نمايشگاه با حضور گسترده مسوولان افتتاح شود و هريک از آنها اقدامي براي شنيدن خواسته‌‌‌هاي صنعتگران حاضر انجام دهند. يکي از قابل‌توجه‌ترين موضوعات اين نمايشگاه، حضور نداشتن مسوولان بلندمرتبه دولتي بود.

افتتاحيه اين نمايشگاه بايد در ساعت ۹ صبح با حضور محمدمهدي برادران، معاون صنايع عمومي وزارت صمت و عليرضا شاه‌‌‌ميرزايي، معاون خدمات و تجارت اين وزارتخانه برگزار مي‌‌‌شد، اما به دليل غيبت برادران و تاخير شاه‌‌‌ميرزايي، برگزاري اين مراسم به ساعت ۱۱:۳۰ موکول شد. به اين ترتيب معاون تجارت و خدمات وزارت صمت و عزت‌الله اکبري تالارپشتي، رئيس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي، تنها مسوولان افتتاح‌کننده نمايشگاه صنعت امسال بودند.

رئيس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در ابتداي صحبت خود با انتقاد از نحوه افتتاح اين نمايشگاه گفت: بايد اين گلايه را مطرح کنيم که نمايشگاهي به اين بزرگي و اهميت، بسيار آرام و بي‌سر و صدا آغاز به کار کرد و اين موضوع ناشي از ناهماهنگي مسوولان ذي‌ربط بود. تالارپشتي با بيان اينکه با اين وضعيت نمي‌‌‌توان مشکلات صنعت را حل کرد، ادامه داد: از رئيس‌جمهور تقاضا داريم شخصا وارد عمل شوند و به ناهماهنگي‌‌‌هاي موجود در دستگاه اجرايي کشور پايان دهند. او با اشاره به سفر وزير صمت به چين همزمان با برگزاري اين نمايشگاه گفت: صنعتي که منافع ملي را در خود نهفته، نبايد با بي‌‌‌مهري اين‌چنيني مواجه مي‌‌‌شد که وزير آن نيز براي بازديد از نمايشگاهي ديگر به چين برود و در تهران حضور نداشته باشد. وزير در ابتدا بايد از صنايع کشور خود حمايت کند و بعد به سفر برود.

فضاي صنعت بايد رقابتي باشد

رئيس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: فضاي حاکم بر صنعت خودرو، ديگر صنايع و صنايع معدني بايد رقابتي باشد و مجالي براي گسترش فعاليت و نوآوري با حل مشکلات صنعتگران فراهم شود. دولت بايد کار را به نحوي پيش ببرد که صنايع بتوانند در عرصه‌‌‌هاي بين‌المللي بدرخشند و با گسترش فعاليت خود، ضمن افزايش صادرات کشور، اقتصاد را نيز تحت‌تاثير مثبت خود قرار دهند.

ضرورت بازنگري در نظام تامين مالي

رئيس کميسيون صنايع مجلس در پاسخ به خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» در خصوص وضعيت تامين مالي صنايع تصريح کرد: نظام تامين مالي ما بايد با همراهي دولت و مجلس به‌خوبي شکل بگيرد تا تنها کانال تامين‌کننده مالي واحدهاي توليد، صنعت، تجارت و خدمات بانک‌ها نباشند. اين موضوع نقصي بزرگ است و بايد براي حل آن اقداماتي را صورت داد. شرکت‌هاي بخش خصوصي در کنار مشوق‌‌‌هاي دولتي و بازار سرمايه بايد پا به عرصه تامين مالي گذاشته و وضعيتي متفاوت را رقم بزنند.

اکبري تالارپشتي افزود: حضور دولت در بحث تامين مالي مانند ديگر مسائل، قدرتمند و کارشناسي‌شده نيست و وضعيتي رهاشده را به خود مي‌‌‌بيند. بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند که منابع در اختيارشان متعلق به مردم است و به خودي خود تصميم مي‌گيرد تا به چه صورت از اين سرمايه بهره‌برداري کند. مجلس تاکيد دارد دولت منابعي را براي جهش حوزه صنعت، معدن و تجارت و خدمات در اختيار صنايع و بانک‌ها بگذارد. بهتر است صندوق توسعه ملي بخشي از اعتبارات خود را به صورت ريالي و ارزي به بانک‌ها اعطا کند تا آنها براساس يک ضابطه مشخص، دست به تامين مالي بنگاه‌‌‌ها بزنند. دولت نبايد وضعيت را به اين شکل رها کرده و اجازه دهد بانک‌ها به خودي خود هرکاري را که مي‌‌‌خواهند انجام دهند.

اکبري تالارپشتي درباره مشکلات سقف و سابقه در جهت تخصيص ارز براي واردات مواد اوليه گفت: مجلس معتقد است که دولت بايد هماهنگي‌‌‌هاي امور صادراتي و توليدي کشور را به صورت روان و منظم به اجرا درآورد، چرا که وضعيت فعلي مردم و فعالان اقتصادي به‌گونه‌اي نيست که به اين شکل با مشکلات توليد و صادراتي مواجه شوند. او با بيان اينکه مشکلات و نيازهاي صنعت در زمينه‌هاي مواد اوليه و ماشين‌آلات مشخص است و مورد پنهان و خارج از ديد نيست، افزود: مسائل مختلفي از جمله پيمان‌سپاري و انواع بن‌بست‌‌‌هاي تجاري مانع صادرات مي‌‌‌شوند و وضعيت صادرات در حال حاضر رضايت‌بخش نيست. اين در حالي است که وقتي به عنوان حکمران، از مردم انتظار اعتماد داريم، موظف هستيم با برنامه‌ريزي به مردم اعتماد کنيم. بوروکراسي‌‌‌هاي پيچيده موجود، وضعيت فعاليت بخش‌‌‌هاي مختلف در صنعت و تجارت را با مشکل مواجه کرده است.

اولويت تامين مواد اوليه صنايع

تاج‌الدين، فعال حوزه قطعه‌سازي در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» در خصوص مشکلات موجود در اين نمايشگاه گفت: در سالن ۳۵ بازديدکنندگان کمتري در روز اول حضور يافتند اما به دليل حضور همکاران قدرتمندتر در سالن ۳۸، استقبال از اين سالن پررنگ‌‌‌تر بود. اين فعال صنعت با اشاره به اينکه حضور داشتن يا نداشتن مسوولان در نمايشگاه‌‌‌ها تفاوتي براي صنعتگران ندارد، معتقد است حضور مردم و بازديدکنندگان اهميت بيشتري براي ما دارد تا بتوانيم محصولات خود را براي آنها به نمايش بگذاريم. او با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته، نمايشگاه در ساعت و روز بهتري برگزار مي‌شد و شرايط براي حضور بيشتر مخاطبان فراهم بود، ادامه داد: در نمايشگاه سال‌جاري اما وضعيت به گونه ديگري است و نه به‌خوبي آگاهي‌بخشي در اين حوزه صورت گرفته و نه زماني نزديک به تعطيلي براي حضور مشتريان و بازديدکنندگان بيشتر انتخاب شده است. بهتر بود که زمان اين نمايشگاه به آخر هفته موکول مي‌‌‌شد.

نصر، مديرعامل يکي از شرکت‌هاي حوزه ماشين‌سازي نيز در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» خواستار حل جدي مشکلات صنايع از سوي مسوولان شد. به گفته او صنايع در حال حاضر با مشکلات تامين مالي و تامين مواد اوليه و مشکلات صادراتي و وارداتي مواجه هستند و بهتر است به جاي حضور در نمايشگاه‌‌‌ها، به حل اين مشکلات پرداخته شود. محمدزاده، فعال صنعت پمپ که در اين نمايشگاه غرفه دارد، ارزيابي خود از اولين روز برگزاري اين نمايشگاه را در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» ضعيف عنوان کرد و گفت: نمايشگاه به شکل موثر و خوب برگزار نمي‌شود. پيش از وقوع کرونا، نمايشگاه چه از نظر ساعت و چه از نظر روزهاي برگزاري، وضعيت بسيار خوبي داشت اما اکنون حتي نمي‌‌‌دانيم که تکليف ما در اين نمايشگاه چيست.

اين فعال صنعت با انتقاد از زمان برگزاري نمايشگاه گفت: اگر زمان برگزاري يک نمايشگاه از ۸ تا ۱۵ باشد، اين نمايشگاه نتيجه‌اي جز اتلاف منابع مالي ندارد. چه کسي حاضر است ۸ صبح به نمايشگاه آمده و از کالاها و خدمات ما بازديد کند؟ در هيچ جاي دنيا نمايشگاه از ۸ صبح آغاز به کار نمي‌‌‌کند و براي مثال در ترکيه از ۱۰ تا ۱۸ نمايشگاه برگزار مي‌شود. حضور مسوولان هم مساله مهمي است که ما در روز اول، هيچ مسوولي را در غرفه‌‌‌ها نديديم که بخواهد احوال صنعتگران را جويا شود.

نوري، فعال صنعت ماشين‌آلات در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» در ارزيابي خود از برگزاري بيست و سومين نمايشگاه صنعت گفت: انتظار مي‌‌‌رفت تبليغات بيشتري در اين حوزه صورت مي‌‌‌گرفت که قرار است چنين نمايشگاهي برگزار شود اما هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نشد. وقتي صنعت که مساله‌اي بين‌المللي است با چنين برخوردي مواجه مي‌شود، نمي‌‌‌توان توقع چيزهاي بهتري را داشت.

در همين زمينه، کارولاين، مدير فروش يک شرکت چيني در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با انتقاد از نحوه برگزاري نمايشگاه، وضعيت کلي اين نمايشگاه را قابل قبول عنوان کرده و از حضور در کنار صنعتگران ايراني ابراز رضايت کرد. اين فعال صنعتي چيني که در زمينه انرژي و توليد لوله‌‌‌هاي انتقال انرژي دستگاه‌‌‌هاي صنعت ساختمان فعاليت دارد، اظهار اميدواري کرد که در روزهاي برگزاري اين نمايشگاه معاهدات خوبي را با طرف ايراني به امضا برسانند.فرد فنگ، ديگر صنعتگر چيني که در حوزه ماشين‌‌‌آلات فعاليت دارد و از کانگژو به ايران آمده است، ارزيابي مثبتي از نمايشگاه داشت و اظهار اميدواري کرد که اين نمايشگاه فرصت مناسبي براي ارائه محصولات به بازديدکنندگان ايجاد کند.

جيسون گونگ، صنعتگر چيني حوزه ماشين‌آلات نيز که از گوانگژو به ايران آمده بود، به «دنياي‌اقتصاد» گفت: اميدوارم نمايشگاه خوبي را تجربه کنيم. مشکلاتي را تا اين لحظه در امور لجستيکي به چشم ديده‌ايم اما اميد داريم که اين مشکلات به‌زودي برطرف شوند. با اين حال با آغوشي باز قصد داريم به تبادل فناوري و تجارت با ايران بپردازيم.