اولويت استراتژيک بنگاه‏‏‌ها

تاریخ انتشار : 1402/09/11

دنياي‌اقتصاد : عدم‌قطعيت‌‌‌ اقتصاد کلان مانع سرمايه‌گذاري بنگاه‌‌‌ها در کسب‌وکارهاي جديد نشده است. بررسي‌‌‌ها حاکي از اين است که با وجود غلبه نااطميناني‌‌‌هاي اقتصادي، شرکت‌ها بر تمام استراتژي‌هاي کوتاه‌مدت، ميان‌مدت تا بلندمدت تمرکز دارند. اين در حالي است که پيش‌‌‌ از اين‌‌‌ در چنين شرايطي تمرکز بيشتر کسب‌وکارها بر اقدام و واکنش‌‌‌هاي کوتاه‌مدت بوده است‌‌‌. ‌‌‌ اين‌‌‌ موضوع بر اهميت‌‌‌ ايجاد کسب‌وکار به‌عنوان يک‌‌‌ اولويت‌‌‌ تجاري براي رشد آينده تاکيد دارد. بر اين اساس ايجاد کسب‌وکار محتمل‌‌‌ترين‌‌‌ اقدام استراتژيک‌‌‌ سازمان‌ها در ١٢ماه آينده پيش‌بيني‌‌‌ شده است.

طبق‌‌‌ آخرين‌‌‌ نظرسنجي‌‌‌ جهاني‌‌‌ موسسه‌‌‌ مک‌‌‌کينزي، با وجود عدم‌اطمينان اقتصادي مداوم، سازمان‌ها در حال ايجاد کسب‌وکارهاي جديد هستند. اين‌‌‌ نظرسنجي‌‌‌ در مورد ايجاد کسب‌وکارهاي جديد نشان مي‌دهد که‌‌‌‌ درصد زيادي از صاحبان کسب‌وکار نسبت‌‌‌ به‌‌‌ سال‌هاي گذشته‌‌‌، ايجاد جريان‌هاي درآمدي جديد را اولويت‌‌‌ استراتژيک‌‌‌ خود قرار داده‌اند و تلاش زيادي براي رشد انعطاف‌پذير که‌‌‌ منعکس‌‌‌کننده مزيت‌‌‌هاي سرمايه‌‌‌اي شرکت‌هاي موجود و فرصت‌‌‌هاي پيش‌روي کسب‌وکارهاست، دارند. علاوه بر اين‌‌‌، از آنجا که‌‌‌ شرکت‌ها با عدم‌اطمينان اقتصادي دست‌‌‌‌وپنجه‌‌‌ نرم مي‌کنند، مديران مالي‌‌‌، ايجاد کسب‌وکار را محتمل‌‌‌ترين‌‌‌ اقدام استراتژيک‌‌‌ سازمانشان در ١٢ماه آينده پيش‌بيني‌‌‌ مي‌کنند. در چهارمين‌‌‌ گزارش سالانه‌‌‌ اين‌‌‌ موسسه‌‌‌ در زمينه‌‌‌ ايجاد کسب‌وکار که از سوي معاونت بررسي‌‌‌هاي اقتصادي اتاق تهران مورد بررسي قرار گرفته است، کسب‌وکارهاي جديدي که‌‌‌ پاسخ‌‌‌دهندگان انتظار دارند در سال‌هاي آينده ايجاد شوند، ضمن‌‌‌ توجه‌‌‌ به‌‌‌ نقش‌‌‌ هوش مصنوعي‌‌‌ مولد در تقويت‌‌‌ تلاش‌ها، مورد بررسي‌‌‌ قرار گرفته‌اند‌‌‌. در اين‌‌‌ گزارش به‌‌‌ عوامل‌‌‌ موفقيت‌‌‌ شرکت‌ها و سرمايه‌گذاري‌‌‌هاي تجاري جديد نيز پرداخته‌‌‌ شده است‌‌‌.

همچنين‌‌‌ در اين‌‌‌ گزارش به‌‌‌ نتايج‌‌‌ نظرسنجي‌‌‌ صورت‌گرفته‌‌‌ از سرمايه‌گذاران و تحليلگران سهام عمومي‌‌‌ در خصوص فرصت‌‌‌هايي‌‌‌ که‌‌‌ پيش‌‌‌روي شرکت‌ها در ايجاد کسب‌وکار جديد قرار دارند، پرداخته‌‌‌ شده است‌‌‌. در پايان براساس اين‌‌‌ نظرسنجي‌‌‌، توصيه‌‌‌هاي عملي‌‌‌ به‌‌‌ اشتراک گذاشته‌‌‌‌ شده است‌‌‌ تا به‌‌‌ رهبران کسب‌وکارها در هدايت‌‌‌ ديدگاه‌هاي سرمايه‌گذاري و به‌‌‌ حداکثر رساندن ارزشي‌‌‌ که‌‌‌ به‌‌‌ کسب‌وکار جديدشان نسبت‌‌‌ داده مي‌شود، کمک‌‌‌ کند.

نتايج‌‌‌ آخرين‌‌‌ نظرسنجي‌‌‌ نشان مي‌دهد‌‌‌ عدم‌قطعيت‌‌‌ اقتصادي، سازمان‌ها را از سرمايه‌گذاري در ايجاد کسب‌وکار جديد بازنمي‌دارد. در واقع‌‌‌، بسياري از رهبران کسب‌وکار مي‌‌‌گويند اکنون زمان مناسبي‌‌‌ براي اولويت‌‌‌دهي‌‌‌ به‌‌‌ ايجاد کسب‌وکار است‌‌‌. پاسخ‌‌‌هاي نظرسنجي‌‌‌ نشان مي‌دهد که‌‌‌ ٥٨‌درصد رهبران کسب‌وکار مورد بررسي‌‌‌، موافق‌‌‌ هستند که‌‌‌ به‌‌‌ دليل‌‌‌ شرايط‌‌‌ اقتصادي فعلي‌‌‌، ايجاد کسب‌وکار جديد به‌‌‌ اولويت‌‌‌ بيشتري نسبت‌‌‌ به‌‌‌ گذشته‌‌‌ براي سازمان‌هايشان تبديل‌‌‌ شده است‌‌‌. همچنين‌‌‌ پاسخ‌‌‌دهندگان به‌‌‌ اين‌‌‌ واقعيت‌‌‌ اشاره کرده‌اند که‌‌‌ سازمان‌هاي آنها در حال حاضر در مقايسه‌‌‌ با استارت‌آپ‌ها که‌‌‌ با مشکلات بيشتري در جذب سرمايه‌‌‌ مواجه‌‌‌ هستند، از مزيت‌‌‌ نسبي‌‌‌ برخوردارند.