حجتی: بانک کشاورزی قادر به تخصیص درست اعتبارات بخش کشاورزی نیست

تاریخ انتشار : 1395/06/21

مشروح خبر


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمود حجتی» امروز (شنبه) در چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه سال زراعی جدید 96- 95، افزود: هرچند منابع مالی بانک کشاورزی برای تخصیص به طرح های بخش کشاورزی تامین شده است اما مسئولان بخش کشاورزی قادر به تخصیص و جذب این منابع نیستند.
وی گفت: این در حالی است که مدیرعامل بانک کشاورزی گفته، هیچ محدودیتی در تخصیص تسهیلات به طرح های اولویت دار بخش کشاورزی از جمله توسعه مکانیزاسیون، گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس در استان ها وجود ندارد.
به گفته حجتی ، در صورتی که شعب استانی بانک کشاورزی از تخصیص اعتبارات خودداری کنند، با آنها برخورد خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با راه اندازی خطوط مکانیزاسیون، 70 درصد برداشت شالی در حال حاضر به صورت مکانیزه انجام می شود و برای پرداخت تسهیلات و سایر اعتبارهای بخش کشاورزی، دولت براساس لایحه سال 1394 اجازه داده است پنج هزار میلیارد ریال( 500 میلیارد تومان) به سرمایه بانک های دولتی اضافه شود که در این بین به بانک کشاورزی 100 درصد اختصاص انجام شده است.
حجتی افزود: امروز 31هزار میلیارد ریال (سه هزار و 100 میلیارد تومان) به سرمایه بخش کشاورزی اضافه شده است ، در حالی که سه سال قبل سرمایه این بخش حدود 6 هزار میلیارد ریال(600 میلیارد تومان) بود.
به گفته حجتی، در مجلس شورای اسلامی از محل اصلاحیه بودجه 16 هزار میلیارد ریال( یک هزار و 600 میلیارد تومان) به بانک کشاورزی اختصاص یافت، در حالی که این رقم در دولت های گذشته وجود نداشته است.
وی افزود: تامین اعتبارات در بخش توسعه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس و مکانیزاسیون انجام شده است و پول نداشتن بانک کشاورزی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
حجتی گفت: بانک کشاورزی در حال حاضر ارقام مناسبی را در اختیار دارد و نباید هیچ بهره برداری را به بهانه نداشتن اعتبار از بازپرداخت محروم کند که در این صورت بهره برداران باید به شخص بنده در این باره اطلاع دهند.

** بدهی بانک کشاورزی تهاتر شود
وزیر جهادکشاورزی افزود: دولت تصویب کرد که بدهی بانک کشاورزی در قانون اصلاحیه تهاتر شود و بدین ترتیب مبلغی معادل 51 هزار میلیارد ریال(پنج هزار و 100 میلیارد تومان) تحت عنوان بدهی دولتی تهاتر خواهد شد.
حجتی گفت: بر اساس رایزنی های انجام شده و با توجه به ارزی که بانک کشاورزی در سالیان گذشته با قیمت 9 هزار ریال(900 تومان) خریده، این مبلغ با قیمت دلار بیش از 30 هزار ریالی(سه هزار تومان) امروز قابل تهاتر است و بدین ترتیب بخشی از بدهی های بانک کشاورزی استحصال می شود و می تواند به خدمت تولید در بیاید.
وی یادآور شد: در سال 1392 مبلغ 40 هزار میلیارد ریال(چهارهزار میلیارد تومان) کل مبلغ پول گندمی بود که توسط دولت گذشته و بخشی دولت فعلی پرداخت شد؛ در حالی که مبلغ چهار میلیون و 700 هزار تن گندم از قرار هر کیلوگرم هفت هزار و 500 ریال(750 تومان ) بوده است.
به گفته وی، در گذشته در پرداخت مطالبات با محدودیت روبه رو بودیم، اما بخش کشاورزی در دولت یازدهم مورد حمایت ویژه قرار گرفته است به طوری که بیش از 140 هزار میلیارد ریال(14هزار میلیارد تومان) گندم خریداری شد که برای پرداخت مطالبات گندمکاران، اوراق مشارکت دریافت کرده ایم، اما به خاطر کم توجهی و غفلت در برخی حوزه های همکاری، این پرداخت به تعویق افتاد و هفته قبل باید 30 هزار میلیارد ریال (سه هزار میلیارد تومان) آن پرداخت می شد.

** سهم 34 درصدی بخش کشاورزی در فضای کسب و کار
حجتی گفت: بخش کشاورزی بر اساس مطالعات و شاخص های انجام گرفته توسط بانک مرکزی سهم 10 تا 11 درصدی در اقتصاد دارد، اما در فضای کسب و کار توانسته است سهم 34 درصدی کسب کنیم ، به این معنا که یک سوم فضای کسب و کار مربوط به بخش کشاورزی است.
وی افزود: خشک و بی آب بودن کشور دلیل بر آن نشود که بخواهیم از کشت و کار و تولیدات شانه خالی کنیم.
حجتی ادامه داد: با رشد 5,4 درصدی در بخش کشاورزی، در سالی که گذشت رشد کشور هفت دهم درصد مثبت شد؛ بنابراین می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود و با مصرف آب کمتر، بیشترین تولید را رقم بزنیم.
به گفته وزیر جهادکشاورزی ، حدود 610 دشت در کشور وجود دارد که با وزارت نیرو حدود دو سال و نیم مکاتبه کرده ایم تا بتوانیم برای آنها سهمیه آب بگیریم که امید می رود هرچه سریع تر این مساله اجرایی شود تا مشخص شود تولید ما بهره ور است.

** پیش بینی گردش مالی 50 هزار میلیارد دلاری ایران تا سال 2050
حجتی گفت: در تولید گیاهان دارویی امکانات بسیار خوبی وجود دارد، به گونه ای که پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی حدود 50 هزار میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد؛ در حالی که اقتصاد کشور حدود 700 میلیارد دلار گردش مالی دارد و سهم اقتصاد کشاورزی از این میزان 80 میلیارد دلار است.
حجتی با بیان این که حدود یک هزار و 500 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که بخش عمده ای از آن منحصر به فرد بوده و لازم است در این زمینه بیشتر کار شود افزود: سهم ما در تولید گیاهان دارویی باید به بیش از 30 درصد برسد، در حالی که در بخشی از گیاهان دارویی همچون گل محمدی تنها به استحصال گلاب آن بسنده کرده ایم.
وی اظهار داشت: 400 گونه از گیاهان دارویی ایران در دنیا بی نظیر است و می تواند مواد مؤثره آن بیشتر به مصرف برسد.
وی به ظرفیت مغفول مانده اراضی شیبدار برای کشت گیاهانی همچون گل محمدی اشاره کرد و گفت: در اراضی شیبدار به ویژه در مناطق کوهستانی، امکان تولید چهار تا پنج تن گل محمدی در برخی مناطق وجود دارد که با توجه به وجود اراضی مستعد در استان های گیلان، مازندران و بخشی از گرگان به اندازه کل کشور هلند ظرفیت پرورش وجود دارد.

** کمبود کارخانه قند یکی از علل عدم خودکفایی در تولید شکر
وزیر جهاد کشاورزی درباره ظرفیت مغفول مانده وزارت جهادکشاورزی در تولید شکر گفت: در سال های 1392 و 1393 فکر تولید چغندرقند پاییزه در کشور کلید خورد و امروز با تغییر نگاه توانستیم معادله را عوض کنیم؛ به گونه ای که مشکل تولید نداریم، بلکه در حال حاضر با کمبود کارخانه قند مواجه هستیم.
به گفته وی، در تولید چغندرقند پاییزه از آب سبز بهره گرفته می شود و با اضافه کردن روش های نوین آبیاری به آن خواهیم توانست ضریب مناسبی را برای تولید رقم بزنیم.

** تولید خربزه نیز گلخانه ای شد
وزیر جهاد کشاورزی به کشت خربزه در گلخانه اشاره کرد و افزود: عمل آوری 100 تن خربزه در گرگان با میانگین قیمت 27 هزار ریال(دو هزار و 700 تومان) در محل گلخانه می تواند 270 میلیون تومان ارزآوری برای کشور داشته باشد.
حجتی با اشاره به کشت 150 تن گوجه فرنگی در هر هکتار در کرمانشاه و 80 تا 90 تن هندوانه و خربزه در بویین زهرا اضافه کرد: تمامی اینها پتانسیل موجود در کشور هستند که می توان بیشترین بهره را از آنها برد و اگر کشاورزان همت کنند می توان از ظرفیت های فعال نشده بیشترین بهره مندی را داشت.
حجتی اظهارداشت: اگر بتوانیم نصف رکوردهای ملی را از آن بهره برداران بخش کشاورزی کنیم باید به دنبال بازاریابی محصولات کشاورزی باشیم؛ زیرا مشکلات اساسی ما بدین ترتیب رفع خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی افزود: اگر نصف رکورد 13 تنی گندم یعنی 6,5 تن، نصف رکورد 120 تنی انار یعنی 60 تن و نصف رکورد 120 تنی سیب یعنی 60 تن توسط کشاورزان تولید شود، هیچ مشکلی در کشور از لحاظ عملکرد نخواهیم داشت.

** مراکز خدمات کشاورزی احیا می شود
حجتی گفت: مراکز خدمات کشاورزی که امروز به خرابه تبدیل شده اند، با طرح جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وارد رویکرد جدیدی شده و پشتیبانی های بخش را به انجام برساند.

** وصیت حجتی برای پایداری تولید
حجتی در پایان پایداری تولید را به عنوان 'وصیت' به تمامی بهره برداران بخش کشاورزی عنوان کردو گفت: تولید نمی تواند همیشگی باشد، اما باید اقدامی انجام دهیم که این تولید پایدار بماند.