شاخص تورم توليدکننده اعلام شد

تاریخ انتشار : 1402/11/09

بررسي تحولات شاخص بهاي توليدکننده در اين دوره حاکي از بهبود در روند تورم اين شاخص است، به طوريکه تورم دوازده‌ماهه شاخص بهاي توليدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهريورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۹ درصد در دي‌ماه سال جاري کاهش يافته که مويد کاهش ۴۷.۷ واحد درصدي در اين مقطع است.

به گزارش ايلنا، بانک مرکزي اعلام کرد: با توجه به وظايف و مسئوليت‌هاي خود، با آگاهي کامل نسبت به عوامل شکل‌دهنده تورم (از سمت عرضه و تقاضاي اقتصاد) و با هماهنگي و همکاري ساير ارکان دولت، برنامه‌هاي کنترل تورم و اقدامات مرتبط با آن را به طور مستمر بررسي و اجرايي نموده است.

اين مجموعه اقدامات مشتمل بر جنبه‌هاي مختلف کنترل تورم اعم از تقويت بخش توليد و عرضه، کاهش فشارهاي هزينه توليد در اقتصاد، کنترل رشد تقاضا از طريق کنترل رشد نقدينگي و مديريت انتظارات تورمي از طريق پيگيري سياست‌هاي ارتباطي و تثبيت اقتصادي بوده است.

برآيند سياست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادي دولت و بانک مرکزي در بهبود متغيرهاي کلان اقتصادي در ماه‌هاي اخير به ويژه در کنترل نرخ تورم و کاهش نوسانات نرخ ارز به صورت آشکاري قابل مشاهده است.

در همين ارتباط، بررسي تحولات شاخص بهاي توليدکننده در اين دوره حاکي از بهبود در روند تورم اين شاخص است، به طوريکه تورم دوازده‌ماهه شاخص بهاي توليدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهريورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۹ درصد در دي‌ماه سال جاري کاهش يافته که مويد کاهش ۴۷.۷ واحد درصدي در اين مقطع است.

لازم به توضيح است ميزان تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي توليدکننده نيز در پي استمرار پيگيري سياست تثبيت اقتصادي و کاهش نوسانات نرخ ارز و همچنين ثبات قيمتي در کالاهاي اساسي وارداتي، روند نزولي خود از ابتداي سال جاري را ادامه داده و با کاهش ۱۱.۲ واحد درصدي، از ۴۲.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۳۱.۲ درصد در دي‌ماه سال جاري رسيد.

بررسي تحولات شاخص بهاي توليدکننده به تفکيک گروه‌هاي اصلي «کالا» و «خدمت» در سال جاري مبين آن است که روند کاهشي تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي توليدکننده عمدتاً متأثر از اقلام کالايي اين شاخص بوده است؛ به طوري که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصي «کالا» با کاهش ۱۲.۱ واحد درصدي از ۴۱.۰ درصد در فروردين‌ماه سال جاري به ۲۸.۸ درصد در دي‌ماه رسيده است.

گفتني است ثبات در بازار ارز در سال جاري و به تبع آن کاهش نوسانات نرخ ارز نقش به سزايي در کاهش تورم گروه کالايي داشته است. همچنين تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصي «خدمت» از ۴۰.۰ درصد در فروردين‌ماه به ۳۶.۴ درصد در دي‌ماه سال جاري رسيده است.

تورم ماهانه شاخص بهاي توليدکننده در دي‌ماه ۱۴۰۲ با ۱.۱ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۰.۶ درصد رسيد. بررسي تورم ماهانه به تفکيک گروه‌هاي اختصاصي «کالا» و «خدمت» حاکي از تورم ۰.۵ درصدي گروه کالا (ضريب اهميت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۰.۴ واحد درصد و تورم ۰.۶ درصدي خدمات (ضريب اهميت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۲ واحد درصد مي‌باشد که نشان‌دهنده سهم بيشتر اقلام کالايي در شکل‌دهي تورم ماهانه شاخص بهاي توليدکننده در دي‌ماه است.

در مجموع از آنجا که شاخص بهاي توليدکننده به نوعي شاخص پيش نگر شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي مي‌باشد، انتظار مي‌رود ادامه‌دار شدن روند کاهشي تحولات اين شاخص منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در ماه‌هاي آتي شود.