پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط تا پایان سال ادامه یابد

تاریخ انتشار : 1395/07/05

مشروح خبر


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در نشست مشترک کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنایع اتاق ایران با موضوع «بررسی ساز و کار عملکرد پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیاردی به صنایع کوچک و متوسط» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، صاحبان صنایع کوچک به بیان مشکلات و همچنین بیان انتظارات خود از دولت پرداختند.

در این جلسه محمدرضا قربانی مدیر اعتبارات بانک مرکزی پس از شنیدن درخواست صاحبان صنایع کوچک براساس ابلاغیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اظهار داشت: اهداف پرداخت تسهیلات طرح رونق صنایع کوچک و متوسط کاملا مشخص است و آئین‌نامه واجدان شرایط دریافت تسهیلات را کاملا مشخص کرده است.

وی با بیان بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند که باید مطمئن از بازگشت پول خود به صنایع باشند، گفت: بنابراین لازم است برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها اعتبار سنجی انجام شود.

قربانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط سلیقه‌ای عمل می‌کنند، اظهار داشت: اگر بانکی پس از اعتبارسنجی به این نتیجه می‌رسد که نباید به بنگاهی تسهیلات اختصاص یابد این موضوع به معنای برخورد سلیقه‌ای نیست، بلکه قرار نیست که بانک‌ها مسابقه توزیع پول در سطح کشور داشته باشند.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: قرار نبود تقاضا برای تسهیلات تا این اندازه سرعت پیدا کند و به دنبال افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات بانک‌‌ از وزارت صنعت خواست، تا میزان تقاضا را براساس شرایط کنترل کند، تا مشکلی در زمینه پرداخت تسهیلات به وجود نیاید.

وی در مورد نرخ سود تسهیلات اظهار داشت: بانک‌ها به ازای سپرده سپرده‌گذاران 15 درصد سود پرداخت می‌کنند و آن سپرده را با سود 18 درصد در اختیار متقاضیان تسهیلات قرار می‌دهند که این مابه‌التفاوت 3 درصدی جز ضرر و زیان چیزی نیست و برای هزینه شعبه و حقوق پرسنل و ... صرف می‌شود.

قربانی براساس ماده 92 قانون برنامه پنجم الزام بانک‌ها به اهدای تسهیلات ارزان قیمت منوط بر این است که دولت یارانه سود را پرداخت کند که البته این موضوع به نظام بانکی مربوط نمی‌شود و باید دولت درباره آن پاسخگو باشد.

*

در ادامه این نشست فرشاد مقیمی معاون سازمان شهرک‌های صنعتی کوچک و متوسط اظهار داشت: تاکنون به 3460 صنعتی کوچک و متوسط که از طریق سامانه طرح رونق برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند، مبلغ 3400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین به 5560 واحد صنعتی کوچک و متوسط هم مبلغ 4170 میلیارد تومان به وسیله بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده است که که در مجموع تعداد این واحدها بیش از 9 هزار واحد است و مبلغ پرداختی به آنها هم حدود 7600 میلیارد تومان است.

معاون سازمان شهرک‌های صنعتی کوچک و متوسط بیان داشت: هر واحد و بنگاهی که از وزارت صنعت و معدن پروانه بهره‌برداری دریافت کرده باشد، حتی اگر افراد شاغل در آن کمتر از 10 نفر باشند، جزء واحدهای کوچک صنعتی به شمار می‌روند و مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند.

مقیمی تصریح کرد: برداشت بدهی از محل پرداخت تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها خلاف ابلاغیه بانک مرکزی است.

*

در این نشست کوروش پرویزیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با توجه به درخواست‌های صاحبان صنایع کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات، 5 نتیجه و درخواست را برای ارائه به دولت اعلام کرد و گفت: شبکه بانکی و صاحبان کسب و کار دغدغه واحدی دارند و آن رونق تولید و یکپارچه‌ سازی آمار پرداخت تسهیلات است.

وی افزود: البته براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و وزارت صنایع گفته می‌‌شود، تا به امروز به بیش از 9 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط مبلغ 7600 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با بیان اینکه باید آمار تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی از صنعت جدا شود، گفت: این درخواست صاحبان صنایع از وزارت صنعت و بانک مرکزی است.

پرویزیان بیان داشت: همچنین باید برای رابطه شفاف‌تر بین بانک‌ها و مشتریان باید مکانیزم‌های اعتبارسنجی برونی با کمک تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات باید در قالب بخشنامه و چهارچوب ابلاغی بانک‌ها عمل کنند، گفت: پرداخت تسهیلات نباید سلیقه‌ای باشد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه بیان داشت: با توجه به جمیع مطالب مطرح شده در این جلسه تداوم پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط را با توجه به تعداد زیاد متقاضیان تا پایان سال از دولت و بانک‌ها خواستار هستیم.