کارگزاری های شبکه بانکی با اجرای تحریم ها از ٦٣٣به ٣٣ واحد رسید

تاریخ انتشار : 1395/12/16

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، « حسین یعقوبی » روز دوشنبه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی- برجام که در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد، نبود امکان نگهداری حساب های ارزی نزد بانک های خارجی، نبود امکان مبادلات ارزی، خرید و فروش اوراق قرضه و سپرده گذاری نزد بانک های کارگزار، میسر نبودن فروش اسکناس به بانک مرکزی ، نفروختن طلا، افزایش هزینه تامین طلا و اسکناس مورد نیاز، افزایش هزینه های نقل و انتقال ارزی، افزایش ریسک هلی عملیاتی، ایجاد وقفه در نقل و انتقال ارزی، کاهش و یا توقف فعالیت شعب بانک ها در خارج از کشور و قطع همکاری سوئیفت با نظام بانکی کشور را از تاثیر تحریم ها بر روابط کارگزاری کشور عنوان کرد.
وی درباره تاثیر برجام در نظام بانکی گفت: دردوران پسابرجام روابط کارگزاری با ٢٣٨ بانک دنیا شروع شد و درصد قابل توجهی از مشکلات مرتبط با گشایش حساب تبدیلات ارزی، سپرده گذاری ارزی ، خرید و فروش طلا و اسکناس شامل دلار، کاهش هزینه ها برای نقل و انتقال ارزی صورت گرفت.
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین با رفع تحریم ها و اجرای برجام، بانک مرکزی 40 حساب نزد کارگزاران مختلف اروپایی و اسیایی افتتاح کرد. فعالیت شعب بانک ها در خارج از کشور از سرگرفته شد و افتتاح دفتر نمایندگی بانک های خارجی، اتصال تمامی بانک ها به سیستم سوئیفت از دیگر دستاوردهای رفع تحریم ها در پسابرجام است.
یعقوبی افزود: نرخ کارمزد صدور حواله ارزی با اجرای برجام کاهش چشمگیری یافت، به طوری که این میزان برای یورو چین از پنج درصد به سه و هشت دهم درصد ، لیر ترکیه از پنج و پنج دهم درصد به 2 و هفت دهم درصد ، روپیه از 6 و سه دهم درصد به سه و هفت دهم درصد و یورو از پنج و پنج دهم درصد به سه و سه دهم درصد رسیده بود.
ادامه دارد...