دولت بخشنامه های دست و پاگیر مربوط به ممنوعیت صادرات را حذف کرده است

تاریخ انتشار : 1393/05/05

مشروح خبر


دولت بخشنامه های دست و پاگیر مربوط به ممنوعیت صادرات را حذف کرده است
به گزارش ایرنا، ارسلان ازهاری روز سه شنبه در جلسه کارگروه ویژه توسعه صادرات استان در سنندج، از مدیران دستگاه های مرتبط با حوزه صادرات خواست از اشاره به بخشنامه های دست و پاگیر مربوط به ممنوعیت صادرات در دولت قبلی خودداری کنند چون دولت یازدهم، 95درصد بخشنامه های محدودیت های صادراتی را حذف کرده و یک سال است که از آن بخشنامه ها خبری نیست.

وی گفت: شرایط پیش آمده در عراق فرصت مناسبی را در زمینه توسعه صادرات برای تجار و بازرگانان ایرانی فراهم آورده که باید بخوبی از این فرصت استفاده کرد.

وی همچنین فعالان بخش های مختلف اقتصادی و بازرگانی را به سرمایه گذاری در مرز سیرانبند بانه و احداث و ایجاد انبارها و مراکز تخلیه و بارگیری و محوطه پایانه مرزی به منظور توسعه و تقویت صادرات دعوت کرد.

ازهاری از ادارات گمرک و صنعت، معدن و تجارت خواست از ارائه آمارهای متناقض در بحث صادرات خودداری کنند و آمارهای مربوط به واردات و صادرات کالاها تنها از طریق یک دستگاه اعلام گردد تا سبب تناقض گویی نشود.

وی گفت: کارگروه توسعه صادرات استان یک سخنگو برای خود تعیین کند تا مصوبات این کارگروه بخوبی به اطلاع فعالان حوزه تجارت برسد.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان در ادامه با اشاره به اینکه ترخیص کالا در مرزهای عراق با کشور ترکیه محدود شده است گفت: امروزه در کشور عراق به دلیل نیاز شدید بویژه به کالاهای مصرفی، سخت گیری ها کمتر شده و باید تجار و بازرگانان کردستان با هوشمندی نیازهای اقلیم و عراق را شناسایی و صادرات را توسعه بخشند.

ازهاری از مدیرکل گمرکات استان کردستان خواست هرچه سریعتر محدودیت های مربوط به اظهار و ارزیابی کالا در پایانه های مرزی کردستان را بردارد و مشوق های گمرکی از طرق مختلف به اطلاع بازرگانان برسد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان همچنین با انتقاد از اینکه واردات برخی کالاها از جمله پارچه و قطعات کامپیوتر از سوی گمرک محدود شده است گفت: کالاهای وارداتی از مرزهای کردستان صرفاً برای مصرف در سنندج، مریوان و یا بانه نیست بلکه به سایر نقاط ایران نیز ارسال می شود و ایجاد محدودیت معقول نیست.

وی از واحدهای تولیدی استان خواست واحدهای بازاریابی خارجی خود را فعال کنند تا صادرات کالاهای تولیدی استان بیشتر شود.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان ایجاد محدودیت در حوزه صادرات سوخت را یک تصمیم ملی دانست و از بازرگانان کردستانی و فعالان اقتصادی خواست تمرکز خود را بر روی صادرات کالاهای تولیدی بگذارند.

ازهاری از همه سازمان ها و نهادهای دولتی خواست اگر مهمان یا تیم و گروه ویژه ای را در حوزه تجارت و بازرگانی و صادرات و واردات از کشورهای خارجی دعوت می کنند، حتماً با هماهنگی کمیته روابط باشد تا استانداری از این فعالیت ها مطلع گردد.

استان کردستان 240 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و فعالیت های اقتصادی در این استان اکنون از طریق مرز سمی باشماق مریوان و مرز سیرابند بانه انجام می شود.