تامين و انتقال ارز در صندوق ضمانت صادرات ايران مجاز شد

تاریخ انتشار : 1397/04/13

 صندوق ضمانت صادرات ايران از صدور مجوز بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران براي تامين و انتقال ارز با هدف پرداخت هزينه هاي بيمه اتکايي بيمه گران خارجي و همچنين خسارت بيمه نامه هاي صادرکنندگان خبر داد.

به گزارش ايرنا، صندوق ضمانت صادرات ايران با همکاري کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به عنوان تنها شرکت دولتي بيمه اعتبار صادراتي وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1352 تاسيس شد و فعاليت خود را زير نظر مرکز توسعه صادرات ايران آغاز کرد اما به دلايلي فعاليت آن متوقف شد.
اين صندوق در سال 1373 دوباره فعال شد تا به صادرکنندگان در بازيافت موقعيت تجاري خود که در اثر هشت سال جنگ تحميلي مختل شده بود کمک کرده و زمينه افزايش درآمدهاي غيرنفتي را فراهم آورد.
اين صندوق به پشتوانه حمايت هاي مالي دولت افزون بر پوشش خطرپذيري هاي سياسي و تجاري صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباري، به تامين منابع مالي مورد نياز صادرکنندگان نيز کمک مي کند.
دولت از بيست و يکم فروردين ماه يکسان سازي نرخ ارز را با اعلام قيمت هر دلار 4200 تومان کليد زد و با تهيه و تصويب دستورالعمل هايي، شيوه هاي تخصيص ارز را اعلام کرد.
در همين پيوند، امروز صندوق ضمانت صادرات ايران خبر داد: اداره سياست ها و مقررات ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با صدور بخشنامه اي اعلام کرد: تامين و انتقال ارز صندوق ضمانت صادرات ايران بابت پرداخت هزينه هاي بيمه اتکايي به بيمه گران خارجي، پرداخت خسارت بيمه نامه ها و ضمانت نامه هاي اعتباري ارزي به صادرکنندگان و سيستم بانکي و ساير نيازهاي ارزي با تاييد بالاترين مقام اين صندوق مجاز است. 
بر پايه اين گزارش، بانک مرکزي بخشنامه ياد شده را بيست و هشتم خردادماه به صندوق ارسال کرده است.
تسهيل در تامين نيازهاي ارزي صندوق ضمانت صادرات ايران مي تواند به گسترش پوشش هاي بيمه اي و ضمانت نامه اي کمک کند.
کمک به صادرات کالاها از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نيز (1396) «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال».