تحريم، محدوديت اولِ سرمايه گذار خارجي براي فعاليت در ايران نيست، موضوع مهم الگوي مورد استفاده است

تاریخ انتشار : 1397/04/16

رييس شورايعالي کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي با اشاره به الزام قانوني بانک ها براي استفاده ازخدمات اين کانون گفت: با وجود اين بخشنامه، سهم ما از اجراي پروژه ها ۵درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، حميدرضا حقيقت پژوه صبح امروز (شنبه) و در نشستي خبري با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ايبِنا درباره سهم کانون مشاوران از پروژه هاي اجرا شده توسط بانک ها، افزود: سهم ما و ۲۰۰ شرکت عضو در ۱۰ سال گذشته کمتر از ۵ درصد طرح هاي سرمايه گذاري بانک ها بوده که از نظر عددي نيز رقم کمي است.

عليرضا شيرمحمدي نائب رئيس اول کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي نيز در اين رابطه توضيح داد: امروز حتي وزارت آموزش و پروش براي اعطاي مجوز مدارس غيرانتفاعي، طرح توجيهي مي خواهد اما نکته مهم آن است که اين طرح ها در کجا تعريف مي شوند.

وي به نقش نظارتي کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي اشاره کرد و گفت: حتي کانون مي تواند به بانک ها اعلام کند که اين طرح مشمول دريافت قسط اول يا دوم است يا نه.

شيرمحمدي خاطرنشان کرد که اين کانون حتي مي تواند در زمينه طرح اشتغال فراگير که توسط وزارت کار و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي و از طريق نظام بانکي در حال اجراست، نقش آفريني کند.

نائب رئيس کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي در ابتداي اين نشست خبري تصريح کرد که به ازاي هر ۱۰ درصدي که از اندازه دولت کم شود، يک درصد به رشد اقتصادي کشور افزوده خواهد شد.

وي با بيان اينکه منابع کشور براي سرمايه گذاري دولت و بخش خصوصي محدود است، اظهار داشت: يکي از دلايل انحراف منابع، ارزيابي نادرست و صحيح از مجري و طرح و همچنين نظارت ناکافي بر اجراي طرح هاست.

شيرمحمدي اعلام کرد که کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي طي ۱۰ سال گذشته ۴ هزار طرح و پروژه را در بخش هاي مختلف با کمک ۲۰۰ شرکت داراي رتبه بندي زير مجموعه خود اجرايي کرده که ۹۵ درصد آنها با موفقيت به بهره برداري رسيده اند و از بروز معوقات بانکي جلوگيري شده است.

نائب رئيس کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي تاکيد کرد عدم استفاده بانک ها از خدمات اين کانون براي سرمايه گذاري خلاف بخشنامه صادر شده مشترک بانک مرکزي و وزارت اقتصاد بوده است.

 

اعلام آمادگي کانون مشاوران براي کمک به دولت

حميدرضا حقيقت پژوه در اين نشست خبري از انتشار نامه سرگشاده کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي خطاب به رييس جمهوري خبر داد و گفت: آماده هستيم تا در شرايط کنوني به ياري دولت برويم

وي اعلام کرد که اين کانون به عنوان يکي از نقاط تبلور همکاري بخش خصوصي و دولت آماده است تا از تجارب و خدمات خود براي همکاري با دولت استفاده کند.

در نامه اين کانون به رييس جمهوري آمده است: همگان باور داريم در شرايط حاکم بر اقتصاد ايران، يکي از چالشهاي پيش روي نظام بانکي که امروز در قالب معضلات اقتصادي خودنمايي مي کند افزايش مطالبات غير جاري در شبکه بانکي به دليل عدم مديريت موثر ريسک اعتباري به منظور تخصيص بهينه منابع و کاهش ريسک نکول تسهيلات گيرندگان با استفاده از الگوهاي صحيح است. به طور حتم مسئوليت تشخيص و «ارزيابي طرح و  مجري آن» و نيز «نظارت» بر مصرف منابع محدود مالي به منظور جلوگيري از معوقات، نمي تواند به صاحبان منابع پولي و مالي (بانک ها و يا موسسات وابسته به آنها) و يا صاحبان طرح هاي سرمايه گذاري (بخش خصوصي و يا نيمه خصوصي) واگذار شود، چرا که در هر دو صورت مي تواند نتايجي که مملو از فساد و عدم شفافيت است به همراه داشته باشد.

 

تحريم؛ محدوديت اول سرمايه گذار خارجي نيست

شيرمحمدي در بخش ديگري از اين نشست خبري با اشاره به ورود کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي به موضوع جذب سرمايه گذار خارجي در طول يکسال گذشته اظهار داشت: تحريم محدوديت اول سرمايه گذار خارجي براي فعاليت در ايران نيست و موضوع مهم الگوي مورد استفاده است.

وي با اشاره به تفاوت هاي موجود در الگوهاي مختلف سرمايه گذاري و فعاليت آژانس هاي تشويق سرمايه گذاري ( IPA ) در کشورهاي مختلف گفت: سازمان سرمايه گذاري هاي خارجي در ايران همان کار IPA را انجام مي دهد اما در دنيا اين آژانس ها خصوصي هستند.

نائب رئيس اول کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي وظيفه اول IPAها در دنيا را ارتقاء، سپس تسهيل گري و در آخر تاثيرگذاري در نهاد قانونگذاري است.

شيرمحمدي خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۸ بيش از ۸۰ درصد سرمايه گذاري خارجي جذب شده در دنيا از طريق IPAهاي بخش خصوصي بوده است.

وي افزود: ايران با داشتن ۱۵ کشور همسايه خود در قلب يک بازار يک هزار و ۳۰۰ ميليارد دلاري زندگي مي کند ولي متاسفانه سهم ما از اين بازار کمتر از ۱.۲ درصد است؛ علت اين موضوع نيز استفاده از الگوي نامناسب براي جذب سرمايه گذاري است.

نائب رئيس اول کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي توضيح داد که به عنوان نمونه يک پروژه پتروشيمي در کشور با سرمايه گذاري ۱.۷ ميليارد دلاري در شهري اجرا شده که آب کافي ندارد و به طور عملي قابل بهره برداري نيست.

شيرمحمدي در پاسخ به سوالي درباره مذاکرات با بانک ها اظهار داشت: در گذشته و به شکل محدود با بانک ها به طور مستقيم گفت و گو کرديم اما در ماه هاي گذشته اين روند را سرعت بخشيده ايم.

 

مشاوره در زمينه استارتآپ ها با صندوق نوآوري و شکوفايي

نائب رييس اول کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي خاطرنشان کرد که اين کانون علاوه بر بانک ها با صندوق نوآوري و شکوفايي نيز براي توسعه فعاليت استارتآپ ها در ارتباط است.

وي خاطرنشان کرد که تعرفه خدمات اين کانون به منظور ترغيب سرمايه گذاران به استفاده از خدمات امکان سنجي و نظارت بر اجراي طرح و در نتيجه تضمين اصل و سود سرمايه گذاري  از سال ۱۳۹۱ به بعد تغييري نکرده است.

شيرمحمدي خاطرنشان کرد که در اساسنامه اين کانون وصول مطالبات معوق بانکي وجود ندارد بلکه وظيفه آن اقدامات پيشگيرانه قبل و در زمان اجراي طرح است.

نائب رييس اول کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي گفت: مهم ترين موضوع در بحث سرمايه گذاري داشتن بازارهاي صادراتي است زيرا بدون داشتن بازارهاي صادراتي، طرح ها موفق نخواهند بود.

 

ضرورت فعال سازي سرمايه گذاران آسيايي

حميدرضا حقيقت پژوه رييس شورايعالي کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي نيز در پايان اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره تحريم هاي يکجانبه آمريکا و تاثير آن بر جذب سرمايه گذاري خارجي گفت: در دوره جديد تحريم ها تنها از جانب آمريکاست و بايد توجه داشت که در سال هاي گذشته ارتباط اقتصادي کمي بين ايران و آمريکاي شمالي وجود داشته است.

وي خاطرنشان کرد: شايد نتوان سيستم پولي و سرمايه گذاري آمريکاي شمالي را فعال کرد اما اين موضوع فرصتي است که مي تواند ما را براي جذب سرمايه گذاران کشورهاي آسيايي و همسايه ترغيب کند.

وي خاطرنشان کرد که نظام اقتصادي پاکستان، ويتنام و حتي بخش هايي از ترکيه وابسته به آمريکا نيست.