چگونگي تعيين نرخ ارز در بازار ثانويه اعلام شد

تاریخ انتشار : 1397/04/19

تهران - ايرنا- مديرکل سياست ها و مقررات ارزي بانک‌ مرکزي با تشريح چگونگي فعاليت بازار ثانويه ارز گفت: عرضه و تقاضا تعيين کننده، نرخ ارز در بازار ثانويه خواهد بود.

مهدي کسرايي پور يکشنبه شب در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درخصوص تقسيم بندي کالاهاي دريافت کننده ارز و چگونگي تخصيص آن به هر کدام از گروه هاي کالايي افزود: طبق اعلام رييس کل بانک مرکزي در چهارشنبه هفته گذشته، بازار ثانويه ارز تشکيل شده است و صادرکنندگان غيرنفتي با توجه به سياست هاي ارزي جديد به 2 دسته‌ 80 و 20 درصدي تقسيم مي‌شوند.
وي ادامه داد: 80 درصدي‌ها به طور عمده صادرکننده‌ محصولات پتروشيمي، مواد معدني و فولاد هستند و ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌ نيما با نرخ بر مبناي 4200 تومان عرضه مي‌کنند.
اين ‌مقام بانکي افزود: صادرکنندگان 20 درصدي نيز با تصميم اخير دولت اين امکان را يافته اند که ارز حاصل از صادرات خود و يا امتياز واردات را يا از طريق توافقي و با استفاده از ظرفيت موجود در سامانه‌ سماصا (سامانه مديريت ارز حاصل از صادرات) به يک واردکننده واگذار و يا در سامانه‌ نيما براي فروش با نرخ رقابتي اعلام آمادگي ‌کنند.

*صرافي ها واسطه فروش ارز براي واردات کالاهاي دسته سوم
کسرايي پور اظهار داشت: طبق مقررات بانک مرکزي، صرافي‌هاي مجاز، به سامانه‌ نيما دسترسي دارند و مي‌توانند اين ارز را خريداري و آن را به واردکنندگان کالاهاي گروه سوم که تقاضاي خريد ارز دارند عرضه کنند.
وي يادآورشد: اولويت بندي کالاها در شرايط کنوني بدين صورت است که دارو و کالاهاي اساسي در گروه نخست قرار دارند و ارز مربوط به آن از منبع بانک مرکزي حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي تامين مي‌شود.
کسرايي پور افزود: گروه دوم، کالاهاي واسطه‌اي و ماشين آلات هستند و منبع تامين ارز آن ارز حاصل از صادرات غيرنفتي 80 درصدي است. 
مديرکل سياستها و مقررات ارزي بانک مرکزي ادامه داد: منبع تامين ارز گروه سوم کالايي نيز که برخي از آنها کالاهاي مصرفي هستند و اهميت کمتري از 2 گروه قبلي دارند، 20 درصد ارز حاصل از صادرات گروه دوم صادرکنندگان (صادرکنندگان خُرد) است.
به گفته وي، چگونگي کاربري سامانه و آموزش هاي مربوط به آن در حال حاضر آماده شده و در سامانه جامع تجارت در دسترس است.

*روش تعييت قيمت ارز در بازار ثانويه
کسرايي پور درباره شيوه تعيين نرخ ارز در بازار ثانويه نيز گفت: سازوکار پيش بيني شده به اين صورت است که خريداران ارز يعني همان واردکنندگان داراي ثبت سفارش کالاهاي گروه سوم، در سمت تقاضا و صادرکنندگان 20 درصدي يا خُرد نيز در سمت عرضه قرار مي‌گيرند. 
وي افزود: در اين ميان صرافان مجاز، به عنوان واسطه در خريد و فروش ارز ايفاي نقش مي‌کنند و اين عرضه و تقاضا، قيمت را در بازار تعيين خواهد کرد. 
اين‌مقام بانکي افزود: همچنين پيش بيني مي‌شود با اجرايي شدن کامل اين موضوع، قيمت ارز روند کاهشي داشته باشد.
وي درباره سهم بازار ثانويه ارز از بازار نيز توضيح داد: بر اساس آمارهاي سال گذشته و تعرفه‌ ديده شده، گروه سوم کالايي (کالاهاي عمدتا مصرفي) نياز به معادل 5.5 ميليارد دلار خواهند داشت؛ پيش بيني ما اين است که اين بخش توسط صادرکنندگان 20 درصدي به خوبي تامين خواهد شد.
کسرايي پور درپاسخ به اينکه آيا ارز حاصل از صادرات نفت براي گروه کالايي اول و دوم مي‌تواند به بازار ثانويه وارد شود، گفت: 
آنچه تعريف شده اينکه براي کالاهاي گروه نخست، ارز بانکي، براي کالاهاي گروه دوم، ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان 80 درصدي مشخص شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و براي گروه سوم کالايي نيز ارز مورد نياز در بازار ثانويه عرضه خواهد شد. 
به گفته وي، اين دسته بندي تاکنون مشخص و ممکن است در آينده نيازهايي که ديده نشده‌‌اند نيز به سمت بازار سوم سوق پيدا کنند.