جزييات بسته ارزي دولت اعلام شد

تاریخ انتشار : 1397/05/14

جزييات نحوه فعاليت بازار ثانويه در بسته ارزي اعلام شد.

به گزارش بنکر (Banker)، پس از شروع به کار بازار دوم ارز از تاريخ ۱۳ تيرماه، اظهارنظرهاي بسياري در خصوص نحوه سازوکار آن از سوي افراد مختلف در رسانه ها منعکس شده است. در روزهاي اخير نيز يکي از اعضاي اتاق بازرگاني نسبت به وجود ابهامات در اين بازار موضوعاتي چون کنترلي بودن نرخ ها، دريافت ماليات و ... مطرح کرده است.

 

پاسخ به همه ابهامات بازار دوم ارز

بازار دوم ارز که از تاريخ ۱۳ تيرماه کار خود را آغاز کرده است، محلي براي فروش ارز صادرات کالاهاي غيرعمده – که فهرست آنها از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده – و خريد ارز جهت واردات کالاهاي با اولويت ۳ است. تمامي معاملات در اين بازار به نرخ توافقي صورت مي‌گيرد.

 

روش‌هاي معامله در بازار دوم

معامله‌ها در اين بازار هم با واسطه صرافي و هم بدون واسطه ميان صادرکننده و واردکننده قابل انجام است. در روش اول، صادرکننده به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نيما از طريق سامانه جامع تجارت اقدام مي‌کند و در طرف مقابل، صراف با توجه به درخواست‌هاي خريد ارز موجود بابت واردات ثبت سفارش شده با اولويت ۳، به خريد ارز با نرخ اعلامي صادرکننده – که هيچ گونه محدوديتي روي آن وجود ندارد – اقدام مي‌کند. از سوي ديگر، صراف بايد به فروش ارز خريداري شده به متقاضي خريد ارز (واردکننده) براي واردات ثبت سفارش شده اولويت ۳  اقدام کند. در اين فرايند نيز واردکننده درخواست خريد ارز براي يک ثبت سفارش مشخص را در سامانه نيما – که دسترسي به آن از طريق سامانه جامع تجارت براي واردکنندگان مهياست – ثبت مي‌کند و صرافي‌ها مي‌توانند پيشنهادهاي خود را براي هر درخواست خريد ارز ارائه دهند. در فروش ارز براي واردات نيز نرخ بر اساس پيشنهاد صراف و تأييد واردکننده تعيين مي‌شود.

روش دوم که خريد و فروش ارز بدون واسطه ميان صادرکننده و واردکننده است، صادرکننده ارز خود را به صورت توافقي به واردکننده مي‌فروشد. واردکننده با ارائه اطلاعات پروانه صادراتي به بانک عامل، درخواست واگذاري پروانه جهت تأمين ارز يک ثبت سفارش مشخص را ثبت مي‌کند و پس از تأييد صادرکننده مبني بر واگذاري پروانه از طريق سامانه جامع تجارت، معامله منعقد مي‌شود.

 

چگونگي دسترسي بازيگران به بازار دوم

همان طور که گفته شد، دسترسي همه بازرگانان – اعم از صادرکننده و واردکننده – به بازار دوم ارز، از طريق سامانه جامع تجارت برقرار شده است. راهنماي تفصيلي فرايندهاي معامله ارز براي بازرگانان در سامانه جامع تجارت قرار دارد. همچنين صرافي‌ها از طريق سامانه سنا و بانک‌هاي عامل از طريق پرتال ارزي به اين سامانه دسترسي دارند.

 

ساختار تعيين نرخ ارز

تأکيد مي‌شود در بازار دوم هيچ گونه محدوديتي در نرخ توافقي ميان صادرکننده و صرافي، صرافي و واردکننده و همچنين صادرکننده و واردکننده وجود ندارد. اين بازار تنها بستري براي شفافيت بيشتر معاملات و دستيابي به نرخ رقابتي و مناسب است.

 

ماليات و ساير هزينه‌ها

بازار دوم ارز هيچ گونه هزينه اضافي بر صادرکننده و واردکننده تحميل نمي‌کند. صادرکننده به دليل عرضه درآمد ارزي خود در بازار دوم، متحمل هيچ مالياتي نمي‌شود. همچنين واردکننده هزينه‌اي جز معادل ريالي ارز و هزينه‌هاي انتقال آن پرداخت نمي‌کند.