استفاده اروپا از بانک‌هاي مرکزي خود براي انتقال پول به ايران

تاریخ انتشار : 1397/06/17

مقامات اروپايي به دنبال استفاده از بانک هاي مرکزي خود به منظور انتقال پول به ايران هستند تا تحريم هاي آمريکا را از اين راه دور بزنند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از ان بي سي نيوز، متحدين آمريکا به دنبال ايجاد ميان بر در ارتباط با تحريم هاي دونالد ترامپ عليه ايران هستند تا برجام را بدون ايالات متحده حفظ کنند. با شروع دور دوم تحريم ها که از ماه نوامبر عليه ايران اجرايي خواهد شد، مقامات اروپايي به دنبال حفظ روابط تجاري خود با ايران هستند.

در حال حاضر، اروپايي ها طرح نوآورانه اي را براي حفظ روابط تجاري خود با ايران در دست مذاکره قرار داده اند که از جمله آن ايجاد يک بستر جايگزين براي سوئيفت که مستقل از تاثير آمريکا بمنظور انتقال پول از مکاني به مکان ديگر باشد، هستند.

از آنجايي که بانک هاي تجاري بايد تراکنش خود با ايران را به دليل مصون ماندن از تحريم ها متوقف کنند، اروپايي ها در حال برسي استفاده از بانک هاي مرکزي اروپا خود به منظور انتقال پول به ايران هستند و علت آن اين است که معتقد هستند دونالد ترامپ بانک مرکزي متحد خود را تحريم نمي کند.

در حال حاضر برخي از ديپلمات هاي آمريکايي در حال کمک به اروپايي ها هستند تا براي بنگاه هاي اقتصادي کوچک و متوسط آنها بازار جايگزين ايران را پيدا کنند تا ضرر آنها جبران شود. در همين حال امانوئل مکرون رييس جمهور فرانسه هفته گذشته گفت: اروپا به خاطر امنيت خود ديگر به تنهايي نمي تواند وابسته به ايالات متحده باشد.

از طرفي هم «بريان هوک» نماينده ويژه آمريکا در امور ايران به تازگي اتحاديه اروپا را به دليل پرداخت ۲۱ ميليون دلاري به ايران مورد شماتت قرار داد و گفت: اين موضوع پيام اشتباهي را در زمان اشتباهي مخابره مي کند. اروپايي ها استدلال مي کنند که پرداخت نشان مي دهد اروپا به تعهد خود در مورد قرار داد هسته اي ادامه مي دهد.

برخي از کارشناسان اقتصادي بر اين باور هستند که استفاده بيش از حد از تحريم ها بويژه زمانيکه ديگر کشورها مخالف آن هستند باعث خواهد شد که جهان راه هايي را براي دور زدن آن پيدا کند که اين موضوع مي تواند به تدريج سلطه اقتصادي آمريکا را کاهش دهد. نگراني اين است که برخي از قدرت هاي اقتصادي مانند چين مي توانند خود را به عنوان يک بازار جايگزين جذاب عرضه کنند؛ جاييکه شرکت هاي بين المللي مي توانند در آنجا متمرکز شوند.

بسياري از شرکت هاي در اروپا نيازمند بانک هاي کوچک يا بانک هاي مرکزي به منظور امور فاينانس با ايران هستند و اين مسئله منجر به آن شده تا اروپايي ها استفاده از بانک هاي مرکزي خود را براي انتقال پول به ايران مورد بررسي قرار دهند. بر اساس اين طرح يک بانک مرکزي اروپايي مي تواند صدها يا حتي هزاران تراکنش را براي ارسال پول به ايران و باز توزيع آن به پذيرندگان در ايران انجام دهد.

بانک هاي مرکزي اروپا که اقدام به ارسال پول به ايران مي کنند همچنان نقض همان تحريم هايي که بانک هاي تجاري انجام مي دهند را مرتکب مي شوند و مي توانند جريمه شوند؛ اما اروپايي ها معتقد هستند که ترامپ تحريم هاي اقتصادي شديدي را عليه بانک مرکزي متحد خود اعمال نمي کند.

از ماه نوامبر دسترسي ايران به سوئيفت قطع خواهد شد و از طرفي هم بريتانيا، آلمان و فرانسه به آمريکا پافشاري کرده اند که به ايران اجازه دهد تا در اين سامانه بماند؛ اما انتظار مي رود که ترامپ درخواست آنها را رد کند.

بر پايه اين گزارش، پيش از اين وزير دارايي فرانسه گفته بود که خواستار اين هستم که اروپا يک قاره پرقدرت باشد نه يک رعيت؛ ضمن اينکه «هيکو ماس» وزير خارجه آلمان هم از ايجاد يک سيستم جايگزين براي سوئيفت حمايت کرده بود تا از شرکت هاي اروپايي در مقابل تحريم ها محافظت کند؛ اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نسبت به آن مخالفت کرد و هشدار داد که اين موضوع مي تواند شفافيت سوئيفت را که کمک به از بين رفتن کلاهبرداري و فاينانس تروريسم مي شود را تضعيف کند.