8 ميليارد دلار آماده ارائه در بازار ثانويه ارز شد

تاریخ انتشار : 1397/06/19

رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: براساس اطلاعاتي که داريم 8 ميليارد دلار ارز براي ارائه به بازار ثانويه آماده شده و اين در حالي است که برآورد مي شود مجموع تقاضاي موجود حدود 4 ميليارد دلار باشد که اين بيانگر اين است که منابع ارزي در بازار ثانويه بالا است.

به گزارش ايرنا از خانه ملت، محمدرضا پورابراهيمي روز شنبه درباره نشست کميسيون اقتصادي مجلس که با حضور «عبدالناصر همتي» رئيس کل بانک مرکزي برگزار شد، گفت: فضاي مثبت تعاملي و همدلي بين کميسيون اقتصادي و بانک مرکزي براي مديريت امور بانکي و ارزي کشور وجود دارد و اگر در گذشته به سياست هاي ارزي و عملکرد مديريتي نقد جدي وارد مي شد، امروز فضاي همکاري ها بيشتر روي راهکارهاي اجرايي براي رفع مشکلات است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: محورهاي مهمي در نشست مشترک اعضاي کميسيون اقتصادي با رئيس بانک مرکزي مورد بررسي قرار گرفت و توافقاتي در اين خصوص صورت گرفت که از جمله آنها مي توان به اين موضوع اشاره کرد که صرافي ها مجاز به واردات ارز و طلا به کشور شدند، در حالي که پيش از اين هرگونه وارداتي قاچاق محسوب مي شد اما اکنون صرافي ها مجاز شدند که به صورت قانوني طلا به کشور وارد کنند و حمايت از سوي بانک مرکزي نيز انجام خواهد شد.
پورابراهيمي افزود: روان شدن فعاليت هاي بازار ثانويه ارز نيز در دستور کار قرار گرفت چرا که تاکنون اين بازار به دليل نبود زيرساخت ها آنچنان که بايد فعال نشده شود و اميد است که حرکت در اين بازار استمرار يابد.
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در ارتباط با تخصيص ارز مسافري، دانشجويي و بيماران متاسفانه به دليل تاخير بانک مرکزي در مداخله و مديريت بازار، هفته گذشته بازار با روند افزايش روبرو شده و اين در حالي است که حجم مبادلات درخصوص ارزهاي مذکور حدود 3 درصد بوده، يعني حدود 97 درصد ارز تخصيصي مربوط به بازارهاي اوليه و ثانويه است.
وي گفت: حدود 5.5 ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي از اول سال جاري تاکنون اختصاص يافته و اقدامات در اين زمينه در حال استمرار است.
پورابراهيمي ادامه داد: عددهاي مربوط به نرخ ارز در بازار غيررسمي تحت تاثير قيمت هاي ارز براي نياز 3 درصدي است که بايد با مديريت بانک مرکزي اين موضوع حل شود.
وي تصريح کرد: در حال حاضر نرخ هاي بالاي ارز با شاخص هاي اقتصادي تطابقي ندارد و مطمئن هستم ظرف هفته آينده شرايط سياست هاي ارزي ارتقا مي يابد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: بار رواني و رسانه اي مربوط به نرخ ارز که حدود 3 درصد تقاضاي بازار را تشکيل مي دهد، بالاست و انتظار مي رود بانک مرکزي به اين وضعيت رسيدگي کند و با توجه به توافق انجام شده، ذخاير بانک مرکزي نبايد تحت هر شرايطي در اختيار بازار قرار بگيرد، اما منابع ارزي در اختيار دولت و بانک مرکزي اين قابليت را دارد که توسط دولت براي مديريت بازار به کار گرفته شود. 
پورابراهيمي عنوان کرد: توافق شد که بانک مرکزي از محل منابع ارزي به بازار ورود کند، البته اين کار آغاز شده است، اين توافق انجام شده که بانک مرکزي با به کارگيري تمام ظرفيت هاي حاصل از منابع ارزي صادرات نفتي و غيرنفتي به بازار ورود کند و با توجه به توافقات انجام شده پيش بيني مي شود شرايط بازار ارز در روزهاي آينده بهتر شود.