مزاياي سامانه جايگزين سوئيفت

تاریخ انتشار : 1397/08/02

کارشناسان و فعالان اقتصادي معتقدند با راه‌اندازي سامانه جايگزين سوئيفت، به طور حتم محدوديت‌هاي بين المللي ايران رفع و معاملات با دلار نيز کمرنگ خواهد شد.

حسين سلاح ورزي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره سامانه جايگزين سوئيفت، اظهار داشت: قطعا يک سامانه و ساز و کار مبتني بر ارزي غير از يورو اثربخشي خوبي خواهد داشت. وي افزود: از آنجايي که آمريکا قصد اعمال تحريم هاي بانکي و ايجاد محدوديت هايي براي ايران از طريق ممنوعيت معامله با دلار را دارد، به طور حتم اين سامانه مي تواند به رفع محدوديت هاي ايران کمک کند.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران، گفت: اين اقدام اتحاديه اروپا در راستاي تبعات اقتصادي ناشي از برجام و به نوعي عاملي است تا امکان تحريم کامل ايران را فراهم نکند. به گفته وي، ايجاد سامانه اي جايگزين سوئيفت، اقدامي مثبت و براي معاملات بين المللي کارکرد خوبي خواهد داشت.

حل مشکلات بانکي با سامانه جايگزين سوئيفت

محمدرضا جمشيدي نيز در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، در اينباره معتقد است: بايد اميدوار بود زيرا با اجراي اين طرح بسياري از مشکلات حل خواهد شد و کشورهاي ديگر با اجراي اين طرح، معامله با دلار کمرنگ خواهد شد. وي افزود: کارايي اين سامانه مانند سوئيفت است و به نظر من ساير کشورها نيز همکاري لازم را خواهند کرد و به مرور زمان بسيار از کشورها به اين سامانه اضافه خواهند شد.

راه حل اروپا براي پايان انحصارطلبي آمريکا

به گزارش ايبِنا،  در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ديداري بين وزراي خارجه ۱+۴ و وزير امورخارجه ايران برگزار و در آنجا مقرر شد تا کانال انتقال پول مستقل از سوئيفت بين اروپا و ايران برقرار شود.

از آنجايي که تحريم‌هاي بعدي آمريکا نيز در راه است که کار را براي ايران سخت‌تر مي‌کند، اقدامات لازم براي برقراري کانال انتقال پول مستقل از سوئيفت انجام شده و مطابق قول طرف مقابل تا پيش از ۱۳ آبان ماه، قرار است اين کانال اجرايي شود.

براساس اين گزارش، کشورهاي اروپايي به دنبال حفظ برجام هستند و ايجاد دفتر اتحاديه اروپا در ايران نيز مشکلي ندارد، زيرا ايران با کشورهاي اروپايي روابط ديپلماتيک دارد و بدون مشکل مي‌توانيم دفتر اتحاديه اروپا را نيز فعال کنيم.

محمدعلي پورمختار؛ عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس نيز هفته گذشته اعلام کرد، رفتار سلطه طلبانه‌ آمريکا سبب ايجاد انحصار در سوئيفت شده و کشورهاي جهان عزم جدي براي جايگزيني سوئيفت داشته و به همين زودي‌ها نيز جانشين سوئيفت راه‌اندازي مي‌شود.

وي افزود: طراحي‌هاي لازم براي ايجاد سامانه‌اي شبيه سوئيفت نيز انجام شده و با همکاري‌هاي اتحاديه اروپا، کشورهاي آسيايي و کشورهاي خاورميانه جايگزين سوئيفت بزودي راه اندازي مي‌شود.