صادرات غيرنفتي از مرز ۲۷ ميليارد دلار گذشت

تاریخ انتشار : 1397/08/09

رئيس کل گمرک ايران با بيان اينکه صادرات غيرنفتي از مرز ۲۷ ميليارد دلار گفت: عراق همچنان شريک اول صادراتي ايران است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گمرک ايران؛ فرود عسگري در تشريح جزئيات تجارت خارجي کشور گفت : صادرات غير نفتي ايران در هفت ماهه سال‌جاري از مرز ۲۷ ميليارد دلار گذشت و به ۲۷ ميليارد و ۲۲۹ ميليون دلار رسيد.

 براساس تازه‌ترين آمار گمرک از تجارت خارجي هفت ماهه سال‌جاري، در اين مدت حجم صادرات غيرنفتي ايران به ۶۷ ميليون و ۳۶۲ هزار تن رسيده است که ارزش آن رقمي برابر ۲۷ ميليارد و ۲۲۹ ميليون دلار مي‌شود.

به اين ترتيب مشاهده مي‌شود که تا پايان مهر ماه سال‌جاري صادرات ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش  ۱۳ و ۳۵ صدم درصدي از نظر ارزش دلاري داشته است.

وي افزود : از سوي ديگر در همين مدت ميزان واردات قطعي کالا به ايران ۱۸ ميليون و ۹۲۹ هزار تن به ارزش ۲۶ ميليارد و ۳۰۳ ميليون دلار بوده است.

واردات ايران در اين مدت نسبت به هفت ماهه سال گذشته ۸ و ۶۸ صدم درصدي از نظر وزني و ۱۱ و ۷ صدم درصدي از حيث ارزش دلاري کاهش داشته است.

اقلام عمده صادراتي

عسگري در ادامه به بيان جزئيات عمده ترين اقلام صادراتي کشور پرداخت و افزود :  اقلام عمده صادراتي ايران در اين مدت به ترتيب ميعانات گازي به ارزش ۲ ميليارد و ۷۱۸ ميليون دلار و سهم ارزشي ۹ و ۹۸ صدم درصد، پروپان مايع شده به ارزش يک ميليارد و ۲۲۴ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴ و ۴۹ صدم درصد، ساير روغن‌هاي سبک و فرآورده‌ها به جز بنزين به ارزش ۹۸۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳ و ۶۰ صدم درصد، متانول به ارزش ۸۴۹ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳ و ۱۲ صدم درصد و پلي‌اتيلن گريد فيلم به ارزش ۶۹۱ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲ و ۵۴ صدم درصد بوده است.

گزارش گمرک ايران حاکي از آن است که در مدت مذکور ۳۱ و ۴۲ صدم درصد از ارزش کل صادرات ايران مربوط به پتروشيمي‌ها، ۹ و ۹۸ صدم درصد مربوط به ميعانات گازي و ۵۸ و ۶۰ صدم درصد مربوط به ساير کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتي به ايران

رئيس کل گمرک ايران در رابطه با اقلام عمده وارداتي به ايران گفت :  اقلام عمده وارداتي در اين مدت، شامل ذرت دامي به ارزش يک ميليارد و ۱۰۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴ و ۲۱ صدم درصد، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري رديف ۸۷۰۳ بنزيني با حجم سيلندر ۲۰۰۰ سي‌سي با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثناي لاستيک به ارزش يک ميليارد و ۹۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴ و ۱۷ صدم درصد، برنج به ارزش ۹۸۵ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳ و ۷۵ صدم درصد، لوبياي سويا به ارزش ۷۸۹ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳ درصد و الکترود زغالي براي کوره‌ها به ارزش ۳۲۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱ و ۲۲ صدم درصد بوده است.

کالاهاي ايران بيشتر به کدام کشورها مي‌روند؟

فرود عسگري سپس به تشريح عمده ترين خريداران کالاي ايراني مرداخت و بيان کرد : در اين مدت مهم‌ترين مقاصد صادراتي ايران به ترتيب پنج کشور عراق با ۵ ميليارد و ۷۳۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲۱ و ۴ صدم درصد، چين با ۵ ميليارد و ۳۷۹ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۹ و ۷۶ صدم درصد، امارات متحده عربي با ۴ ميليارد و ۶۳۷ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۷ و ۳ صدم درصد، افغانستان با يک ميليارد و ۸۷۲ ميليون دلار و سهم ارزشي ۶ و ۸۷ صدم درصد و هند با يک ميليارد و ۳۹۹ ميليون دلار و سهم ارزشي ۵ و ۱۴ صدم درصد بوده‌اند.

عمده‌ترين صادرکنندگان کالا به ايران

عسگري ادامه داد: در مقابل واردات عمده کالاها به ايران نيز در هفت ماهه سال‌جاري به ترتيب از پنج کشور چين با ۶ ميليارد و ۶۲۲ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲۵ و ۱۸ صدم درصد، امارات متحده عربي با ۳ ميليارد و ۹۳۲ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۴ و ۹۵ صدم درصد، جمهوري کره با يک ميليارد و ۶۳۴ ميليون دلار و سهم ارزشي ۶ و ۲۱ صدم درصد، هند با يک ميليارد و ۵۰۲ ميليون دلار و سهم ارزشي ۵ و ۷۱ صدم درصد و آلمان با يک ميليارد و ۴۲۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۵ و ۴۲ صدم درصد انجام شده است.