توضيح ساماني در مورد تغيير قيمت بليت برخي پروازها

تاریخ انتشار : 1397/08/09

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي اعلام کرد: با توجه به اينکه با وجود تمام صحبت‌ها، ارز نيمايي به درستي به شرکت‌هاي هواپيمايي نرسيده است از اين پس تعدادي از پروازهاي داخلي با نرخ ارز آزاد انجام خواهد شد.

مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا، توضيح داد: در تابستان امسال بر اساس توافقي که ميان شرکت‌هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي کشوري انجام شد با موافقت نهايي بنا شد ايرلاين‌ها يک قيمت مشخص براي پروازهاي داخلي در نظر بگيرند و هيچ يک از شرکت‌ها افزايش قيمتي نداشته باشند اما اين توافق با اين فرض صورت گرفت که ارز نيمايي مورد نياز شرکت‌ها به طور کامل به آنها تخصيص پيدا کند.

به گفته وي، اين وعده تا کنون به هيچ عنوان اجرايي نشده و تقريبا از هر ۱۰ درخواستي که شرکت‌ها ارائه مي‌کنند تنها يک پرونده موفق مي‌شود که ارز نيمايي دريافت کند. از اين رو ايرلاين‌ها مابقي نياز خود را با استفاده از ارز بازار آزاد تامين مي‌کنند و همين مسئله باعث مي‌شود توافق قبلي ديگر امکان اجرا نداشته باشد.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه از اين پس ايرلاين‌ها تصميم مي‌گيرند که قيمت پرواز خود را چگونه نهايي کنند اظهار کرد: در شرايط فعلي و با توجه به اينکه بيش از ۵۰ درصد از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها به شکل ارزي تامين مي‌شود قطعا امکان تداوم نرخ گذاري به شکل سابق وجود نخواهد داشت و از اين پس به دو شکل قيمت‌ها در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد. پروازهايي که توانسته باشد ارز نيمايي بگيرند با يک قيمت انجام مي‌شود و پروازهايي که ارز آزاد گرفته باشند نرخ متفاوتي خواهند داشت و مسافران بايد با رصد شرايط بازار و مشاهده قيمت‌ها بليت مد نظر خود را دريافت کنند.

به گزارش ايسنا، به دنبال بالا رفتن قيمت ارز در ماه‌هاي ابتدايي سال جاري قيمت بليت پروازهاي داخلي و خارجي به شکل قابل توجهي افزايش يافت که به دنبال اين اتفاق ايرلاين‌ها تصميم گرفتند ابتدا در شهريور و سپس در ماه‌هاي بعد نرخ پروازهاي داخلي را به شکلي تعيين شده به مسافران ارائه کنند.

شرط اصلي اجرايي شدن اين تصميم رسيدن ارز نيمايي به شرکت‌ها بود که در طول ماه‌هاي گذشته هرگز امکان اجراي آن به طور کامل فراهم نشده است. طبق اعلام رئيس سازمان هواپيمايي کشوري بين ۵۰ تا ۵۵ درصد از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها با استفاده از ارزهاي خارجي انجام مي‌شود.