همتي: انتقال چک هاي تضميني فعلي به ديگران فاقد اعتبار است

تاریخ انتشار : 1397/09/11

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي گفت: با تصميم اعضاي شوراي هماهنگي سران قوا، چک هاي تضميني که اکنون در اختيار مردم است قابل انتقال به ديگران نيست و (در صورت انتقال) اعتباري ندارند.

چک رمزدار يا تضميني بين بانکي يکي از ابزارهاي پرداخت است که بنا به درخواست مشتري و به نام اشخاص حقيقي يا حقوقي توسط بانک حسب مورد برعهده همان بانک يا شعب آن و يا برعهده ساير بانکها با هدف تسهيل و تسريع در نقل و انتقال وجوه بين بانکي صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمين مي شود. اين روش چون قابل پرداخت به شکل نقد نبوده و بايد به حساب متقاضي در بانک منظور شود، از ايمني بيشتري نسبت به چک هاي عادي برخوردار است.
يکي از ويژگي هاي اين چک اين است که با امضاي صاحب چک در پشت برگه، مي توان آن را به اشخاص ديگر انتقال داد اما همين ويژگي همانند شمشير دو لبه در کنار محاسن خود، مشکل زا نيز بوده است.
به گزارش ايرنا، عبدالناصر همتي عصر شنبه پس از نشست اعضاي شوراي هماهنگي سران قوا افزود: بنا بر پيشنهادي که امروز در شورا طرح کرديم، مصوب شد که ديگر چک هاي تضميني، قابل ظهرنويسي (پشت نويسي) نيست و متقاضي چک بايد نام ذينفع (گيرنده) چک را به همراه شماره ملي او در چک قيد کند.
همتي افزود: چک هاي فعلي ديگر قابل انتقال نيست و براي چک هاي موجود در اختيار مردم طبق مصوبه شورا، يک ماه فرصت داده شد تا با مراجعه به بانک ها نقد شوند؛ ضمن آنکه بانک ها از اين به بعد چک ها را با شرايط جديد ارائه و صادر مي کنند.
وي اضافه کرد: از مسائل مهم بازار پول، چک هاي تضميني بود که به دليل پشت نويسي و دست به دست شدن توسط افراد مختلف معضل بزرگي به وجود مي آمد.
همتي ادامه داد: بررسي هاي ما در يکي دو ماه گذشته نشان مي دهد ارزش اين چک ها هشت هزار ميليارد تومان بود که چرخش بدون شفافيت و بدون اطلاع نظام بانکي از مشکلات آن به شمار مي رود.
رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد اين اقدام به شفافيت بيشتر و مبارزه با پولشويي کمک مي کند و از اين به بعد با گردش مالي درست، واقعي و شفاف در کشور از عمليات غيرشفاف در بازار جلوگيري مي شود.
به گزارش ايرنا آمار بانک مرکزي نشان مي دهد در هفت ماهه امسال بيش از يک بيليارد و 589 هزار و 284 ميليارد و 900 ميليون تومان از نقدينگي کشور با استفاده از 6 ميليون و 965 هزار و 500 فقره چک رمزدار جابجا شد. 
اين رقم در مدت مشابه پارسال و در شرايطي که پنج ميليون و 28 هزار و 900 چک صادر شد، 761 هزار و 927 ميليارد و 800 ميليون تومان بود.
مهرماه امسال در کل کشور بيش از يک ميليون و يکصد هزار فقره چک رمزدار به ارزش 359 هزار ميليارد و 300 ميليون تومان وصول شد که نسبت به ماه پيش از نظر شمار و مبلغ به ترتيب 4.5 درصد و 17.4 درصد بيشتر شد.
در اين ماه فقط در استان تهران 367 هزار فقره چک رمزدار به ارزش 296 هزار ميليارد و 500 ميليون تومان وصول شد يعني اين استان به تنهايي با در اختيار داشتن حدود 33 درصد شمار چک ها، 82.5 درصد ارزش آن را نيز به خود اختصاص داد.
مهرماه پارسال شمار چک هاي رمزدار صادر شده نصف مهرماه امسال و حدود 650 هزار فقره (650 هزار و 500 فقره) و از نظر ارزش نيز حدود يک چهارم رقم امسال (875 هزار و 550 ميليارد ريال) بود.
ارزش چک هاي رمزدار صادر شده در شبکه بانکي از آذرماه پارسال به صورت تصاعدي رشد کرده است.