پيشنهاد حذف چک حامل/ درج کدملي گيرنده بر روي تمام چک‌ها

تاریخ انتشار : 1397/10/02

نايب رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران با استقبال از بخشنامه جديد درباره چک هاي تضميني گفت: پيشنهادي که سال هاست بر آن تاکيد داريم، حذف کامل «چک در وجه حامل» است.

سيدحسين سليمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره بخشنامه جديد صدور چک هاي تضميني گفت: پيشنهادي که سال هاست داريم اين است که در زمان صدور چک، کد ملي و مشخصات گيرنده چک ثبت شود و چک تنها توسط آن فرد توانايي نقد شدن داشته باشد.

وي توضيح داد: در شرايط کنوني اين احتمال وجود دارد که با يک فقره چک در وجه حامل با ارزش يک ميليارد تومان، ۱۰ معامله مختلف انجام شود و اين چک ۱۰ دست بگردد ولي در نهايت يک چک به بانک مي رود و ۹ معامله از نظرها پنهان مي ماند.

عضو هيات رييسه بانک خاورميانه ادامه داد: اگر رقم چک در وجه حامل را تا ۱۰ ميليارد تومان بالا ببريم، به طور عملي ۹۰ ميليارد تومان معامله در يک سيکل معاملاتي پنهان مي ماند و هيچ کس از انجام آن خبري ندارد.

نايب رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران خاطرنشان کرد: يکي از توصيه هاي FATF براي مقابله با پولشويي نيز اين است که بايد مشخص باشد که چک صادر شده در وجه چه کسي صادر شده و براي چه کاري اين چک را دريافت کرده است؟ اما در شرايط کنوني تنها کسي که چک را پشت نويسي مي کند، صاحب چک شناخته مي شود و معلوم نيست اين چک چند دست گشته است.

  •