پرداخت سود ماه‌شمار ورود نقدينگي به بازار ارز را کنترل مي‌کند

تاریخ انتشار : 1397/10/04

حذف پرداخت سود به سپرده‌هاي روزشمار سرعت گردش نقدينگي را کنترل مي‌کند و در کنار ساير ابزارها مي‌تواند کنترل بازارها از جمله بازار ارز را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، مطابق آمارها، ‌ پس از چند ماه متوالي شيب نزولي در مانده سپرده‌هاي بلندمدت، با ثبات نسبي قيمت دلار در مهر مانده سپرده‌هاي بلندمدت حدود يک درصد نسبت به شهريورماه ۹۷ افزايش يافته و آنگونه که آلبرت بغزيان، کارشناس اقتصادي مي‌گويد حذف پرداخت سود به سپرده‌هاي روزشمار سرعت گردش نقدينگي را کنترل مي‌کند و در کنار ساير ابزارها مي‌تواند کنترل بازارها از جمله بازار ارز را به دنبال داشته باشد.

آنگونه که آمار نشان مي‌دهد با ثبات نسبي بازار ارز، سپرده‌هاي بلندمدت نسبت به ماه‌هاي قبل افزايش يافته است. نرخ ارز از فروردين ۹۷ شروع به افزايش کرده و در بهار و تابستان با شوک‌هاي قيمتي همراه بوده است. طبيعتا نرخ سود بانکي در زمان نوسان هاي ساعتي نرخ ارزها جذابيت خود را از دست داد و تمايل افراد براي نگهداري وجوه با نقدشوندگي بالاتر افزايش يافته است.

آلبرت بغزيان، عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تاثير ماه‌شمار شدن نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بر بازار ارزي کشور گفـت: بانک‌ها تاکنون از برخي از بخشنامه‌هاي بانک مرکزي تمکين نکرده‌اند. به همين دليل رقابتي ناسالم ميان برخي از بانک‌ها در پرداخت سود سپرده‌ها و پرداخت سود روزشمار به بانک‌ها وجود داشته است؛ اقدام‌هايي که بانک مرکزي در تلاش است با تدابيري جديد آن را کنترل کند.

نظارت بانک مرکزي بر پرداخت نرخ سود بايد جدي‌تر از گذشته باشد

وي با بيان اينکه برخي از بانک‌ها با ترفندها وابتکاراتي تاکنون توانسته‌اند نرخ سودي بالاتر از نرخ‌هاي مصوب را به مشتريان ارايه دهند تا سپرده بيشتري در بانک خود جذب کنند و سپرده‌ها از بانک آنها خارج نشود، گفت: حذف روز شمار و پرداخت سود به سپرده‌هاي ماه‌شمار تنها در صورتي مي‌تواند، موفق عمل کند که نظارت بانک‌ مرکزي بر صورت‌هاي مالي بانک‌ها به درستي صورت گيرد و راه بر هرگونه خطاي دوباره بسته شود.

بغزيان گفت:‌ اقدام بانک مرکزي براي کاهش سرعت گردش نقدينگي اگرچه اقدامي ديرهنگام است، اما بجاست و موجب مي‌شود تا بازارهاي کالايي از جمله بازار ارز با ثبات بيشتري همراه شود. وي با اشاره به تخلفات گسترده موسسات مالي و اعتباري گفت: بانک مرکزي در دوره‌هاي گذشته از ابزار نظارتي خود  براي جلوگيري از گسترش فعاليت موسسه‌هاي مالي و اعتباري غيرمجاز استفاده چنداني نکرد و اين عدم دخالت، در نهايت هم به زيان مردم و هم به ضرر بانک مرکزي شد.

آقاي همتي، همتي والاتر در کنترل پرداخت نرخ سود به سپرده‌ها داشته باشد

کارشناس مسائل اقتصادي گفت:‌ آقاي همتي بايد همتي والاتر داشته باشد و با استفاده از اختياراتي که از وظايف بانک مرکزي است نرخ سود سپرده‌ها را در حد مصوب نگه دارد و از تخلف بانک‌ها در ارايه نرخ‌هاي جذاب به سپرده‌هاي بانکي که پول تورم‌زاست جلوگيري کند.

وي ادامه داد: بانک مرکزي تا زماني که بر بازار ارز مديريت دارد و تلاش دارد که از اخلال در اين بازار جلوگيري کند مي‌توان اميدوار بود که نرخ ارزها نوسان‌هاي گذشته را تجربه نکند. بغزيان گفت:‌ آمارها نشان مي‌دهد که در زمان نوسان‌هاي نرخ ارز ميزان سپرده‌هاي بلندمدت بانکي کاهش يافته است و با ثبات اين بازار از مهر ماه امسال ميزان سپرده‌هاي بانکي کوتاه‌مدت کاهش يافته و ميزان سپرده‌هاي بانکي بلندمدت اگرچه در ارقام پايين اما افزايش يافته است.

حضور بانک مرکزي در تنظيم بازار ارز بايد بيش از گذشته باشد

وي اضافه کرد:‌ حذف روزشمار سپرده‌هاي بانکي و ماه‌شمار شدن پرداخت سود مي‌تواند با کاهش سرعت گردش نقدينگي بر بازار ارز موثر باشد اگرچه نقش بانک مرکزي در ثبات‌بخشي به بازار ارز بسيار مهم‌تر است و اين بانک بايد تلاش کند نقدينگي و آثار تورمي آن را کنترل کند.