منافع ملي، قرباني رقابت مخرب صادرکنندگان پتروشيمي

تاریخ انتشار : 1397/11/06

تهران- ايرنا- صادرات پتروشيمي کشور علاوه بر تحريم خارجي، از فقدان يکپارچگي و رقابت مخرب برخي شرکت هاي ايراني در بازارهاي جهاني نيز رنج مي برد که باعث از دست رفتن فرصت ها، ارزان فروشي و ناتواني در مقابل رقباي منطقه اي و بين المللي شده است.

به گزارش ايرنا، از جمله موانع پيش روي بازگشت شرکت هاي ايراني به بازارهاي جهاني به جز تحريم، رقابت مخرب شماري از شرکت هاي ايراني در بازارهاي جهاني است؛ به طوري که برخي از آنها با هدف از خارج کردن ساير شرکت هاي ايراني، اقدام به ارزان فروشي محصولات در بازار ساير کشورها مي کنند که اين رقابت مخرب به وضع قوانين ضد دامپينگ عليه محصولات کشورمان منجر شده است.
ترکيه و برخي بازارهاي آسيايي از مهم ترين مقاصد صادرات پتروشيمي ايران به شمار مي روند که رقابت مخرب پتروشيمي ها در آنها دردسرساز شده و بارها قوانين ضد دامپينگ در آنها وضع شده است. 
پس از رايزني ايران، برخي محدوديت ها در بازارهاي هدف برطرف شده اما ترکيه همچنان براي برخي پليمرهاي ايران، تعرفه هاي بالا وضع کرده است.
براي حل اين مشکل، جلوگيري از رقابت مخرب، ساماندهي بازارهاي صادراتي و کسب منافع حداکثري براي کشور، پيشنهادهايي براي يکپارچه سازي صادرات مطرح شده اما به علت مقاومت برخي هلدينگ ها و مجتمع هاي پتروشيمي ها تاکنون اين اقدامات به نتيجه نرسيده است.
نکته جالب توجه در وضع قوانين ضد دامپينگ عليه صادرات پتروشيمي ايران، وجود برخي گمانه زني ها درباره فشارهاي عربستان و ساير رقباي منطقه اي ايران است.
اکنون عربستان، مهم ترين رقيب ايران در توليد و صادرات محصولات پتروشيمي در منطقه خاورميانه به شمار مي رود که در سايه رقابت سياسي و اقتصادي تلاش مي کند جاي ايران را در بازارهاي صادرات نفت، فراورده و پتروشيمي پر کند.
صادرات پتروشيمي ايران به صورت يکپارچه و تحت مديريت غول هايي يکپارچه مانند «سابيک» انجام مي شود، اما در صادرات پتروشيمي ايران هيچ تمرکز و سياستگذاري منسجمي وجود نداشته و ده ها شرکت و صادرکننده در حال رقابت و «زدن زيرآب يکديگر» هستند.

** اراده محکمي براي يکپارچه سازي صادرات پتروشيمي نيست
مديرعامل يک شرکت بازرگاني پتروشيمي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به پراکندگي در روند صادرات محصولات پتروشيمي، گفت: اراده محکمي براي يکپارچه سازي صادرات محصولات پتروشيمي وجود ندارد، به نظر مي رسد که لازم است دولت واردات اين ماجرا شود.
«مهدي شريفي نيک نفس» با بيان اينکه رييس جمهوري دستوري براي همراهي وزارتخانه هاي مرتبط در اين باره صادر کرده اند، ادامه داد: اميدواريم اين طرح با سرعت بيشتري پيگيري شود تا بتوان به صورت متمرکز در بازارهاي جهاني فعاليت کرد.
وي تاکيد کرد منافع کلان کشور در صورتي تامين مي شود که صادرات محصولات پتروشيمي به صورت يکپارچه انجام شود.
شريفي نيک نفس اضافه کرد: البته صادرات پراکنده توسط شرکت هاي پتروشيمي در زمان تحريم ها مي تواند مزايايي داشته و باعث انعطاف پذيري شود.
مديرعامل شرکت بازرگاني پتروشيمي درباره رقابت مخرب صادرکنندگان پتروشيمي در بازارهاي جهاني گفت: اين رقابت مخرب هنوز وجود دارد.
وي افزود: گاهي شرکت هاي ايراني با هدف رقابت مخرب با يکديگر، قيمت هاي صادراتي را کاهش مي دهند که باعث بروز مشکلاتي شده است، به عنوان مثال، دولت ترکيه به علت زيان توليدکنندگان ترکيه اي در مقابل صادرکنندگان ايراني، اقدام به وضع قانون ضد دامپينگ عليه صادرات برخي محصولات پتروشيمي ايران کرده است.
به گفته وي، دولت ترکيه تلاش مي کند با وضع اين تعرفه ها از شرکت هاي خود حمايت کند.
وي پيش از اين گفته بود: در حالي که ترکيه براي صادرات پليمر ايران تعرفه 6.5 درصدي وضع کرده است، شرکت هاي ديگر مانند سابيک عربستان با تعرفه صفر درصد به اين کشور صادرات دارند که باعث کاهش قدرت رقابت شرکت هاي ايراني شده است.
مديرعامل پيشين شرکت ملي صنايع پتروشيمي نيز چندي پيش گفت: شرکت هاي پتروشيمي نه تنها در حوزه صادرات بلکه بايد در حوزه خريد کالا و تجهيزات نيز مديريتي يکپارچه اعمال کنند.
«عباس شعري مقدم» با اشاره به تصميم شرکت‌هاي توليدکننده و صادرکننده متانول در صنعت پتروشيمي ايران براي راه اندازي يک کنسرسيوم صادراتي، افزود: تصميم شرکت‌هاي توليدکننده متانول براي صادرات يکپارچه محصولات به نوعي زمينه اتحاد و انسجام شرکت‌هاي پتروشيمي را در بازار جهاني و در حوزه صادرات و تجارت محصولات پتروشيمي فراهم مي کند.
به گفته شعري مقدم، اجراي طرح يکپارچه سازي صادرات و بازرگاني محصولات پتروشيمي در کشور نه فقط به گفت و گو با مديران نياز دارد بلکه به قانع کردن سهامداران شرکت ها و هلدينگ‌هاي فعال در صنايع پتروشيمي کشور نيز نيازمند است.
به گزارش ايرنا، ظرفيت نصب شده صنعت پتروشيمي با راه اندازي طرح هاي جديد اکنون به 64 ميليون تن در سال رسيده است.
مجموع صادرات مجتمع هاي پتروشيمي از ابتداي امسال تا پايان آذر به بيش از هشت ميليارد و 946 ميليون دلار رسيد که نسبت به پارسال اندکي افزايش يافته است.
مجموع ارزش پارسال محصولات پتروشيمي توليدي در کشور 17 ميليارد و يکصد ميليون دلار بود که حدود 12 ميليارد دلار مربوط به صادرات مي شد.
ارزش محصولات پتروشيمي عرضه شده در بازارهاي داخلي نيز پنج ميليارد دلار بود.