پيش‌بيني بانک جهاني درباره افزايش قيمت محصولات کشاورزي

تاریخ انتشار : 1398/02/11

پيش‌بيني مي‌شود قيمت محصولات کشاورزي در سال ۲۰۲۰ به دليل افزايش قيمت سوخت و کودهاي شيميايي رشد بي‌سابقه‌اي داشته باشد. تنش هاي سياسي منجر به افزايش قيمت سوخت مي‌شود که بدون واسطه به بيشتر شدن قيمت محصولات کشاورزي مي‌انجامد.

به گزارش ايلنا به نقل از وبسايت «منافن»، بانک جهاني  در گزارش چشم‌انداز بازار کالاهاي اساسي پيش‌بيني کرد که قيمت فلزات در پي کاهش بي‌سابقه در نيمه دوم سال ۲۰۱۸، در سال جاري ميلادي رشد داشته باشد. اين افزايش قيمت‌ها در پي ثبات فعاليت‌هاي صنعتي در چين و کاهش توليدات محصولات متنوع فلزي ايجاد شد.

«سيلا پازارباسي اوغلو» معاون مالي بانک جهاني در اظهارنظري گفته بود که «روند افزايش قيمت کالاها به بيشينه خود رسيده است که در بين صادرکنندگان رقابت ايجاد مي‌کند و همينطور تمايل وارد کنندگان به فعاليت بيشتر مي‌شود».

پيش‌بيني مي‌شود قيمت محصولات کشاورزي در سال ۲۰۲۰ به دليل افزايش قيمت سوخت و کودهاي شيميايي رشد بي‌سابقه‌اي داشته باشد. تنش‌هاي سياسي منجر به افزايش قيمت سوخت مي‌شود که بدون واسطه به بيشتر شدن قيمت محصولات کشاورزي مي‌انجامد.

«آيهان کوسه» مدير برنامه‌يزي بانک جهاني چشم‌انداز افزايش قيمت‌هاي مواد غذايي را کاملا به تصميمات سياسي وابسته مي‌داند.

دخالت کشور‌ها در جهت افزايش نيافتن قيمت محصولات کشاورزي و سعي در کنترل قيمت و آسيب نرسيدن به اقشار جامعه ممکن است به طور کلي و با در نظر گرفتن اين اقدام توسط تمامي کشورها نهايتا به ضرر مردم تمام شود.