وزير صنعت: ارز 14 هزار توماني هم موجب رشد صادرات نشد

تاریخ انتشار : 1398/02/15

تهران- ايرنا- وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارز به 14 هزار تومان رسيده، اما به آن اندازه صادرات رشد نداشته و بايد علت ريشه يابي شود.

به گزارش ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحماني» شامگاه شنبه در نشست مشترک با هيات رئيسه فراکسيون توسعه صادرات غيرنفتي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه وظيفه وزارت صنعت، حمايت از توليد است، افزود: باتوجه به شرايط ارزي، صادرات توجيه پذير و واردات و قاچاق توجيه ناپذير شده، با اين حال انتظار مي رفت صادرات در سال گذشته افزايش يابد، اما اينگونه نشد و نياز به ريشه يابي دارد.
وي تصريح کرد: همه تشکل ها متفق القول بودند که با افزايش نرخ ارز به 6 هزارتومان، صادرات رونق مي يابد، درحالي اکنون ارز به 14 هزار تومان رسيده،ولي صادرات به آن اندازه رشد نيافته است.
رحماني با بيان اينکه صادرات به کشورهاي منطقه در اولويت قرار گرفته، گفت امسال، به عنوان «رونق توليد» و راهکار اصلي آن توسعه صادرات است، بنابراين در مقابل کساني که خلاف اين شعار عمل کنند، مي ايستيم.
وزير صنعت، بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه مشوق هاي صادراتي را 2 مساله مهم بخش تجارت قلمداد کرد و گفت: اکنون صادرات به کشورهاي همسايه 23 ميليارد دلار است که 2 درصد واردات اين کشورها را تشکيل مي دهد، اما براي دستيابي به چهار درصد تلاش مي شود.

** صادرات ناچيز به کشورهاي آفريقايي
رحماني اضافه کرد: کشورهاي آفريقايي نيز ظرفيت خوبي براي واردات محصولات ايراني دارند، اما صادرات به اين کشورها ناچيز است و در اين زمينه برنامه ريزي نياز داريم.
وي ضمن تاکيد بر اينکه براي صادرات به کشورهاي همسايه، بايد زيرساخت ها را فراهم و تقويت کرد، افزود: دولت هم در اين ارتباط کم و کاستي هايي دارد، چنانچه در زمينه رايزن هاي بازرگاني مشکلاتي وجود دارد، بايد آن را برطرف ساخت.
وزير صنعت، صادرات 9 ميليارد دلاري به عراق و 2 ميليارد و 600 ميليون دلاري به افغانستان را يادآور شد و گفت: رونق صادرات، نياز به اصلاح زيرساخت ها دارد، اما بايد باور کرد، اقلام مصرفي را نمي توان در شرايطي که مردم نياز دارند، صادر کرد.
وي اضافه کرد: درباره پيمان سپاري ارزي نيز ضرورت دارد کارگروه مشترکي بين مجلس و دولت تشکيل شود و نواقص آن بررسي و راهکار ارائه شود.
رحماني خاطرنشان ساخت: چنانچه صادرات اهميت دارد، بايد مبلغ مشخصي را براي ايجاد اين زيرساخت ها تخصيص دهيم و از نمايندگان مجلس درخواست کرد تا با تخصيص اعتبار براي اين منظور، به حل مشکلات و تقويت زيرساخت هاي صادرات کمک کنند.
به گزارش ايرنا، پارسال 44 ميليارد و 400 ميليون دلار صادرات غير نفتي و 42 ميليارد و 600 ميليون دلار واردات کشورمان ثبت شده است .