عضو کميسيون انرژي مجلس: افزايش قيمت آب و برق متوقف شد

تاریخ انتشار : 1398/02/16

تهران- ايرنا- عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح افزايش قيمت آب و برق که قرار بود از ابتداي ارديبهشت ماه اجرا شود بنا به درخواست کميسيون انرژي مجلس متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، هيات وزيران 27 اسفندماه پارسال به پيشنهاد وزارت نيرو و سازمان برنامه و بودجه کشور، تعرفه‌هاي آب و برق مشترکان پرمصرف را اصلاح کرد.
بر اين اساس هيات وزيران در جلسه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ مصوب کرد تا بهاي آب شرب و برق از ابتداي ارديبهشت سال ۹۸ ساليانه به ميزان هفت درصد افزايش يابد.
هيات وزيران در اين مصوبه و با هدف مديريت مصرف و بازدارندگي مصارف غيرضروري مقرر ساخت تا از ابتداي خرداد ماه، ساليانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگي (بدون احتساب آبونمان، ماليات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکان بالاي الگوي مصرف افزوده ‌شود که فاضلاب بها، مشمول افزايش موضوع اين بند نمي شود.
براساس اين مصوبه، خانوارهايي که مصرف آب يا برق ماهانه آنها پايين‌­تر از الگوي مصرف بوده و در بازه زماني اول خرداد تا پايان شهريور، در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفيف به ميزان مصرف کاهش ­يافته با نرخ نخستين پله مصرف خواهند شد.
مصوبه هيات وزيران تاکيد دارد شرکت مادرتخصصي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) موظف است در يک برنامه زماني با اولويت مشترکان پرمصرف، لوازم اندازه‌گيري همه مشترکاني که بطور متوسط مصرف برق ماهانه آنها بالاتر از الگوي مصرف است، با لوازم اندازه‌­گيري داراي قابليت تفکيک مصرف براي ساعت هاي کم ­باري، ميان­ باري و اوج ­بار تعويض کند.
براين اساس، منابع درآمدي حاصل از افزايش صورتحساب مشترکان پرمصرف آب و برق حسب مورد فقط براي تعويض لوازم اندازه­‌گيري و مديريت مصرف، کاهش هدر رفت و اصلاح و بهينه­‌سازي شبکه­‌هاي توزيع و خريد آب و برق از بخش خصوصي صرف خواهد شد.
در همين رابطه «سلام اميني» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به حضور نمايندگان وزارت نيرو در کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در روز گذشته(يکشنبه) پيرامون پيشنهاد افزايش قيمت آب و برق افزود: مقرر بود چنانچه افزايش قيمتي باشد با هماهنگي اين کميسيون انجام شود.
وي افزود: پيشتر پيشنهاد خامي در باره لزوم افزايش قيمت آب و برق به اين کميسيون ارائه شده بود که در دست بررسي قرار داشت و بنا بود که نهايي شود، اما هنوزنهايي نشده است.
نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان ساخت: مقرر نبود اين افزايش قيمت تا نهايي شدن کامل طرح اعلام عمومي شود.
به گفته اميني، وزارت نيرو اين افزايش قيمت را زودتر اعلام عمومي کرده و آن را در قبض هاي آب عملياتي ساخت.
وي اضافه کرد: رئيس کميسيون انرژي مجلس گفته است که اين افزايش اصلاح و وزارت نيرو هم قول به برگشت داده است و بر اين اساس تا نهايي شدن پيشنهاد ارائه شده، افزايش قيمت متوقف شد.