صادرات نفت از بنادر به صورت رسمي با تغيير مقاصد در حال انجام است

تاریخ انتشار : 1398/02/29

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه به هيچ وجه ارسال محموله‌هاي نفتي از بنادر کشورمان متوقف نشده است،گفت: شايد مقاصد محموله‌هاي نفتي از بنادر کشورمان تغيير کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمي ادامه دارد.

هادي حق‌شناس، عضو هيات مديره سازمان بنادر و دريانوردي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با تاکيد بر اينکه طبق روال گذشته عمليات تخليه و بارگيري نفت و فرآورده‌هاي نفتي در بنادر کشورمان انجام مي‌شود، اظهار داشت: مانند ماه‌هاي گذشته عمليات تخليه و بارگيري نفت و فراورده‌هاي نفتي در بنادر انجام مي‌شود و تمام بارهاي نفتي به صورت رسمي راهي مقاصد خود مي‌‌شوند.

وي ادامه داد: البته کاهش ميزان بارگيري نفت و فراورده‌هاي نفتي نسبت به گذشته قابل انکار نيست اما به هيچ وجه ارسال محموله‌هاي نفتي از بنادر کشورمان متوقف نشده است.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه تاکتيک‌هاي وزارت نفت در صادرات نفت و فراورده‌هاي نفتي تغيير کرده‌ است، گفت: شايد مقاصد محموله‌هاي نفتي از بنادر کشورمان تغيير کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمي ادامه دارد.

حق‌شناس با اشاره به کاهش توقف محموله‌هاي کالاهاي اساسي در بنادر کشورمان، اظهار داشت: مشکلي در واردات کالاهاي اساسي وجود ندارد و تمام بنادر کشورمان ذخيره کالاي اساسي دارند و در حال حاضر تمام برنامه‌ها و تصميمات در اين جهت است که توقف کالاي اساسي در بنادر را به حداقل برسانيم و هر چه سريع‌تر کالاهاي اساسي را وارد سيستم توزيع کنيم.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا با وجود دپوي کالاي اساسي در بنادر کشورمان، در مورد برخي از کالاها با کمبود در بازار مواجه هستيم، گفت: کاهش توقف کالا در بنادر هم در راستاي ساماندهي بازار بوده است اما مشکل کمبود عرضه در بخش شبکه توزيع و نظارت برعرضه کالا است.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي افزود: طولاني بودن زمان ورود کالا به بازار به دليل سيستم توزيع و شبکه حمل و نقل است که باعث شده در برخي مواقع بازار مختل شود.

اين مقام مسئول همچنين درباره ميزان واردات و دپوي خودروهاي خارجي در بنادر کشورمان اظهار داشت: دپوي خودرو وجود دارد اما واردات آن مانند گذشته نيست. در حال حاضر واردات خودرو براي واردکنندگان گران تمام مي‌شود به همين دليل واردات و دپوي اين کالا در بنادر کاهش پيدا کرده‌است.