جزييات عرضه ۲.۱ميليارد يورو در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/03/05

تهران- ايرنا- ۲ ميليارد و ۱۶۱ ميليون يورو در ارديبهشت امسال با هدف تامين کالاهاي وارداتي مورد نياز کشور در سامانه نيما عرضه و به فروش رسيد، در اين دوره زماني، نرخ حواله ها در نيما با رشد حدود ۲ هزار توماني به نرخ بازار آزاد نزديک شد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ميانگين قيمت فروش در سامانه نيما روندي افزايشي داشته است؛ به طوري که از کانال ۱۰ هزار تومان به کانال ۱۲ هزار توماني رشد کرد.
ميانگين نرخ فروش هر يورو در بازار ثانويه در ارديبهشت ماه به ۱۲ هزار و ۵۳۳ تومان رسيد، درحالي که ميانگين نرخ فروش يورو در فروردين حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود.
کارشناسان رشد قيمت ارز در سامانه نيما را در راستاي سياست بانک مرکزي براي نزديک کردن قيمت حواله‌هاي ارزي با اسکناس نقد مي‌دانند.

قرار است در روزهاي آينده بازار متشکل ارزي با هدف معاملات نقد و اسکناس ارزهاي عمده نيز راه اندازي شود که نزديک شدن قيمت حواله‌هاي ارزي در نيما به نرخ بازار نقد مي‌تواند به يکسان سازي قيمت‌ها در آينده کمک کند.

** بالاترين و پايين‌ترين نرخ ثبت شده نيما در ارديبهشت
بالاترين نرخ درج شده در بازار امسال سامانه نيما در ارديبهشت ماه مربوط به روز ۲۴ ارديبهشت با قيمت ۱۳ هزار و ۱۴۰ تومان براي هر يورو بوده است.
پايين‌ترين قيمت نيز به روز ۱۲ ارديبهشت با نرخ ۱۰ هزار و ۲۶۷ تومان تعلق داشته است.
سامانه نيما از سال گذشته پس از تعديل سياست‌هاي ارزي دولت به عنوان مرجع تعيين نرخ خريد و فروش حواله‌هاي ارزي تعيين شد و صادرکنندگان و واردکنندگان بايد معاملات ارزي خود را در بستر اين سامانه به ثبت برسانند.

** جزئيات فروش ارز در نيما در ارديبهشت
بررسي‌هاي خبرنگار اقتصادي ايرنا نشان مي‌دهد که بيشترين معاملات ارز در سامانه نيما به روزهاي ۱۱ و ۱۸ ارديبهشت ماه بود که در هر کدام ۱۴۰ ميليون حواله يورو به فروش رسيده است.
کمترين ميزان معاملات نيز به ۶ ارديبهشت بدون هيچ معامله و ۱۲ ارديبهشت با هفت ميليون يورو معامله حواله ارز تعلق دارد.
ميزان فروش ارز در سامانه نيما در فروردين امسال يک ميليارد و ۲۷۵ ميليون يورو بوده است.
در سامانه نيما حواله‌هاي ارزي عرضه مي‌شود که واردکنندگان مي‌توانند از طريق آن اقدام به واردات محصولات مورد نياز کنند.
بسته سياستي نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتي سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان به تازگي توسط بانک مرکزي ابلاغ شده است.
مدير اداره صادرات بانک مرکزي مي‌گويد: در سياستگذاري‌هاي جديد، صادرکنندگاني که بيش از ۷۰ درصد از ارز ناشي از صادرات را در سامانه نيما عرضه کرده‌اند، تشويق مي‌شوند.
بر اساس سياست‌هاي جديد، ميزان بازگشت ارز پتروشيمي‌ها به چرخه اقتصادي در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نيما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و بقيه واردات در مقابل صادرات خود تعيين شده است.
ساير صادرکنندگان بايد حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نيما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و بقيه واردات در مقابل صادرات خود يا ساير اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي اقدام کنند.