نوبخت: بودجه جاري سال ۹۹ به منابع نفتي وابسته نيست

تاریخ انتشار : 1398/07/03

تهران- ايرنا- رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه منابع نفتي فقط به طرح‌هاي عمراني اختصاص خواهد يافت، گفت: با توجه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بودجه جاري سال آينده بدون وابستگي به منابع نفتي تامين خواهد شد.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت پس از نهمين جلسه شوراي بودجه، افزود:  براساس تصميم گيري انجام شده، منابع نفتي فقط به طرح‌هاي عمراني اختصاص خواهد يافت و بدين ترتيب واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي دولت به تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي تبديل خواهد شد.

وي با اشاره به الزامات سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مبني بر کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي گفت: براي جايگزين کردن منابع نفتي سه پيشنهاد ارائه شده که يکي از آنها حذف يارانه پنهان عامل‌هاي انرژي است.

رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه يکي ديگر از منابع، درآمدهاي مالياتي است، اضافه کرد: اما نه به معناي اينکه ما بخواهيم ضرايب ماليات‌هاي موجود را افزايش دهيم بلکه حتي با توجه به شرايط موجود قرار شده است تا ضرايب بنگاه‌هاي توليدي را کاهش دهيم.

وي افزود: بنابراين درآمدهاي مالياتي از تعيين پايه‌هاي مالياتي جديد همچون ماليات بر عايدي سرمايه و حذف معافيت‌هاي بي مورد که نيازي به وجود آنها در شرايط جنگ اقتصادي نيست، تامين خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تصويب بخشنامه بودجه سال ۹۹ در جلسه اخير شوراي اقتصاد افزود: بودجه سال ۹۹ کاملاً متفاوت از بودجه سنوات گذشته خواهد بود.

نوبخت در توضيح بيشتر اين تفاوت گفت: در بودجه سال آينده همه دستگاه‌هاي اجرايي که در قوانين بودجه سنوات گذشته حدود هزار دستگاه رديف بودند به کمتر از ۱۰۰ دستگاه سياست گذار کاهش خواهد يافت و بقيه دستگاه‌ها به دستگاه‌هاي مجري تبديل خواهند شد.

معاون رييس جمهوري افزود: بنابراين در اولين گام همه دستگاه‌هاي اجرايي به دو بخش دستگاه‌هاي سياست گذار و برنامه‌اي و دستگاه‌هاي مجري تقسيم مي‌شوند که ما فقط بودجه دستگاه‌هاي سياست گذار را براي تصويب به مجلس ارائه مي‌کنيم و بودجه دستگاه‌هاي مجري در اسناد اجرايي که در هيات دولت تصويب و ابلاغ مي‌شود، تعيين خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه البته اسناد بودجه دستگاه‌هاي مجري جهت اطلاع مجلس همراه با لايحه بودجه ارائه خواهد شد، گفت: در اين رويکرد بودجه استانداري‌ها به عنوان دستگاه‌هاي سياست گذار ديده شده‌اند و بودجه دستگاه‌هاي مجري هر استان زير نظر شوراي بودجه که با حضور استاندار و رييس سازمان برنامه و بودجه آن استان تشکيل مي‌شود تخصيص خواهد يافت.

نوبخت با بيان اينکه بودجه سال آينده يک بودجه عملياتي است، افزود: در سال آينده براساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه آنها تعيين و تخصيص خواهد يافت.

 وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تخصيص ۵۰ درصد پاداش بازنشستگي کارکنان دولت در ابتداي شهريور گفت: همانطور که وعده داده بوديم ۵۰ درصد باقيمانده پاداش بازنشستگان دولت از جمله فرهنگيان و اساتيد دانشگاه‌ها و کليه کارکنان دولت روز اول مهر تخصيص يافت و طبق برنامه به آنها پرداخت خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اين که دانشگاه علوم پزشکي شرايط متفاوتي دارد، افزود: در اين زمينه نيز با وزير بهداشت هماهنگي‌هاي لازم انجام شده و پاداش بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکي در آينده پرداخت خواهد شد.

نوبخت در پايان در واکنش به انتشار برخي اخبار مبني بر افزايش قيمت نان گفت: هيچ تغييري در روزهاي اخير در سياست‌هاي دولت مبني بر افزايش قيمت نان گرفته نشده و ما همچنان با همان روشي که از ابتداي سال ۹۸ عمل کرده ايم ادامه خواهيم داد و بحثي که مبني بر افزايش قيمت نان در برخي رسانه‌ها مطرح شده قابل پيگيري است.