نفت در بودجه ۹۹ از هزينه‌هاي جاري جدا مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/07/09

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال ۹۹ براي نخستين بار نفت از هزينه‌هاي جاري جدا مي‌شود و به طرح‌هاي عمراني اختصاص پيدا مي‌کند.

به گزارش ايبِنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اينکه براي هزينه‌هاي جاري که از نفت تأمين نمي‌شود و منابع ديگري تعريف کرديم که مشخصاً بازبيني در پايه‌هاي مالياتي وجود دارد، افزود: برخي منابعي که قبلاً از معافيت مالياتي برخوردار بودند آن‌ها را تجديدنظر مي‌کنيم تا مشخص شود در اين شرايط سخت جنگ اقتصادي باز هم بايد آن‌ها را به همان مقدار، معافيت مالياتي داشته باشيم يا مي‌توانيم آن‌ها را حذف يا تقليل دهيم.

وي گفت: بخشي از پايه‌هاي مالياتي وجود دارد که قبلاً آن‌ها را طبق قانون مشمول ماليات نمي‌دانستيم بنابراين پايه مالياتي تلقي نمي‌شد مثل عايدي سرمايه که در بودجه سال آينده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به عنوان منابع مالياتي جديد تعريف مي‌کنيم.

رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: قرار است سال آينده ضرايب مالياتي براي بنگاه‌هاي توليدي کاهش يابد، در عوض ماليات‌هاي ديگري جايگزين شود و به جاي اين به درآمد بنگاه‌هاي توليدي تمرکز کنيم، ماليات بر درآمد کل خانوار مبناي عمل ما قرار مي‌گيرد.

نوبخت تصريح کرد: بخشي از درآمدهايي که جايگزين نفت مي‌شود مرتبط با مولدسازي دارايي‌هاي دولت است که در اين زمينه هم مي‌توانيم آن چه از نفت کاهش مي‌يابد و معطوف به طرح‌هاي عمراني مي‌شود، براي هزينه‌هاي جاري بتوانيم از اين منابع استفاده کنيم.

وي گفت: در دهمين جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ به دو موضوع کميته بازرسي هزينه‌ها و رديف‌ها و منابع و مصارف پرداخته شد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در کميته بازرسي، هزينه‌هاي همه امور و دفاتر و تک تک فعاليت‌هايي که صورت مي‌گيرد مجدداً تأمل شد که اين فعاليت‌ها بايد صورت گيرد يا نه، و اگر بايد انجام شود بايد به همين صورتي که الان وجود دارد باشد و همين دستگاهي که اين فعاليت را انجام مي‌دهد بايد به کار خود ادامه دهد.

نوبخت گفت: با اين کار بخش قابل توجهي از رديف‌هاي ما حذف مي‌شود علاوه بر اين که ما يک بازنگري در رديف‌ها و هزينه‌هاي موجود کرديم که براي سال آينده تقليل پيدا مي‌کند.

وي افزود: براساس آن چه که منابع ما در سال آينده در چارچوب همين اصلاح ساختار بودجه بايد اضافه شود و جايگزين نفت شود آن‌ها را بازبيني کرديم، چون الان نفت در بودجه هيچ جايگاهي در رديف‌هاي هزينه‌اي ندارد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: در پايان جلسه امروز جدول و گزارشي از منابع و مصارف مطرح شد و قرار است در جلسات آينده به بررسي آن ادامه دهيم.

نوبخت افزود: خوشبختانه از نظر برنامه زمانبندي کار ما جلو است و مي‌توانيم براي ۱۵ آبان ماه بودجه شرکت‌ها و براي ۱۵ آذر بودجه عمومي را با اصلاحات و تغييرات اساسي تقديم مجلس کنيم.