استفاده بخش خصوصی ازمنابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک اقتصاد نوین

تاریخ انتشار : 1393/05/19

مشروح خبر


وزارت راه و شهرسازی و بانک اقتصاد نوین با امضای تفاهم نامه ای برای تامین منابع مالی مورد نیاز فعالان و سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای اجرای طرح های صنعت حمل ونقل، صنعت ساختمان و شهرسازی از محل تسهیلات اعتباری صندوق توسعه ملی توافق کردند.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ این تفاهم نامه امروز صبح با اهداف تسریع در فرایند بهره مندی پروژه های بخش حمل و نقل، مسکن و شهرسازی از تسهیلات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک اقتصاد نوین به امضای «محمود سالمی»، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی و حسن معتمدی مدیر عامل بانک اقتصاد نوین رسید.
در این تفاهم نامه در خصوص تعهد و وظایف بانک آمده است: بانک موافقت اصولی خود را به منظور پذیرش عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی تودیع شده نزد آن بانک به متقاضیان بخش غیر دولتی برای سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل، مسکن و شهرسازی که از سوی وزارتخانه معرفی می شوند، اعلام می کند.
همچنین گزارش توجیه مالی و اقتصادی طرح های ارائه شده وزارت راه و شهرسازی توسط بانک بررسی و تایید می شود و بر اساس تبصره این ماده گزارش توجیه مالی طرح ها بر اساس چارجوب مورد قبول بانک تهیه خواهد شد.
در این تفاهم نامه قید شده است که نوع وثایق برای استفاده از تسهیلات صندوق متناسب با سوابق و وضعیت اعتباری مشتری و شرایط محل اجرای طرح توسط بانک تعیین خواهد شد. بر اساس تبصره بانک موافقت اصولی خود را به منظور پذیرش هواپیما، کشتی، ناوگان حمل ونقل جاده ای و ریلی و تجهیزات بخش حمل و نقل به عنوان وثایق اعلام می کند.
اولویت بانک برای اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی، طرح های توسعه ای متقاضیان خواهد بود.
بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین وزارت راه وشهرسازی و بانک اقتصاد نوین، وزارتخانه عهده دار بررسی فنی و اجرایی و تایید طرح های پیشنهادی برای استفاده از تسهیلات صندوق خواهد بود و وزارتخانه عهده دار بررسی و تایید اهلیت و توانایی مجری طرح برایر اجراء و بهره برداری از طرح خواهد بود.
وزارت راه وشهرسازی با توجه به بندهای دیگر تفاهم نامه نسبت به معرفی متقاضیان بخش خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتی فعال در حوزه حمل ونقل، مسکن و شهرسازی به بانک برای استفاده از منابع صندوق اقدام می کند.
ذکر این نکته ضروری است که با امضای این تفاهم نامه و تفاهم نامه پیشین بانک با صندوق توسعه ملی امور اداری دریافت تسهیلات توسط بخش خصوصی توسط بانک صورت می گیرد و علاوه بر این تفاهم نامه به منظور تسهیل شدن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی وزارت راه وشهرسازی به زودی تفاهم نامه ای با بانک صنعت و معدن و در اینده با یانک های دیگر خواهد داشت.