دولت بدهی خود به بانک ها را ساماندهی می کند

تاریخ انتشار : 1393/05/22

مشروح خبر


عبدالناصر همتی عصر سه شنبه در حاشیه همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در جمع خبرنگاران، افزود: آماده کمک به دولت برای خروج اقتصاد از رکود با تمام قوا هستیم، ضمن آنکه متناسب با تقاضاهای واقعی برای دارایی ها و املاک خود، آنها را نیز برای فروش عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار داشت: دولت قول داده بدهی خود به بانک ها را ساماندهی کند و امیدواریم بخشی از بدهی بانک ها به بانک مرکزی از این طریق تسویه شود که این اقدام مطلوب است که ما از آن استقبال می کنیم.

وی افزود: در حال برنامه ریزی برای واگذاری بخشی از شرکت ها و دارایی های خود هستیم اما بخشی از این شرکت ها جزء اموالی هستند که بابت بدهی های دولت در سال های گذشته به ما تحویل شده که اگر قابلیت فروش داشتند، حتما قبلا به فروش رفته بودند ، این نشان می دهد که بخشی از این شرکت ها و دارایی ها زیان ده بوده و در حدی نبوده که فروخته شوند.

مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار داشت: برای نمونه بابت بدهی های طرح توسعه صنعت نیشکر مجبور شدیم بخشی از سهام آن را خریداری کنیم که پروژه بسیار عظیمی با 150 هزار هکتار از زمین های استان خوزستان است که 40 درصد سهم آن به بانک ملی تعلق دارد و نمی توانیم آن را رها کنیم و هر خریداری که با قیمت منصفانه، متقاضی باشد، آماده واگذاری آن هستیم.

وی گفت: به عنوان بزرگترین بانک کشور اعلام می کنم بزودی فهرست شرکت ها برای فروش اطلاع رسانی خواهد شد و البته شرکت های بسیار خوبی هم داریم که امیدواریم با تجهیز منابع خود بتوانیم نقش خود را در خروج از رکود تورمی اقتصاد ایفا کنیم.

همتی اظهار داشت: البته بانک ملی ایران فاصله کمی با معیار مشخص شده در بانک مرکزی برای بنگاهداری دارد و هر ماه مزایده املاک خود را داریم که متناسب با تقاضا فروخته می شود و برای یک نمونه اخیرا املاکی به ارزش 400 میلیارد تومان عرضه کردیم که 10 درصد آن فروخته شد.

وی اطمینان داد: حتما نقدینگی حاصل از فروش اموال و دارایی ها را در خدمت تولید قرار خواهیم داد.