بانک‌ها سومين صنعت با ارزش بازار سهام شدند

تاریخ انتشار : 1398/10/01

بر اساس تازه‌ترين آمارها، بانک‌ها و موسسات اعتباري با ۵۳ هزار و ۸۶۱ ميليارد ريال در رده سومين صنعت با ارزش بازار سهام قرار دارند.

به گزارش ايبِنا، اطلاعات رسمي منتشر شده معاملات سهام شرکت هاي حاضر در بازار سهام «بورس و فرابورس» حاکي از آن است که بانک ها و موسسات اعتباري نقش پررنگ و تعيين کننده اي را در بازار سرمايه برعهده دارند به طوري که اين صنعت در ميان ۳ صنعت برتر از نظر ارزش معاملات قرار دارد.

بر اساس اين گزارش، صنعت «اوراق تامين مالي» با ۱۷۱هزار ۳۲۳ ميليارد ريال درپايان آبان۹۸ درصدر بزرگترين صنعت بورسي از نظر ارزش معاملات حضور دارد و در عين حال «صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله» با ۹۸ هزار و۳۱ ميليارد ريال و «بانک ها و موسسات اعتباري» با ۵۳ هزار و ۸۶۱ ميليارد ريال در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.

۶ صنعت بزرگ مياني

همچنين «گروه فلزات اساسي، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارويي، محصولات شيميايي، فراورده هاي نفتي، محصولات غذايي و آشاميدني بجز قند و شکر ومواد و محصولات شيميايي» در مکان هاي چهارم تا دهم بزرگترين صنايع بورسي و فرابورسي از نظر ارزش معاملات هستند.

کم ارزش ترين صنايع

بر اساس اين گزارش، «فعاليت هاي هنري، سرگرمي و خلاقانه و دباغي پرداخت چرم» در رتبه هاي انتهايي اين جدول ايستادند.

بزرگترين شرکت ها از نظر تعداد سهامدار

اين گزارش مي افزايد : بر اساس يک آمار ديگر بزرگترين شرکت ها از نظر تعداد سهامدار نيز حاکي از آن است که «توليدي فولاد سپيد فراب کوير» با ۳۳۳ هزار و ۶۳ سهامدار درپايان آذر ۹۷ در صدر بزرگترين شرکت بورسي از نظر تعداد سهامدار ايستاد و سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران با ۲۳۹هزار و ۵۳۳ سهامدارو ايران خودرو  با ۱۴۵ هزار و ۳۵ سهامدار در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.

جايگاه پنجم بانک تجارت در بورس

همچنين شرکت هاي «سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي کارکنان بانک ها، توسعه معادن روي ايران، بانک تجارت، سايپا، غلتک سازان سپاهان، سرمايه گذاري صنعت نفتف پتروشيمي نوري» در مکان هاي سوم تا دهم بزرگترين شرکت هاي بورسي از نظر تعداد سهامدار هستند.

بر اساس اين گزارش، «سرمايه گذاري آوا نوين» با ۷۲۲ هزار و ۳۵۵ سهامدار در صدر بزرگترين شرکت هاي فرابورسي از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و «موسسه اعتباري کوثر مرکزي» با ۴۵۲ هزار و ۶۹۴ سهامدار و توزيع دارو پخش با ۳۴۰ هزار و ۹۲۲ سهامدار در رده هاي بعدي قرار گرفتند.

بانک دي و بانک مهر اقتصاد در ميان ۱۰ شرکت برتر فرابورسي

افزون بر اين، «توسعه مولد نيروگاهي جهرک، بانک دي، جنرال مکانيک، بانک مهر اقتصاد، سرمايه گذاري توسعه و عمران استان کرمان، بيمه حکمت صبا» نيز در مکان هاي سوم تا دهم فهرست برترين شرکت هاي فرابورسي از لحاظ تعداد سهامدار ايستادند. لازم به ذکر است، اين تعداد سهامدار بورسي و فرابورسي بدون در نظر گرفتن سهام وثيقه گروهي (کارکنان) در اين گزارش لحاظ شده است.

  •