اجراي طرح گام از هفته آينده

تاریخ انتشار : 1398/11/02

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به اجرايي شدن عمليات بازار باز، گفت: بازار پول با عمليات بازار باز کنترل مي شود و فردا اولين حراج اوراق عمليات بازار باز را داريم .

به گزارش ايبِنا، عبدالناصر همتي در برنامه گفت و گوي ويژه خبري با موضوع تشريح سياست هاي پولي و ارزي  و اقدامات بانک مرکزي،  با تسليت شهادت سردار سليماني و حادثه هواپيما، درباره  عمليات بازار باز، افزود:هر چند بازار ارز با نوسانات  همراه بود  اما اين بازار  سر و سامان گرفته است  بنابر اين  اعمال سياست هاي پولي براي کنترل تورم قابل انجام است .

وي با بيان اينکه،  الان وقت آن است که براي کنترل بازار پول اقدام کنيم  و مي توانيم براي  کنترل تورم و هدف گذاري آن قدم برداريم ، اظهار داشت:بيشتر کشور ها کنترل نقدينگي و تورم را از طريق عمليات بازار باز انجام مي دهند ما تحت تاثير عوامل اقتصادي مي توانيم تورم انتظاري را پيش بيني کنيم  بنابر اين مي توان سود کوتاه مدت بانکي را هدف گذاري کرد و از طريق  خريد و فروش اوراق خزانه داري کل کشور بر بازار پول تاثيربگذاريم. 

رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: به هر حال اين سياست نياز به لوازم دارد و نبايد بازار اوراق کم عمق باشد اما اين بازار الان کم عمق است و بايد کمک کنيم که عمق آن بيشتر باشد و  هنوز خريد و فروش و ميزان آن کم است و بدهي ها هنوز قابل نقد شدن نيست  اين در حالي است که همه جاي دنيا بدهي ها در بازار سرمايه  خريد و فروش مي شود و مواقعي نرخ اين اوراق بر اقتصاد تاثير گذار است.

سود بين بانکي حدود ۱۸.۵ درصد است/ فردا اولين حراج اوراق  عمليات بازار باز

رييس کل بانک مرکزي بيان داشت: يکي ديگر از لوازم اين است که بانک ها از ناترازي بيرون بيايند و از طريق خريد و فروش اوراق ما مي توانيم با تهيه کانال نرخ سود که حاشيه بالا و پايين دارد جهت گيري کنيم و  نرخ سود هدف بايد پيش بيني شود. ما تقريبا بيش از يکسال است روي اين کار مي کنيم و مصوبات شوراي فقهي، مجلس و شوراي پول و اعتبار را گرفتيم و همکاران را به کشورهاي ديگر فرستاديم. افراد دوره ديدند و اساتيد پاکستان را آورديم و با بورس نيز هماهنگي شد و الان کار پرده برداري شد.

همتي افزود: نرخ سود سپرده الان يک مقدار تعادل پيدا کرده و سود بين بانکي حدود ۱۸.۵ درصد است و سال گذشته ۲۰.۵ درصد بود و الان دو واحد درصد کاهش يافته و  بالاي ۲۰ درصد وجود ندارد. اين سياست يک شبه نيست و يک محصول يکساله است و ما مي خواهيم اول اين ابزار را همه همکاران ما کار کنند. فردا اولين حراج اين اوراق را داريم و بانک ها پيشنهادات خود را به بانک مرکزي دادند و به تدريج بازار آگاهي پيدا مي کند و اوراق پيش بيني شده دولت در بودجه سال آينده در بازار عرضه مي شود و نرخ اين اوراق نبايد بي جهت در بازار بالا برود. الان نرخ حدود ۲۱.۵ درصد است و بين بانکي نيز ۱۸.۵ درصد است.

وي ادامه داد: چيزي که اتفاق مي افتد دولت در بازار اوليه اوراق خود را عرضه مي کند. ما در اين قضيه جدي هستيم و در اوج فشار رشد نقدينگي را نگاه کنيد، انتظارات ابرتورم مطرح مي شد اما ميانگين نقدينگي را در حدود يک دهه گذشته نگه داشتيم و نگذاشتيم رشد کند. دولت الان حمايت مي کند و بانک مرکزي وقتي در اين زمينه مقاومت مي کند به دولت و مردم کمک مي کند و اجازه نمي دهيم نقدينگي بي جهت بالا برود. نسبت بدهي هاي دولت به GDP در کشور ما ۳۲ درصد است و در کشورهاي پيشرفته تا ۲۰۰ درصد هم است و دولت در شرايط دشوار اوراق منتشر مي کند و اين کار را مي تواند انجام دهد. بنابراين بانک هاي مرکزي تنها از بانک ها مي تواند بخرد و خريد مستقيم از خزانه مطرح نيست.

رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: اجازه نمي دهيم از اين بابت نقدينگي و تورم لطمه بخورد و شرايط کشور دشوار است و با اقدامات صورت گرفته خيلي از مشکلات حل مي شود. دولت منابع ديگري نيز براي کسب درآمد دنبال مي کند.

همتي در ادامه برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري اظهار داشت: در ٩ ماهه امسال بانک ها ٦٢٦ هزار ميليارد تومان وام داده اند. تنها ٧٥٠ هزار نفر ٢٤ هزار ميليارد تومان وام ازدواج گرفته اند.

وي  گفت: بانک ها ٨٣٠٠ ميليارد تومان در اين مدت به ٨٧١ شرکت دانش بنيان وام داده اند. همچنين بنگاه هاي کوچک و متوسط ٢٨ هزار ميليارد تومان تسهيلات گرفته اند.

رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه ٧١ درصد تسهيلات صنعت براي تامين سرمايه در گردش بوده است، خاطرنشان کرد: اين تسهيلات بايد سر سال تسويه شود. در ٩ ماهه امسال ١٠ هزار ميليارد تومان براي اشتغال پايدار پرداخت شده است.

وي ادامه داد: در اين مدت ٨٥ هزار نفر از سوي کميته امداد و ٧٥ هزار نفر از سوي بهز يستي با تسهيلات دريافتي توانمند شده اند.

رييس کل بانک مرکزي گفت: ٩٠ درصد تامين مالي اقتصاد توسط بانک ها انجام مي شود. البته برخي از بانک ها نيز تخلفاتي داشته اند که با هيات مديره آنها برخورد کرده ايم.

** ثبات بازار مهم تر از نرخ ارز است

همتي درباره قابل پيش بيني شدن نرخ ارز تصريح کرد: از ١٣ مرداد سال گذشته و اعمال تحريم هاي آمريکا که نرخ ارز به اوج خود و ١٩ هزار تومان رسيده بود، با کمک همکاران و ساير نهادها توانستيم توطئه هاي دشمنان را خنثي کنيم.

رييس شوراي پول و اعتبار اظهار داشت: ما اقدامات پيچيده اي را در حوزه ريالي و نقل و انتقال ارز انجام داديم و با ساير روش ها در تجارت خارجي، بازار را به ثبات رسانديم.

وي تاکيد کرد: در ٩ ماهه امسال ٣١.٩ ميليارد دلار صادرات و ٣١.٨ ميليارد دلار واردات داشته ايم و تراز تجاري ما ١٠٠ ميليون دلار مثبت بوده است.

رييس کل بانک مرکزي گفت: ثبات نرخ ارز از نرخ آن براي من مهم تر است زيرا نوسان نرخ پدر توليد را در مي آورد و وظيفه بانک مرکزي پيش بيني پذير کردن متغيرهاي کلان اقتصاد است.

همتي درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات نيز گفت: از صادرکنندگان تشکر مي کنم و تاکنون ٢٠ ميليارد دلار در سامانه نيما از ابتداي سال عرضه کرده اند و از اين بازار ٣٢ ميليارد براي واردات تامين شده است.

تقويت اقتصاد ملي اولويت اصلي رهبري و رييس جمهور

رييس کل بانک مرکزي با بيان اين که تقويت اقتصاد ملي اولويت اصلي رهبري و رييس جمهور است گفت : من نگفتم فراوني ارز داريم و در شرايطي هستيم که بي سابقه ترين تحريم ها براي کشور وجود دارد به طوري که حتي فشار به کشور هاي دوست را نيز شامل شده است و از سويي ديگر درآمدهاي نفتي هم کاهش يافته و انتظار داريم همانند هميشه صادر کنندگان همت کنند و ارز را به سامانه نيما بياورند.

حمايت از توليد داخلي

همتي افزود : ما بايد واردات را تنظيم و کنترل کنيم تا داخلي بشود و واردات از خارج کاهش پيدا کند. لازم است از وزير بهداشت تشکر کنم که همت کرده اند و اکثر داروها را در داخل توليد مي کنند که باعث مي شود ارز در اين بخش به صورت بهينه کنترل شود. اين انتظار را داريم که در بخش هاي ديگر هم توليدات داخلي تقويت شود تا فشار واردات و تخصيص ارز کاهش پيدا کند و اين مهم با تقويت خلاقيت هاي داخلي رشد پيدا مي کند.

براي واردات ماشين ارز نداريم

وي اعلام کرد :مدت ها است که ماشين هاي وارداتي در گمرک مانده اند و من مخالف هستم که به اين ها ارز تخصيص داده شود و يک بار براي هميشه بايد محکم بايستيم و در دقيقه ۹۰ مجوز ندهيم اما به هر حال بانک مرکزي به اين ها ارز نمي دهد. ما در ۱۰ و ۱۶ مرداد ماه مقررات و ضوابط را تعيين کرديم. اما براي پيش فروش ها که ارز را قبل از ضوابط جديد دريافت کرده اند مشکلي وجود ندارد. اما به هر حال واردات  ماشين در شرايط فعلي بي معني است هر چند به تازگي کميسيون تلفيق واردات ماشين هاي هيبريدي را تصويب کرده است که البته معلوم نيست ارز آن از کجا تامين مي شود.

ذخاير ارزي مناسب داريم

رييس کل بانک مرکزي با بيان اين که براي سال آينده و سال هاي بعد ذخاير مناسب ارزي داريم گفت : براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري و برنامه هاي رييس جمهور ما بايد براي اين بخش «ذخاير ارزي» بشدت برنامه محور و حساس باشيم و در حال حاضر ذخاير ارزي نسبت به يک دهه گذشته بي سابقه است و در وضعيت مطلوبي قرار دارد و اين ذخاير پشتوانه قوي و مستحکم بانک مرکزي است.

انتقال ۶۰ در صد سهام بانک هاي ادغامي به بانک سپه

همتي در ادامه درباره وضعيت بانک هاي ادغامي نيز گفت : در حال حاضر در مرحله ارزيابي دارايي هاي بانک هاي ادغامي هستيم و کارشناسان با دقت در حال جمع بندي هستند تا در مجمع يک گزارش دقيق ارائه شود اما تا آن جايي که اطلاع دارم ادغام دو بانک بزودي نهايي مي شود و ۳ بانک ديگر هم تا پايان سال ادغام آن ها به پايان مي رسد. در مجموع تا به امروز بيش از ۶۰ درصد سهام اين بانک ها به بانک سپه منتقل شده و به احتمال زياد تا ۳ ماه آينده همه آن ها تعيين و تکليف مي شود و تابلوي بانک سپه براي آن ها ايجاد مي شود.

اصلاح نظام بانکي حساس است / تغيير مديران ارشد بانک ها

رييس کل بانک مرکزي در خصوص آخرين وضعيت اصلاح نظام بانکي اعلام کرد : اصلاح نظام بانکي حساس است و کار به صورت آرام آرام در مسير پيشروي قرار دارد. ما در ابتدا بانک هاي ناتراز داشتيم و با مجوزي که از رهبري و سران ۳ قوه گرفتيم بخش عمده اي از مشکلات را حل کرديم و کار به آن جايي کشيد که حتي اعضاي هيات مديره بانک هايي که بازار را خراب مي کردند و به ضوابط و آيين نامه ها عمل نمي کردند را تغيير داديم چرا که در اين برنامه «صلاح نظام بانکي» بشدت جدي و با اراده هستيم و حتي اگر باز هم بانکي را مشاهده کنيم خلاف مقررات و نظام بازار و سيستم بانکي عمل مي کند براحتي باز هم تغييرات در مديران ارشد آن را اجرايي مي کنيم و همه اين تلاش ها منجر به اين شده است که زيان بانک ها۵۰ درصد کاهش يافته است.

آينده بنگاه داري بانک ها

همتي در خصوص وضعيت بنگاه داري بانک ها نيز گفت : برخي از بانک ها تمايل ندارند شرکت هاي خود را بفروشند چون براي آن ها جذابيت دارد اما با پيشنهاد رييس جمهور در ستاد اقتصادي بحث شد که اين شرکت ها را به يک هلدينگ بدهيم تا با قيمت گذاري منصفانه اين گونه شرکت ها را به فروش برساند تا اين نگراني که شرکت هاي بانک ها با قيمت ارزان به فروش برسد هم برطرف شود که با کمک همه نهادها مرتبط و البته قوه قضاييه درصدد هستيم تا اين مساله را نيز حل و فصل کنيم.

رييس کل بانک‌مرکزي درباره سخت گيري بانک ها براي پرداخت تسهيلات و ضمانت، گفت: اکنون ۲۲ هزار شعبه در کشور در حال حاضر فعال هستند که آن ها تسهيلات پرداخت مي کنند و همانطور که گفتم، ۷۵۸ هزار وام ازدواج در ۹ اول سال پرداخت شد.

وي افزود: بالاخره بانک هم از بازگشت پول بايد اطمينان داشته بايد و به تشخيص رييس شعبه است که روند پرداخت وام چگونه باشد و من از اينجا اعلام ميکنم که بانک ها با متقاضيان دريافت وام ازدواج همراهي کنند.

رييس کل بانک مرکزي درباره کاهش قدرت خريد مردم، توضيح داد: من وارث مشکلاتي بودم که ترامپ هم به آن اضافه شد. هنگامي که ارزش پول ملي کاهش يافت، قدرت خريد مردم نيز کاهش داشت که بايد تلاش زيادي براي اصلاح صورت گيرد. البته راه هايي براي رفع اين مشکل وجود دارد از جمله چاپ پول اما درست نيست زيرا رشد اقتصادي بايد با کاهش مشکلات و خروج از  رکود تورمي باشد و به سمت رونق حرکت کنيم.
 
رييس شوراي پول و اعتبار با تاکيد بر اينکه من‌ از مشکلات ‌مرم آگاه هستم، گفت:  اما در حال حاضر امکان جبران تمام اين مشکلات نيست. انشالله با مديريت بودجه سال آينده از بدتر شدن شرايط کشور جلوگيري خواهيم کرد. ما در شرايط ايده ال نيستيم و در شرايطي هستيم که بايد به اقتصاد مهلت بدهيم تا سربلند کند و شاخص هاي اصلي اقتصاد احيا شود اما اينکه انتظار بهبود شرايط تا ۶ ماه يا يکسال آينده داشته باشيم غلط است.

به گفته همتي در حال حاضر نرخ رشد اقتصادي منفي است اما نرخ رشد اقتصاد غير منفي نيم درصد مثبت است و نرخ رشد بخش صنعت و معدن، کشاورزي نيز مثبت شده اما اين نرخ در  بخش خدمات منفي است. با اين روند فعلي اميدوام تا پايان سال اين نيم درصد نيز افزايش يابد و سال آينده با بهبود رشد مواجه باشيم.

وي درباره نگراني ها از بودجه سال ۹۹، توضيح داد: من هم نگران بودجه سال آينده هستم اما در شرايط فعلي با مديريت صحيح، آثار منفي بودجه به حداقل خواهد رسيد و اميدوارم وابستگي به نفت به حداقل برسد.

۸۵ درصد پول ما ۱۰۰، ۵۰ و ۱۰ هزار توماني است/ بررسي حذف چهار صفر در مجلس

رييس کل بانک‌مرکزي درباره حذف ۴ صفر از پول ملي نيز اظهار داشت: فوريت اين طرح در مجلس شو اي اسلامي تصويب شده و اجازه دهيم تا کميسيون ها بررسي‌کنند. براساس بررسي ها
۸۵ درصد پول ما ۱۰۰، ۵۰ و ۱۰ هزار توماني است.اين اقدام نيز کار مثبتي است اما اجازه دهيد مجلس تصميم بگيرد و بايد توجه داشته باشيم که اجراي آن نيز سه سال زمان خواهد برد تا اجرايي شود.
اجراي رمز دوم پويا از ۸ بهمن ماه

رييس شوراي پول و اعتبار با اشاره به اينکه اقدامات لازم در زمينه رمز دوم پويا انجام شده و توانستيم از طريق پيامک نيز اين طرح را اجرا کنيم، گفت: از ۸ بهمن ماه بانک ها به اين سيستم متصل  خواهند شد و به محض اقدام براي جا به جايي پول، پيامک رمز پويا ارسال و ارتباط برقرار مي شود.

همتي با تاکيد بر اينکه استفاده از اپليکيشين بانک ها يکي ديگر از راه هاي دريافت رمز پويا است، افزود:  بررسي کرديم و تراکنش هاي زير ۱۰۰ هزار تومان در ۲۴ ساعت به رمز پويا نياز ندارند اما از ۸ بهمن براي مبالغ بالاي ۱۰۰ هزار تومان به دريافت رمز پويا از طريق پيامک يا اپليکيشين نياز است.

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به ارسال پيامکي رمز پويا گفت: در مکانيزم رمز دوم پويا سامانه پيامکي نيز در نظر گرفته شد که صدا و سيما براي فرهنگ سازي آن اقدامات متعددي انجام داد و با همت همکاران بخش فناوري اطلاعات طرح رمز دوم يکبار مصرف به خوبي در حال اجرايي شدن است.

وي تصريح کرد: اپراتورها از ما خواستند که USSD ادامه پيدا کند و براي تسهيل پرداخت فرآيندي در نظر گرفته شده تا استفاده از رمز دوم پويا براي تراکنش‌هاي در مجموع روزانه بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان اجباري باشد و تراکنش‌هاي کمتر از اين مبلغ با رمز دوم ايستا که تا به امروز در اختيار مشتريان بود، انجام شود و نياز به هيچ کدام از روش‌هاي رمز دوم يکبار مصرف ندارند.

فيشينگ براي تراکنش‌هاي بالاي ۱۰۰ هزار تومان است
همتي تاکيد کرد: بررسي وضعيت فيشينگ نشان داد که تمام فيشينگ و خسارت از کلاهبرداري با رمز دوم پويا براي تراکنش‌هاي بانکي بالاتر از صد هزار تومان بوده و صرفا کمتر از ۱۵۰ کلاهبرداري با مبلغ کمتر از ۱۰۰ هزار تومان گزارش شده است.

رييس کل بانک مرکزي در خصوص مطرح شدن مباحثي در خصوص دشواري استفاده از رمز پويا خاطر نشان کرد: بنده بسياري از افراد را مشاهده کرده‌ام که رمز دوم يکبار مصرف خود را از روش‌هاي اعلام شده فعال کرده‌اند و مشکلي وجود ندارد و کار ساده‌اي است.

ضرورت جبران کاهش قدرت خريد
همتي با بيان اين که قدرت خريد مردم کاهش پيدا کرده است، اظهار داشت: دشمنان با کاهش قدرت خريد مردم و اعمال تحريم هدف‌هاي متعدد و بزرگي داشتند که خوشبختانه به آن‌ها نرسيدند و لازم است تا کاهش قدرت خريد جبران شود؛ دولت و تمام نظام بايد اقداماتي را به صورت جدي در دستور کار خود قرار دهند تا کاهش قدرت خريد شهروندان جبران شود.

رييس کل بانک مرکزي درباره طرح بخشودگي جرايم تسهيلات زير صد ميليون تومان گفت: اين موضوع که بانک‌ها اين مسئله را اجرايي مي‌کنند، معنا ندارد؛ در حال حاضر بالغ بر ۵ هزار ميليارد تومان از سوي بانک مرکزي و شبکه بانکي کشور انجام شده و با توجه به سقفي که از سوي مجلس ارائه شده، حدود ۱۵۰۰ ميليارد تومان از اين تسهيلات باقي مانده که اختلاف نظري ميان ديوان محاسبات، بانک مرکزي و بانک‌ها وجود داشت که خوشبختانه رفع شده و اين تسهيلات نيز در دستور کار قرار گرفته است.

انجام ۸۰ درصدي فرآيند بخشودگي جرايم تسهيلات کمتر از صد ميليون تومان

همتي تاکيد کرد: بر اساس آمار حدود ۸۰ درصد از بخشودگي جرايم تسهيلات زير ۱۰۰ ميليون تومان انجام شده است.

وي درباره ايجاد افزايش نظارت در بانک‌ها اظهار داشت: موضوع افزايش نظارت در بانک‌ها از سوي بانک مرکزي در حال انجام است و در برنامه قرار دارد؛ اقدامات هيئت انتظامي تقويت شده و در حوزه هيئت مديره و انتخاب افراد کنترل و نظارت بيشتري را با ضوابط و قوانين سخت‌گيرانه داريم که انشاالله نظارت بيشتري در بانک‌ها صورت بگيرد و وعده مي‌دهم که بانک‌هايي که مشکل داشتند اصلاح شده و مشکلات بانک‌هاي ديگر نيز به تدريج رفع خواهد شد و شرايط بهتري خواهند داشت.

اجراي طرح گام از هفته آينده با اعتبار ۷۰ هزار ميليارد تومان

رييس کل بانک مرکزي درباره برنامه بانک مرکزي براي رونق توليد تصريح کرد: من اين موضوع را عرض مي‌کنم که برنامه کلي ما حمايت و رونق توليد است؛ از هفته آينده طرح گام به عنوان يکي از طرح‌هاي اتکايي مهم بانک مرکزي براي حمايت از زنجيره تامين با اعتبار ۶۰ تا ۷۰ هزار ميليارد تومان است که به تدريج به توليد کنندگان  يعني کساني که نياز به مواد اوليه دارند، خواهيم داد؛ از هفته آينده اين طرح اجرايي مي شود.

وي افزود: طرح پيشران را شروع کرديم و در آذر ماه نسبت به آبان ماه حدود ۱۵ هزار ميليارد  تومان تسهيلات افزايش پيدا کرده است که علت اصلي آن اين است که ما حدود ۱۰۰ هزار ميليارد به طرح‌ پيشران اختصاص داديم و تمام برنامه اين است که توليد بيشترين سهم را از نقدينگي و کمک‌هاي اعتباري داشته باشد.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: توليد راه بيفتد و اقتصاد غير نفتي رشد پيدا کند، کاهش وابستگي به نفت و اقتصاد نفتي قطعي است و نسبت به فشارهاي خارجي کشور بيمه خواهد شد.

 

  •