از طريق تراکنش‌هاي بانکي فرار مالياتي را به تور انداختيم

تاریخ انتشار : 1398/11/20

وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: واگذاري ايران اير تور باطل نمي‌شود هيات واگذاري تمام فرآيند واگذاري اين شرکت را بررسي کردند و ابهامات رفع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران با بيان اينکه براي نهايي کردن لايحه مولد سازي دارايي دولت تصميم گرفتيم اين موضوع را به شور بگذاريم، گفت: جلسه‌اي با حضور صاحب نظران جوان در حوزه اقتصاد برگزار شد شبهه‌اي مبني بر اينکه شرايط مالي دولت باعث شده به اين موضوع پرداخته شود ايجاد شده است اما بايد تاکيد کنم بحث مولدسازي دارايي‌ها از سال 95 آغاز شده است.

وي با بيان اينکه مولدسازي دارايي‌ها فقط به منزله درآمدزايي نيست و اهداف مهمترين از جمله رشد اقتصادي را دنبال مي‌کند اظهار داشت: از دارايي‌ها به عنوان اهرمي براي رشد اقتصادي استفاده مي‌کنيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به بحث درآمدهاي مالياتي دولت گفت: امسال نسبت به 20 سال اخير رشد درآمدهاي مالياتي بي‌نظير بود و توانستيم از طريق تراکنش‌هاي بانکي فرار مالياتي را به تور بياندازيم.

دژپسند با بيان اينکه از تمام 49 هزار و 500 ميليارد تومان مصوب در بودجه سال آينده براي درآمد دولت از دارايي‌ها فقط به بحث مولد سازي دارايي‌ها بر نمي‌گردد و واگذاري و خصوصي سازي‌ها هم شامل آن مي‌شود گفت: اين لايحه فراتر از دوره کوتاه مدت است و به دنبال آن هستيم که از طريق آن اهداف بلند مدت اقتصادي را برآورده سازيم.

دژپسند تاکيد کرد: براي تامين منابع دولت تبصره 12 در بودجه گنجانده شده است و لايحه مولدسازي دارايي‌ها تنها با هدف تامين درآمد نيست.

وي با اشاره به افزايش اطمينان بخش خصوصي به دولت در واگذاري‌ها اظهار داشت: اولين موضوع اين است که مراقبت‌ها را افزايش مي‌دهيم و با شفافيت بيشتر عمل مي‌کنيم .

وزير اقتصاد ادامه داد: موضوع مهم در واگذاري‌ها اين است که قيمت گذاري‌ها از طريق گروه کارشناسان انجام و در هيات واگذاري ارايه مي‌شود و در اين هيات است که درباره قيمت تصميم نهايي گرفته خواهد شد.

دژپسند ادامه داد: موضوع ديگر اين است که به قطع براساس مقررات و قوانين موجود از واگذاري‌هاي انجام شده دفاع خواهيم کرد و اطمينان را به بخش خصوصي مي‌دهيم که معامله آنها به سهولت شل و سست نمي‌شود.

دژپسند افزود: خصوصي سازي دستور صريح رهبري است و رييس جمهور و قواي سه گانه هم به آن تاکيد دارند و تمام اين موضوعات در لايحه مولد سازي دارايي‌هاي دولت در نظر گرفته مي‌شود.

وزير امور اقتصادي همچنين با اشاره به آخرين وضعيت هپکو اظهار داشت: هپکو به دولت برنگشته است لغو واگذاري انجام شده اما در حال حاضر هپکو در بورس در حال عرضه سهام است.

دژپسند در پاسخ به ايلنا مبني بر اينکه آيا احتمال ابطال واگذاري ايران اير تور به دليل ابهاماتي که در فرآيند قيمت گذاري آن اعلام شده وجود دارد گفت: واگذاري ايران اير تور باطل نمي‌شود هيات واگذاري تمام فرآيند واگذاري اين شرکت را بررسي کردند و ابهامات رفع شده‌اند.

وزير اقتصاد همچنين درباره رشد 50 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي گفت: خدا را شکر مي‌کنم که عليرغم تهديدها و تحريم‌هاي دشمن ميزان سرمايه گذاري خارجي مصوب 50 درصد رشد پيدا کرده است.

وي گفت: ميزان سرمايه گذاري هاي خارجي با 5/4 ميليارد دلار رشد 50 درصدي داشت.