از زمان شيوع ويروس کرونا تاکنون سازمان مالياتي براي حمايت از مشاغل چه کرد؟

تاریخ انتشار : 1399/01/25

عمده حمايت‌ها و مصوبات سازمان امور مالياتي از مشاغل آسيب ديده از کرونا به صورت امهال مالياتي همچون تمديد مهلت ارسال اظهارنامه مالياتي، لغو جلسات هيئت اختلاف، تمديد مهلت بخشش جرايم قابل بخشش مالياتي است که طبق گفته وزير اقتصاد به کمک اين مصوبه هر يک از موديان مالياتي که به مبارزه به کرونا کمک مي‌کنند، براي آن‌ها هزينه قابل قبول مالياتي محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا، از اولين روز اسفند و با اعلام خبر رسمي ورود ويروس کرونا به کشور تاکنون، روند شيوع اين ويروس صعودي بوده است؛ به گونه‌اي که با دستور رئيس جمهور هر يک از دستگاه‌هاي اجرايي به منظور جلوگيري از شيوع کرونا ملزم به اتخاذ تمهيدات و تصميماتي در راستاي رسيدن به اين هدف شدند.
از آنجا که حضور در مکان‌هاي عمومي عامل انتقال اين ويروس است، مسئولان کاهش حضور افراد در اماکن عمومي را مورد توجه قرار داده‌اند که با کاهش حضور مردم در اماکن عمومي، تعطيلي مشاغل دولتي، اعمال دورکاري و... کرونا نه تنها سلامت جسم و روان انسان‌ها را تحت تاثير قرار دارد، بلکه به جان بدنه اقتصادي کشور افتاد و موجب شد بسياري از مشاغل از جمله آژانس‌داران، هتل‌داران، رستوران‌ها، مراکز تفريحي و ورزشي، اصناف و به ويژه کسب‌وکارهاي خرد که در ماه پاياني سال عمدتا روزهاي پررونقي داشتند، آسيب ببيند يا تحت فشار مالي و درآمدي قرار بگيرند.


تمهيدات سازمان امور مالياتي براي مقابله با کرونا


به همين منظور، دستگاه‌هاي اقتصادي کشور در ستادي که براي کنترل و مقابله با اثرات منفي کرونا بر اقتصاد کشور تشکيل شده است؛ هر يک پيشنهادات و تصميماتي براي حمايت از فعالان اقتصادي آسيب ديده از اين ويروس ارائه کردند.
سازمان امور  مالياتي هم در اين زمينه به عنوان يکي از دستگاه‌هاي اجرايي کشور، اولين اقدامي که براي کاهش مراجعات حضوري و جلوگيري از گسترش کرونا انجام داد، لغو جلسات هيئت‌هاي حل اختلاف مالياتي و موکول کردن آن‌ها به سال آينده بود.
طبق گفته معاون درآمدهاي مالياتي اين سازمان، جلسات هيئت‌هاي حل اختلاف مالياتي براي موديان مالياتي مذکور در تمامي ادارات کل امور مالياتي لغو و به سال ۱۳۹۹ موکول مي‌شود.
علاوه براين، به تازگي رئيس سازمان امور مالياتي کشور در بخشنامه‌اي مهلت بخشودگي جرايم قابل بخشش مالياتي اسفند ماه ۱۳۹۸ که پايان آن اسفندماه بود را تا پايان خرداد سال ۱۳۹۹ تمديد کرد.
طبق اعلام رئيس سازمان امور مالياتي، مؤدياني که بدهي قطعي شده خود را بايد تا پايان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت کنند؛ به ميزان بخشودگي جرايم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ (۹۰ درصد براي مؤديان واحدهاي توليدي داراي پروانه بهره برداري و پروانه کسب توليدي از مراجع ذيربط و ۸۰ درصد براي ساير مؤديان) از بخشودگي جرايم برخوردار خواهند بود.

علاوه بر اين، آن دسته از اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي که ماليات آن‌ها از اول مهر ۱۳۹۸ تا پايان سال جاري به قطعيت مي‌رسد، در صورتيکه اصل ماليات و جرايم غيرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف يک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعي پرداخت کنند، معادل ۱۰۰ درصد جرايم قابل بخشش آن‌ها بخشوده خواهد شد.
همچنين مسئولان بخش خصوصي اقتصاد کشور در نامه‌اي پيشنهاداتي براي حمايت از کسب‌و کارهاي متضرر شده از کرونا همچون استمهال يا تخفيف مالياتي براي عملکرد سال ۹۸، استمهال حداقل هشت ماهه تقسيط پرداخت بدهي‌هاي قبلي به سازمان مالياتي، استمهال پرداخت ماليات بر ارزش افزوده متعلقه از بهمن ماه تا پايان شهريور ۹۸ و نيز استمهال پرداخت بدهي معوقه ماليات بر ارزش افزوده قبل از اين تاريخ به مدت هشت ماه، به سازمان مالياتي مطرح کردند.


 تسهيلات مالياتي تحت تاثير کرونا


در اين زمينه، معاون درآمدهاي مالياتي، موضع و تمهيدات سازمان مالياتي را به ايسنا اينگونه توضيح داد که بيشتر تسهيلات مالياتي در اين خصوص در قالب تمديد مهلت پرداخت‌هاي مالياتي است و در بسته پيشنهادي امکان دريافت گواهي براي صاحبان مشمول براي اخذ مفاصا حساب مالياتي به مدت سه ماه، امکان تقسيط مجدد براي مؤدياني که مهلت قانوني آنها طي شده و همچنين لغو انجام عمليات اجرايي درنظر گرفته شده است.


افزايش درآمدهاي مشمول ماليات


علاوه بر اين، رئيس سازمان امور مالياتي در جديدترين توضيحات خود در اين زمينه، از قطعي شدن تسهيلات به بنگاه‌هاي کوچک خبر داده و اعلام کرده که پرداخت تسهيلات به اشخاص حقيقي از ۱۰۰ ميليون تومان به ۲۰۰ ميليون تومان افزايش خواهد يافت و ديگر نيازي هم به استعلام مالياتي نخواهد بود. بر اين اساس، براي اشخاص حقوقي هم ميزان تسهيلات از ۳۰۰ به ۵۰۰ ميليون تومان افزايش يافت که اين ارقام از روز ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ابلاغ شد.

همچنين، جلسات هيات‌هاي حل اختلاف مالياتي اشخاص حقوقي تا پايان فروردين سال ۱۳۹۹ لغو شد که طبق اعلام سازمان امور مالياتي، معاون درآمدهاي مالياتي در اين زمينه با تاکيد بر اينکه اين امر مانع از تشکيل جلسات مزبور به درخواست اشخاص ياد شده نخواهد بود، گفت: گواهي‌هاي ثبت نام موقت در نظام ماليات بر ارزش افزوده که اعتبار آن تا سه ماهه منتهي به سال ۱۳۹۸ بوده و يا در فروردين ماه سال ۱۳۹۹ منقضي مي‌شود نيز تا پايان ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۹ داراي اعتبار خواهد بود.

گفتني است که مفاد اين بند شامل شرکت‌هاي فاقد اعتبار که اسامي آنان در سامانه ماليات بر ارزش افزوده درج نشده، نمي‌شود.

تمديد مهلت ارسال اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده 

علاوه براين، براي حمايت از بخش‌هاي اقتصادي کشور، مهلت تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۳۹۸ تا پايان فروردين امسال براي تمامي مؤديان و همچنين زمان سررسيد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده براي برخي گروه‌هاي اقتصادي تا پايان ارديبهشت امسال تمديد شد.

براساس اين گزارش، برخي گروه‌هاي اقتصادي از سوي کارگروه مقابله با پيامدهاي اقتصادي ناشي از شيوع ويروس کرونا، به عنوان فعاليت‌هاي بسيار آسيب ديده معين شده‌اند که به شرح زير است:

۱- مراکز توليد وتوزيع غذاهاي آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخي‌ها، تالارهاي پذيرايي، قهوه خانه‌ها، اغذيه فروشي‌ها ( و موارد مشابه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲- مراکز مربوط به گردشگري شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌هاي جهان گردي و گردشگري، مهمان پذيرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردي، مراکز اقامتي، پذيرايي، تفريحي و خدماتي بين راهي ( و موارد مشابه به تشخيص وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي)

۳- حمل و نقل عمومي مسافر درون شهري و برون شهري اعم از هوايي، جاده‌اي، ريلي و دريايي ( و موارد مرتبط به تشخيص وزارت راه و شهرسازي)
۴- دفاتر خدمات مسافرتي، گردشگري و زيارتي
۵- توليد و توزيع پوشاک
۶- توليد و توزيع کيف و کفش
۷- مراکز توزيع آجيل، خشکبار، قنادي، بستني و آبميوه
۸- مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌هاي ورزشي و تفريحي
۹- مراکز و مجتمع‌هاي فرهنگي، آموزشي، هنري و رسانه‌اي ( و موارد مرتبط به تشخيص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
۱۰- مراکز توليد، توزيع و فروش صنايع دستي

طبق اعلام سازمان امور مالياتي کشور، صرفا در مورد اين گروه‌هاي اقتصادي، سررسيد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده تا پايان روز چهارشنبه مورخ ۳۱ ارديبهشت ماه ۱۳۹۹ است و تا تاريخ ياد شده، محاسبه و مطالبه جريمه تاخير موضوع ماده ۲۳ قانون ماليات برارزش افزوده براي اين گروه موضوعيت ندارد.

به تازگي نيز وزير اقتصاد اعلام کرد که مصوبات مالياتي براي کسب‌وکارهاي آسيب‌ديده از کرونا فقط امهال است که اين مصوبه کمک کرد تا هر يک از موديان مالياتي که به مبارزه به کرونا کمک مي‌کنند، براي آن‌ها هزينه قابل قبول مالياتي حساب مي‌شود.