سهامداران بورسي بايد بسوزند و بسازند؟!

تاریخ انتشار : 1399/01/27

اختلال در هسته معاملات بازار سرمايه که از ارتقا نيافتن آن همسو با افزايش حجم معاملات و بزرگ شدن بازار سرمايه نشات مي گيرد، صداي اعتراض سهامداران را بلند کرده است؛ مشکلي که پيش از اين هم وجود داشت اما اين روزها طولاني تر شدن رفع آن باعث کلافگي معامله گران شده است و به نظر نمي رسد فعلا راه حلي پيش روي اين مشکل قرار داشته باشد.

به گزارش ايسنا، پررنگ تر شدن نقش بازار سرمايه در اقتصاد کشور و جذابيتي که اين بازار نسبت به بازارهاي موازي دارد، باعث شده که بورس در يک سال گذشته بيش از هر زماني مورد استقبال مردم قرار گيرد؛ به طوريکه در ماه هاي گذشته بورس ميزبان تعداد زيادي سهامدار  تازه وارد بوده است. اما به نظر مي رسد هسته معاملات توان پاسخگويي به اين موضع که باعث شده حجم معاملات نيز افزايشي شود را ندارد؛ به طوريکه هر چند روز يک بار شاهد اختلال در اين هسته يا در بورس تهران يا در فرابورس يا در هر دو بازار هستيم. البته گاهي اختلال پيش آمده به سرعت برطرف مي شود و گاهي نيز مانند روز سه شنبه يک تا دو ساعت زمان مي برد تا مشکل برطرف شود؛ اتفاقي که دردسر زيادي را براي معامله گران بازار به همراه داشته است، زيرا زماني که سامانه دچار مشکل مي شود، ممکن است رقمي  که سايت tsetmc نشان مي دهد با رقمي که در کارگزاري نشان داده مي شود يک دقيقه اختلاف داشته باشد. اين اختلاف ممکن است باعث شود معامله گر دچار اين اشتباه شود که فشار فروش زياد شده و سهم خود را بفروشد؛ درحالي که قيمت بالا آمده است و اين اتفاق در نهايت باعث ايجاد جو منفي در کل بازار شده و صف فروش ايجاد کند.
در اين راستا، روح الله دهقان- مديرعامل شرکت مديريت فناوري بورس تهران- به ايسنا گفته که اختلال در هسته معاملات يک تعريف کلي است. احتمال اينکه در هر سامانه نرم افزاري مشکل وجود داشته باشد هست و اين موضوع خصوصا درمورد معاملات بورس که سامانه پيچيده اي هم است دلايل هاي مختلفي دارد. ممکن است دليل اختلال، درگاه آنلاين کارگزاري ها يا شرکت هاي نرم افزاري که به کارگزاري ها خدمات ارائه مي کنند باشد که ارتباطي با هسته معاملات ندارد.
وي همچنين از در نظر گرفتن راهکارهايي براي رفع مشکلات هسته معاملات خبر داده و اعلام کرده که شرکت مديريت فناوري و سازمان بورس و اوراق بهادار، راهکارهايي را براي رفع اين اختلال ها در نظر گرفته اند. در اين راستا قصد داريم ظرفيت هاي سامانه معاملات را بهبود بخشيده و با ميزان فشاري که به آن وارد مي شود تطابق دهيم. اين کار با همکاري متخصصان داخلي انجام مي شود و درحال جذب نيرو هستيم.
اين اتفاقات درحالي رخ مي دهد که به گفته صاحب نظران، نرم افزار هسته معاملاتي وارداتي بوده و تحريم ها امکان توسعه آن را نمي دهد و از آنجايي که طراحي هسته داخلي زمانبر است، به نظر مي رسد سهام داران فعلا با شرايط فعلي بايد بسوزند و بسازند!

بخشي از مشکلات ناشي از تحريم است

در اين راستا، وحيد حسن پور-کارشناس بازار سرمايه- در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به ورود سهامداران و کدهاي جديد و همچنين نقدينگي جديد به بازار سرمايه، اظهار کرد: ورود سهامداران و نقدينگي جديد به بازار سرمايه در سه ما گذشته شدت بيشتري به خود گرفته است؛ درحالي که  کمتر کسي در سال هاي گذشته اين اتفاق را پيش بيني مي کرد.
وي ادامه داد: بخشي از محدوديت هايي که در هسته ايجاد مي شود ناشي از تحريم است. تحريم ها اجازه به روز رساني سيستم بر اساس شرايط بازار را نمي دهد. البته هم سازمان بورس و هم شرکت هاي فناوري بورس و کارگزاري ها تلاش مي کنند مشکلات را برطرف کنند اما محدوديت ها باعث کند شدن مي شود.
ضربه اختلال در سيستم به اعتماد سهام داران
همچنين مجتبي شهبازي- کارشماس ديگر بازار سرمايه- با تاکيد بر اينکه شکل هسته معاملاتي مشکل مسبوق به سابقه است، به ايسنا گفت: اختلال در روزهايي که حجم معاملات بالا مي رود حادتر مي شود و ضربه اي که اين مشکل به بازار مي زند، سلب اعتماد سهامداران به سيستم معاملاتي و مشکل در نقدشوندگي سهام ها است.
وي ادامه داد: بايد راهکار عملي تري براي اين موضوع به کار گرفته شود، اما از نظر فني، با توجه به تحريم ها، امکان توسعه هسته وجود ندارد. فقط نرم افزار پلتفرم هسته معاملاتي داخلي است اما الگوريتم هسته معاملاتي وارداتي بوده و تحريم ها اجازه به روزرساني آن را نمي دهد. برنامه هايي هم که براي طراحي هسته معاملات وجود دارد زمانبر است.
اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه امکان براورد خسارت ريالي در زمان اختلال هسته وجود ندارد، ادامه داد: موضع مهم اعتمادي است که از بين مي رود. زماني که سهامدار مي بيند نمي تواند لحظه اي که مي خواهد، سهام خود را بفروشد از شرايط بازار نا اميد مي شود. اختلال باعث مي شود در ساعات معامله نتوان قيمت تابلو را به درستي فهميد زيرا نرم افزار شرکت هاي کارگزاري يک قيمت را نشان مي دهند، tsetmc يک قيمت را نشان مي دهد و در نهايت قيمت واقعي يک قيمت ديگر است. درواقع سه قيمت مختلف در يک لحظه ارائه مي شود.
به گفته شهبازي، اختلال در سامانه باعث افزايش اختلافات و انواع و اقسام شکايت ها از کارگزاران و از سامانه هاي اطلاعاتي بازار مي شود.
انتهاي پيام