بانک هاي ايتاليايي از نظر مالي و سرمايه خالص وضع خوبي ندارند

تاریخ انتشار : 1393/08/06

مشروح خبر


به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه ،بانک مرکزی اروپا در چارچوب فراهم کردن مقدمات اتحادیه بانکی که قرار است به موجب آن مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های 130 بانک مهم کشورهای عضو منطقه یورو را برعهد گیرد و درهمین راستا، سنجش مقاومت این بانک ها در مقابل بحران مالی احتمالی در آینده ، آزمایشی به نام«تست استرس» برگزار کرد.
نتایج این آزمایش نشان داد از این 130 بانک بزرگ فعال در منطقه یورو، 105 بانک از سرمایه خالص کافی برای مقابله با بحران مالی احتمالی در آینده برخوردار هستند. اما 25 بانک دیگر از چنین سرمایه ای برخوردار نبودند که بیشتر آنها یعنی 9 بانک در ایتالیا بودند.
در قبرس نیز سه بانک از چهار بانک مورد آزمایش قرار گرفته این کشور نمره قبولی نیاوردند. یک بانک فرانسه هم در این آزمایش رد شد.
بانک دکسیا در بلژک نیز دیگر بانکی بود که در آزمایش مقاومت سنجی در برابر بحران مالی احتمالی در آینده نتوانست نمره قبول بیاورد.
برخی از این بانکها که در آزمایش رد شده اند برای رسیدن به حدقل سرمایه کافی برای مقابله با بحران مالی حدود سه و نیم میلیارد یورو کمبود پول دارند.
بانک مرکزی اروپا بر اساس نتایج همین نظر سنجی اعلام کرد اگر بحران مالی دیگری در آینده درمنطقه یورو روی دهد بیشترین تاثیر منفی را نخست بر قبرس و بعد بر پرتغال و ایتالیا خواهد گذاشت. زیرا نظام بانکی این سه کشور به شدت متزلزل و آسیب پذیر شده است.