ایجاد بانک سازمان همکاری‌های شانگهای بر مبنای بانک توسعه اوراسیا

تاریخ انتشار : 1393/10/24

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، اقتصاددانان براین باورند که ایجاد بانک سازمان همکاری‌های شانگهای برپایه «بانک توسعه اوراسیا» بر کل فضای اقتصادی اوراسیا تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

در این رابطه «ایگور فینوگینوف» رئیس بانک توسعه اوراسیا در مصاحبه با تلویزیون روسیه از امکان تبدیل بانک توسعه اوراسیا به پایه‌ای برای ایجاد بانک سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر برای ایجاد بانک سازمان همکارهای شانگهای 2 گزینه وجود دارد، ایجاد بانک به صورت مجزا و یا راه‌اندازی بانک براساس بانک توسعه اوراسیا پیش‌بینی می‌شود.

وی معتقد است به دلیل آنکه ایجاد این بانک براساس بانک توسعه اوراسیا، امکان شروع به کار سریعتر آن را در پی خواهد داشت، گزینه دوم دارای مزایای بیشتری بوده زیرا ایجاد این بانک به صورت مجزا و از ابتدا ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

فینوگینوف ادامه داد: در حال حاضر بانک توسعه اوراسیا در حال کار برای جذب سهامداران جدید و علاقمندان در این زمینه در «ویتنام» و «مغولستان» است و امکان ورود «چین» به این سرمایه‌گذاری نیز بعید نیست.

وی همچنین افزود: چندی قبل «آنتون سیلوآنوف» وزیر اقتصاد روسیه برنامه‌ای را برای تبدیل بانک توسعه اوراسیا به بانک سازمان همکارهای شانگهای ارائه داده بود.

در این رابطه «آییلچی ساریبایف» مدیر مؤسسه اقتصاد و دارایی قرقیزستان نیز معتقد است حجم مبادلات اقتصادی تمام کشورهای عضو این سازمان در قالب بانک توسعه اوراسیا بالا می‌باشد که این مسئله دلیلی بر نقش این بانک در فعالیت‌های اقتصادی سازمان همکارهای شانگهای می‌باشد.

در حال حاضر اعضای بانک توسعه اوراسیا، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و تاجیکستان هستند که تمام اعضای آن نقش فعالی در این روند دارند.

به نظر کارشناسان اقتصادی ایجاد بانک سازمان همکاری‌های شانگهای براساس بانک توسعه اوراسیا، به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش اعضای اتحادیه اقتصادی اورسیا شود و همچنین در صورت آغاز به کار آن در قالب بانکی جدید نیز نقش کلیدی در اجرای پروژه احیای «جاده ابریشم» خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی هر 2 گزینه را برای ایجاد بانک سازمان همکارهای شانگهای دارای تأثیرات مثبت بر کل فضای اقتصادی اوراسیا می‌دانند.