مشکلات سامانه چکاوک برطرف شد/ تعیین ۱۲ فاکتور برای تعیین کارمزد پوزها

تاریخ انتشار : 1393/10/29

مشروح خبر



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ناصر حکیمی در نشست خبری چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان اینکه نقشه راه بانک مرکزی در مردادماه امسال نهایی شد، اظهار داشت: هدف ما از نقشه‌راه این است که الگویی برای سایر نهادهای مرتبط تعیین کند که این الگو در چارچوب تحول نظام بانکی است.

وی در خصوص کارت اعتباری که یکی از محورهای همایش است، گفت: به دلیل اینکه خدمات کارت اعتباری توسط سیستم بانکی به درستی ارائه نمی‌شود این دیدگاه در مردم به وجود آمده است که بانک تنها از مردم سپرده‌ها را گرفته و به عده‌ای خاص تسهیلات می‌دهد.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: این دیدگاه در بسیاری از کشورها وجود داشت اما با تحول نظام بانکی و ارائه خدمات مطلوب به مردم اصلاح شد.

به گفته وی در همایش این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد که چرا بانک‌ها سپرده‌های خرد زیادی جمع‌آوری کرده و تسهیلات کلان پرداخت می‌کنند، در حالی که باید این حرکت معکوس باشد.

وی با بیان اینکه ماحصل این طرح موضوع در کارت اعتباری متجلی می‌شود، تصریح کرد: کارت اعتباری یکی از در دسترس‌ترین ابزارها برای ارائه خدمات به مردم است. در این زمینه باید طراحی‌های لازم در جهت چگونگی اجرا و مطابقت آن با قانون بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی باشد.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه امیدواریم در این زمینه به راهکارهای مشخصی برسیم، گفت: در نظام بانکی ما کارت اعتباری به درستی تعریف نشده و هنوز در این خصوص به روش سنتی عمل می‌شود.

حکیمی با اشاره به مصوبه سال 86 هیئت دولت مبنی براینکه سطح پوشش کارت‌های اعتباری به 40 درصد برسد، افزود: هم‌اکنون تنها 2 میلیون کارت اعتباری وجود دارد؛ باید در این زمینه آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شود تا با تحول نظام بانکی نقش کارت اعتباری توسعه یابد.

به گزارش فارس کارت اعتباری این زمینه را فراهم می‌کند که دارنده آن بیش از حجم سپرده خود اقدام به خرید کرده و بانک در مدلی که خود طراحی می‌کند به صورت اقساط مبلغ برداشت شده را از مشتری دریافت کند.

به گفته حکیمی 400 محصول کارت اعتباری در دنیا وجود دارد که در ایران یک محصول آن هم موجود نیست.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی کار اعتباری را به عنوان یک محصول ارائه خواهد کرد، گفت: برای پیاده‌سازی کارت اعتباری نیازمند تغییر ذهنیت افراد هستیم و به همین دلیل در کوتاه‌مدت قابلیت اجرا ندارد اما از امسال برنامه خود را برای عملیاتی کردن آن آغاز می‌کنیم.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص دریافت کارمزد از تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی گفت: این طرح همچنان در دستور بانک مرکزی است و طرح آن به شورای پول و اعتبار ارائه شده است.

وی ادامه داد:‌ طرح‌های مختلفی در نوبت بررسی در شورای پول و اعتبار است که امیدواریم گزارش ارائه شده در خصوص کارمزد پایانه‌های فروشگاهی در جلسات آتی شورا مطرح شود.

حکیمی با اشاره به جزئیات طرح ارائه شده به شورای پول و اعتبار اظهار داشت: 10 تا 12 فاکتور برای تعیین نرخ کارمزد تراکنش پایانه‌های فروشگاهی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل نرخ یکسانی برای همه دارندگان دستگاه‌های پوز تعیین نمی‌شود.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: این 12 کارمزد شامل تعداد تراکنش‌های هر دستگاه نوع کار و اهمیت فروشنده، مبلغ هر تراکنش و چندین مؤلفه دیگر ارزشگذاری می‌شود.

وی تأکید کرد: بنابراین با اجرای این طرح هزینه هر تراکنش برای فروشنده‌ای که خرده‌فروشی خواروبار دارد با یک با فردی که چند میلیارد در هر تراکنش دادوستد می‌کند متفاوت خواهد بود؛ با این سازوکار اندیشیده شده هیچ کسی متضرر نخواهد شد.

حکیمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص مشکلات طرح چکاوک و اقدامات انجام شده برای حل آن گفت:‌ چکاوک یکی از پرچالش‌ترین برنامه‌های اجرایی بانک مرکزی بود که صد درصد مشکلات آن مربوط به فرایندهای داخلی بانک‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم مشکلات فرایندهای داخلی بانک‌ها را حل کنیم اما در اجرا نشان داد که این مشکلات حل نشده است؛ برخی شعبات بانک‌ها هستند که روزانه 10 هزار فقره چک دریافت می‌کردند که بانک با توزیع آن بین سایر شعب خود برای وصول اقدام می‌کرد اما هم‌اکنون هر شعبه تنها یک نفر را مسئول پردازش چک‌ها در قالب چکاوک کرده است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: اگر ساعت کار مفید یک کارمند 6 ساعت باشد و به طور متوسط هر 3 دقیقه یک چک را پردازش کند در یک روز کاری چند فقره چک را می‌تواند پردازش کند.

حکیمی با بیان اینکه باید ستادهایی برای پشتیبانی از شعبه در هر بانک طراحی شوند، افزود: در روز جمعه آخرین اصلاح فرآیند در شبکه انجام شد و بانک‌ها فرایند کاری خود را اصلاح کردند و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: در مقصد و مبدأ چکاوک عامل نیروی انسانی وجود دارد و این مسئله کار را مقداری پیچیده‌تر می‌کند اما این مشکلات در حال برطرف شدن است. عملیاتی شدن طرح چکاوک در تهران مثل این است که بگوییم سامانه از آب گذشت.