مدير عامل : خروج از بنگاه داري در اولويت بانک سپه

تاریخ انتشار : 1393/11/13

مشروح خبر


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، سید کامل تقوی نژاد که در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سخن می گفت، افزود: این بانک که پیش از این در تولید 40 درصد سیمان کشور نقش مستقیم داشت با واگذاری های تدریجی سهام خود، هم اکنون این میزان را به 8 درصد کاهش داده است.
وی عمده سهام بانک سپه را در بخش بنگاه داری متعلق به شرکت سرمایه گذاری امید دانست که تاکنون سه درصد آن واگذار شده است.
وی تصریح کرد : از مجموع 67 درصد سهام این شرکت درآمدزا که در اختیار بانک سپه قرار دارد، آماده واگذاری حدود 50 درصد آن هستیم.
مدیرعامل بانک سپه مطالبات این بانک از دولت را سه هزار و چهارصد میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت در صدد است با واگذاری 70 درصد نیروگاه در حال ساخت جهرم، حدود 1800 میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کند.
تقوی نژاد با اشاره به اینکه اگرچه جهت گیری دولت ، خروج بانکها از بنگاه داری است اما با شناخت از شرایط مالی دولت و اینکه با اتمام این طرح و بهره برداری آن و دو سال سپری شدن از سوددهی، آن را از طریق فرابورس واگذار می کنیم تا مشکلی در زمینه بنگاهداری نیز وجود نداشته باشد.
تقوی نژاد ، مهم ترین شاخص های نظام بانکی را سرمایه آن اعلام کرد و افزود: کفایت سرمایه بانک سپه با 9 برابر رشد از 8500 میلیارد ریال به 72500 میلیارد ریال رسیده است.
تقوی نژاد ، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اشتغال زایی در مناطق محروم را از برنامه های بانک سپه اعلام کرد و گفت: امسال 20 هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه گذاری جدید در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی اختصاص می یابد که تا آذر ماه ، 10 هزار میلیارد تومان با قراردادهایی که در صنایع بالادستی چون صنعت نفت ، پتروشیمی و نیروگاهی منعقد شد اختصاص یافته است.
وی درباره وصول مطالبات معوق نیز گفت: تا کنون 350 بدهکار بزرگ شناسایی شدند و با 150 بدهکاری که 70 درصد 3200 میلیارد تومان مطالبات معوق غیرجاری را دارند در حال مذاکره هستیم.
تقوی نژاد یادآور شد : این 150 بدهکار، تسهیلاتشان را سال های 84 تا 88 دریافت کردند که به دلیل وثایق ناکافی و نبود اعتبارسنجی مناسب با آنها با چالش مواجه شدیم.
وی مطالبات ارزی را یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان 800 میلیون دلار مطالبات ارزی غیرجاری است که با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که به بدهکاران فرصت می دهد در صورت تعیین تکلیف بدهی به نظام بانکی از تخفیف 30 درصدی ارز مبادله ای بهره مند می شوند، امکان وصول مطالبات بیشتر فراهم شده است.
مدیرعامل بانک سپه در بخش دیگری از سخنانش به افزایش 100 درصدی اختیارات مدیران برای پرداخت اعتبارات به مناطق محروم خبر داد و افزود: حرکت آتی بانک سپه بر مبنای 20 راهبرد جدی تدوین شده که شامل حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش سهم بانک از بازار پول، بهبود کارایی نیروی انسانی، کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی، افزایش دارایی های مولد و تولید و عملیاتی کردن محصولات جدید است.
تقوی نژاد همین طور میزان فعالیت ارزی بانک را در 9 ماهه نخست امسال 3.9 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان در سال گذشته 1.2 میلیارد دلار بود.
مدیرعامل بانک سپه مدعی شد هیچگاه این بانک در جهت بر هم زدن انضباط اقدامی نکرده و برای سپرده های بلندمدت بیش از 22 درصد سود در نظر نگرفته واز ابتدای آذر تا پایان شهریور با 16 هزار میلیارد ریال خروج منابع مواجه شده است.
تقوی نژاد میزان تسهیلات پرداختی به بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی را رو به افزایش دانست و افزود: در زمینه تسهیلات اختصاصی به بخش صنعت، در ده ماهه اخیر نسبت به پارسال با 21 درصد افزایش ، در
تسهیلات بخش کشاورزی با 65 درصد افزایش و بازرگانی با 31 درصد رشد مواجه بوده ایم ضمن آنکه 24 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده ایم که رشد 320 درصدی داشته است.
وی از تخصیص 6199 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 94600 فقره برای
خرید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: این میزان نیز رشد 122 درصدی داشته است و علاوه بر این در سال جاری از مجموع 71 هزار میلیارد ریال تسهیلات اجرای طرح ملی خرید تضمینی گندم ، بانک سپه با همکاری بانک های صادرات، تجارت و ملت؛ 31 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.
تقوی نژاد میزان تسهیلات پرداختی برای جایگزینی خودروهای فرسوده را 100 میلیارد تومان، مسکن روستایی را 3500 میلیارد ریال و کمیته امداد و سازمان بهزیستی را 1300 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی از انعقاد 151 هزار فقره قرارداد به ارزش 37 هزار میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات به عنوان عقود مرابحه خبر داد و تصریح کرد: ارزش ضمانتنامه های بانک سپه نیز در 9 ماه سال جاری با 40 هزار میلیارد ریال و 230 درصد رشد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
مدیرعامل بانک سپه این بانک را حامی صنعت گردشگری خواند و گفت: از مجموع 880 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی 450 میلیارد تومان به بخش گردشگری و صنعت اختصاص یافته است.
تقوی نژاد ، تمرکز بانک سپه را در بانکداری الکترونیک یادآور شد و افزود:
تاکنون 12 شعبه در قالب قراردادی که با شرکت خدمات انفورماتیک منعقد شد به این شیوه بانکداری وصل شد که تا پایان فروردین به 300 شعبه می رسد.
وی دستگاه های عابر بانک نصب شده را 2487 دستگاه اعلام کرد و گفت: در حال افزودن هزار دستگاه دیگر هستیم، ضمن آنکه ساعت توقف دستگاه های خودپرداز در 9 ماه امسال 63 درصد کاهش داشته است و با افزایش دستگاه های pos عملکرد این دستگاه ها 300 درصد افزایش نشان می دهد.
این مسئول بانکی از اجرای بزرگترین quotation mark طرح باغ quotation mark پس از انقلاب در منطقه صفر مرزی قصرشیرین به ارزش 150 میلیارد تومان خبر داد و از دیگر طرح های اولویت دار به مشارکت در میادین مشترک نفت و گاز به ویژه میدان غرب کارون و ایلام به ارزش 800 میلیون دلاراشاره کرد.
تقوی نژاد تصریح کرد: با استفاده از خطوط اعتباری و فاینانس خارجی برای پتروشیمی لردگان 480 میلیون دلار پرداخت می شود.