کاهش خريداري طلا توسط بانک‌هاي مرکزي در ماه جولاي

تاریخ انتشار : 1399/06/15

براساس تازه‌ترين داده‌هاي انجمن جهاني طلا (WGC) تقاضاي بانک‌هاي مرکزي براي طلا به عنوان يکي از محرک‌هاي قدرتمند در بازار فلز زرد در ماه جولاي به شکلي قابل توجه کُند شده است.

به گزارش ايبِنا به نقل از کيتکو، انجمن جهاني طلا در گزارش اخير خود اعلام کرد که تازه‌ترين اطلاعات ذخاير صندوق بين المللي پول حاکي از آن است که بانک‌هاي مرکزي در ماه جولاي در مجموع ۸.۲ تن طلا خريداري کرده‌اند؛ رقمي که از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون، پايين‌ترين ميزان ماهانه خريد خالص طلا محسوب مي‌شود.

مطابق اعلام اين نهاد جهاني، با نگاه به خريداران و فروشندگان طلا مشخص شده است که ترکيه در جولاي ۱۹.۴ تن، قطر ۳.۱ تن، بانک مرکزي هند ۲.۸ تن و قزاقستان ۱.۹ تن خريداري کرده‌اند.

اين در حالي است که ازبکستان ۱۱.۶ تن از ذخاير طلاي خود را فروخته و اين رقم براي مغولستان ۶.۱ تن است؛ مغولستان در سه ماهه اخير ذخاير طلاي خود را کاهش داده است.

انجمن جهاني طلا همچنين اعلام کرد که آلمان و روسيه ذخاير طلاي خود را به اندازه ۰.۵ تن کاهش داده اند.

در گزارش اين نهاد آمده است: برغم کاهش سطوح ذخاير رسمي جهاني طلا در جولاي، از ابتداي سال جاي تاکنون ميزان خريد خالص طلا توسط بانک‌هاي مرکزي به راحتي بالاي ۲۰۰ تن بوده است.

در حالي که اين انجمن نسبت به تداوم خريد طلا از سوي بانک‌هاي مرکزي خوش‌بين است، بر روند صعودي اين موضوع در بازار تاکيد کرده است.

تحليلگران در اين خصوص گفته‌اند: در حال حاضر شمار فروشندگان از خريداران بيشتر است. هشت بانک مرکزي ذخاير طلاي خود را به اندازه يک تن يا بيشتر کاهش داده و اين در حالي است که هفت بانک مرکزي ذخاير خود را به اندازه يک تن يا بيشتر افزايش داده‌اند.