معافيت مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده بي عدالتي است

تاریخ انتشار : 1399/06/22

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه معافيت مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده بي عدالتي است، بيان داشت: ايراد شوراي نگهبان به لايحه ماليات بر ارزش افزوده، ايراد دقيق و به جايي است.

سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو کميسيون اقتصادي مجلس درباره لايحه ماليات بر ارزش افزوده، گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده زماني که مصوب شد به مدت ۵ سال، آزمايشي بود. نمايندگان مجلس نيز پيگير اين بودند که دولت، زودتر از ۵ سال لايحه‌اي براي دائمي شدن آن بياورد اما متأسفانه دولت، هر سال پيشنهادي مبني بر تمديد قانون مي‌آورد. نهايتاً مجلس ورود کرد و طرحي ارائه کرد که مدت‌ها پيرامون آن در کميسيون بحث شده بود، دولت نيز لايحه‌اي آورد و تلفيقي از آن طرح و لايحه به تصويب مجلس رسيد.

وي ادامه داد: لايحه در مجلس قبل نهايي شد و در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت. شوراي‌نگهبان ايراداتي را به اين لايحه وارد دانست که هم اکنون در کميسيون اقتصادي در حال برطرف شدن است. اخيراً نيز يکي از برنامه‌هاي کميسيون اقتصادي با حضور عضو حقوقدان شوراي نگهبان، بررسي ايرادات شوراي نگهبان در ارتباط با ماليات بر ارزش افزوده بود.

لارگاني با بيان اينکه يکي از ايرادات شوراي نگهبان معافيت مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده بود، تشريح کرد: معافيت مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده در صورتي صحيح است که صادرات غيرنفتي ما توسعه بيابد اما در حال حاضر، در کشور ما مناطق آزاد به محملي براي واردات و قاچاق کالا تبديل شده است.

معافيت مالياتي مناطق آزاد توليد در سرزمين اصلي را با مشکل مواجه مي‌کند / ايراد شوراي نگهبان دقيق و به جا است

وي ادامه داد: برخي گردشگران داخلي با ورود به مناطق آزاد و آوردن اجناس از منطقه آزاد به سرزمين اصلي، نوعي کاسبي به راه انداخته اند اين کار باعث مي‌شود کساني که در سرزمين اصلي کالايي را توليد مي‌کنند با مشکلات جدي رو به رو شوند.

عضو کميسيون اقتصادي با بيان اينکه ايراد شوراي نگهبان ايراد دقيق و به جايي است، گفت: به نظر من در بحث توسعه صادرات غير نفتي و صادرات از مناطق آزاد، با توجه به اينکه دنبال خروج از صادرات تک محصولي و کاهش اتکا به صادرات نفت هستيم، توليد در سرزمين اصلي هم بايد مشمول معافيت‌هاي‌مالياتي باشد و مشوق‌هايي براي صادرات غير نفتي در نظر گرفته شود.

معافيت مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده عين بي عدالتي است

وي بيان داشت: به نظر من اگر در سال حمايت از توليد ملي قصد داريم مانع بروز مشکل براي توليد در سرزمين اصلي شويم، بايد ماليات بر ارزش افزوده شامل مناطق آزاد نيز بشود. اگر فردي در سرزمين اصلي به رستوران رفته و غذايي را ميل کند بايد ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده بپردازد اما در هتل‌ها و رستوران‌هاي مناطق آزاد اين ماليات، شامل حال افراد نمي‌شود. اين عين بي عدالتي است.

لارگاني ادامه داد: فرضا يک رستوران درجه ۵ منطقه اصلي بايد ارزش افزوده را دريافت کند اما در مناطق آزاد يک هتل ۵ ستاره و رستوران درجه يک هم اين ماليات را دريافت نمي‌کند که اين نوعي بي عدالتي است.

لزوم معافيت مالياتي محصولات صادرات محور

وي در پايان خاطر نشان کرد: به نظر بنده توليدات صادرات محور بايد از ماليات معاف باشد حتي مشوق‌هايي را نيز داشته باشد اما بين ماليات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و سرزمين اصلي نبايد تفاوتي وجود داشته باشد.