زمان تصميم هاي جديد، در امر سرمايه گذاري است

تاریخ انتشار : 1399/06/30

در چند ماه گذشته بورس با فراز و نشيب کم سابقه اي روبرو شد و در چنين شرايطي بازگشت تعادل شاخص، به زمان نياز داشت. اکنون دوران هيجاني بازار سرمايه به خط پاياني رسيده و زمان تصميم هاي جديد در امر سرمايه گذاري است.

امير تقي خان تجريشي، مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: طي چند ماه گذشته رکود بازارهاي موازي و فضاي خبري و رسانه اي باعث شد حجم گسترده اي از نقدينگي به بازار سرمايه وارد شود که البته اتفاق مبارکي بود. اما متاسفانه در زمان صعود و افت شاخص عملا تحليل و بررسي هاي بنيادي سهام جايگاه چنداني بين سرمايه گذاران و فعالان بازار نداشت و بازار وارد مسيري شد که هرگز  تجربه نشده بود.

وي با اشاره به اينکه سهام عدالت، صدور ۱۵ ميليون کد سهامداري، مشارکت ۵ ميليوني در عرضه هاي اوليه و ورود يکصد هزار ميليارد تومان نقدينگي حقيقي به بازار سرمايه شرايطي ايجاد کرد که براي اکثر افراد غريب و جديد بود، افزود: اما امروز مي توان گفت که کليت بازار نسبت به گذشته منطقي گام بر مي دارد و از فاز نوسان شديد به فاز تعادل بازگشته و مردم، حقوقي ها و سياستگذاران با ديد واقع بينانه تري به بازار سرمايه و روند آن نگاه مي کنند. اين روز ها دوباره کانال ها و سايت هاي بورسي به جاي ارائه سيگنال به انتشار تحليل ها و گزارشات روي آورده اند و دوباره صورت هاي مالي و عملکرد شرکت ها مبناي خريد و فروش حقوقي ها قرار گرفته است.
تجريشي با تاکيد بر اينکه بازار ممکن است در کوتاه مدت اشتباه کند اما قطعا اشتباه خود را جبران مي کند و در نهايت ارزش ذاتي و سودآوري شرکت ها مبناي تصميم گيري قرار مي گيرد، افزود: ماه هاي اخير حاوي شادي ها و نگراني ها و البته درس هاي براي همه فعالان و دست اندر کاران بازار بود. شرايط به حقوقي ها درس داد نبايد مثل حقيقي ها رفتار کنند. نقش صندوق هاي سرمايه گذاري در بازار مشخص شد. توسعه ابزار هاي جديد مجددا در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت و اهميت تحليل بيش از گذشته براي عموم جامعه مشخص شد. در اين ميان اظهارات برخي نيز که حتي شايد با نيت خير بيان مي شد نگراني هاي کاذب در بازار ايجاد کرد و به هيجانات دامن زد و شايد يکي از مهمترين دلايل اصلاح طولاني شاخص همين رويکرد بود.
تجريشي افزود: اما در اين شرايط سخت نهاد ناظر ارتباط خوبي با فعالين بازار و همچنين ذينفعان خارج از حيطه بورس برقرار کرد. سازمان بورس دو اقدام به هنگام نيز انجام داد. انتشار اوراق تبعي و بحث سهام خزانه نقش مهمي در بازگشت تعادل بازار داشت.

چشم انداز بازار در نيمه دوم سال
مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي در بخش ديگري از اين گفتگو به روند مثبت شاخص در نيمه دوم سال اشاره کرد و به سنا گفت: شاخص صنايع بورسي که حدود ۵۰ درصد توليد صنعتي را در بر مي گيرد، از رشد توليد ماهانه ۱.۵ و ۲.۸ درصدي در تيرماه و مرداد ماه ۹۹ نسبت به ماه هاي مشابه سال قبل حکايت مي کند. همچنين رشد نرخ برابري دلار نيمايي طي سه ماه اخير بالغ بر ۳۲ درصد بوده است که اين موضوع در کنار افزايش توليدات شرکت ها به سودآوري مناسب بنگاه هاي بورسي در گزارشات شش ماهه و ماهانه منجر مي شود. از سوي ديگر نسبت پي بر اي تحليلي بازار سرمايه با نرخ دلار نيمايي بالاي۲۰ هزار توماني در محدوده ۱۳ واحدي است که براي سرمايه گذاري جذاب است. همچنين شاهد بازگشت قيمت هاي جهاني هستيم که قطعا بر فروش شرکت ها و سودآوري آنها تأثير گذار است. به نظر مي رسد نقدينگي جديد نيز مجددا وارد بازار شود و بنابراين احتمالا شاخص در نيمه دوم سال روند صعودي خود را ادامه مي دهد.