قطعی شدن خروج مقربانک اچ اس بی سی از انگلیس، تاپایان 2015

تاریخ انتشار : 1394/02/16

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیپندنت روز سه شنبه به نقل از 'استورات گالیور' رییس اجرایی بانک 'اچ اس بی سی' نوشت: تجدید نظر در مورد خروج بانک چند ماه به طول خواهد انجامید؛ اگر ما به این نتیجه برسیم که انگلیس بهترین گزینه برای استقرار بانک 'اچ اس بی سی' نیست در آن صورت باید به همراه پیشنهاد جابه جایی نزد هیات مدیره برویم و طی یک جلسه اضطراری با شرکای بانک، تائید آنها را جلب نمائیم. این تصمیم ممکن است ماه ها به طول بینجامد اما تا پیش از نمی توانیم در باره میزان صرفه جویی که در قبال جابه جایی مقر بانک حاصل می شود، اظهار نظر کنیم.

این روزنامه انگلیسی همچنین خبر داد که به دنبال فراز و فرودهایی که در میزان ارزش سهام این بانک در طول یکسال گذشته صورت گرفته بود، امروز (سه شنبه) ارزش سهام این بانک با چهار درصد افزایش به 7.1 میلیارد دلار رسید.

به نوشته ایندیپندنت، باتوجه به اینکه 63 درصد از درآمد این بانک از قاره آسیا تامین می شود، گفته می شود 'هنگ کنگ' در صدر لیست کشورهایی است که در این جابه جایی نامش مطرح است.

طرح خروج دفتر مرکزی بانک 'اچ اس بی سی' برای اولین بار پس از آن مطرح شد که به دنبال افزایش بحران اقتصادی اروپا در سال 2008، انگلیس تلاش کرد تا کسری بودجه دولتش را از طریق افزایش مالیات بر بانک ها تامین کند.

با این حال این مساله تاکنون مسکوت مانده بود تا اینکه 'داگلاس فلینت' رییس 'اچ اس بی سی' در حدود دو هفته پیش مجددا احتمال خروج مقر اصلی این بانک را اعلام کرد و اظهار داشت که این تصمیم به دلیل اعمال برخی تغییرات و اصلاحات در نظام اقتصادی انگلیس صورت می گیرد.

بنا بر گزارش رویترز، طبق پیش بینی های صورت گرفته، قرار است این بانک در سال جاری در حدود 1.5 میلیارد پوند به عنوان مالیات به دولت انگلیس بپردازد.

سه حزب اصلی سیاسی در انگلیس یعنی احزاب محافظه کار، کارگر و لیبرال دمکرات معتقدند که سیاست افزایش مالیات ها برای کسب سه میلیارد پوند در راستای تامین کسری بودجه می بایست در دستور کار دولت قرار گیرد؛ حزب لیبرال دمکرات و کارگر نیز بر افزایش مالیات های بانکی تاکید بیشتری دارند.

اصرار بانک 'اچ اس بی سی' برای تصمیم گیری به منظور خروج مقر اصلی اش ازانگلیس، در حالی که تنها دو روز به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده است، برای دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس خبر خوشایندی نیست و می تواند تاثیر نامطلوبی را بر کارنامه دولت وی و نتیجه انتخابات به جای بگذارد.

به دنبال این انتشار این خبر، 'اد بالز' وزیر خزانه داری دولت در سایه (حزب کارگر) با استفاده تبلیغاتی از این مساله گفت: 'اچ اس بی سی' تنها یکی از شرکت هایی است که هشدار می دهد، انتخاب دوباره محافظه کاران، انگلیس را در خطر خروج از اتحادیه اروپا قرار می دهد.

بانک 'اچ اس بی سی' در سال 1865 میلادی توسط بانکدار اسکاتلندی 'توماس ساترلند' در هنگ کنگ که از مستعمرات انگلیس بود، تاسیس شد و در حال حاضر، به عنوان یکی از بزرگترین بانک های جهان شناخته می شود.

'اچ اس بی سی' دارای هفت هزار و 200 شعبه بانکی در 85 کشور جهان است. در سال 2012 این بانک با دارایی خالص 2.693 تریلیون دلار، به عنوان بزرگترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی ها، شناخته شد.