مديرعامل بانك سپه: پرداخت 6 هزار ميليارد تومان تسهيلات در بخش صنعت

تاریخ انتشار : 1394/03/09

مشروح خبر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، سیدکامل تقوی نژاد در گردهمایی مدیران ارشد بانک سپه، افزود: از محل صندوق توسعه ملی نیز حدود سه هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش صنعت و معدن و سه هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده است.
وی گفت: بانک سپه به علت رعایت قوانین و مقررات در سیستم بانکی پیشتاز است.
مدیر عامل بانک سپه افزود: سال گذشته به واسطه پایبندی به قوانین و مقررات بانک مرکزی و عدم تخلف در پرداخت نرخ بالاتر از مصوّبات شورای پول و اعتبار فقط در یک مورد هزار و 400 میلیارد تومان از منابع خود را از دست دادیم.
وی گفت: در همین مدت و در یک مورد دیگر 750 میلیارد تومان سپرده با درصد بالای نرخ مصوّب بانک مرکزی به بانک سپه پیشنهاد شد که این بانک آن را رد کرد، هر چند یکی از بانک‌های بزرگ این مشتری را جذب کرد.
تقوی نژاد خاطر نشان کرد: با وجود برخی زیان ها از رعایت قوانین و مقررات پشیمان نیستم و بانک سپه با تلاش مضاعف، علاوه بر جبران منابع خارج شده از بانک سپه به علت پایبند نبودن برخی مؤسسات مالی و بانک، منابع کل خود را افزایش داده است.
وی گفت: بانک سپه بانکی قانون‌گرا و پاک است و برای جلوگیری از تخلفات مالی جدیت بسیاری را به خرج داده است.
تقوی نژاد افزود: این بانک شعاری در این حوزه دارد که با متخلفان مالی و مفاسد اقتصادی به شدت برخورد می کند.
مدیرعامل بانک سپه گفت: تخلفات در بانک سپه به نازلترین سطح خود رسیده و این بانک از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این حوزه تشویق شده است.
وی با تأکید بر اینکه بانک سپه از با دانش ترین، سالم ترین، پاک ترین و مجرب ترین نیروها در سطح سیستم بانکی کشور برخوردار است افزود: این بانک در یکی دو سال نخست پس از تحریم، گرچه از این شرایط متأثر شد اما نخستین بانک ایرانی به مدد نیروهای توانمند خود توانست دوباره راه خود را بازیابد.
بانک سپه همکار دولت در بخش‌های توسعه ای؛
تقوی نژاد گفت: بانک سپه همکار دولت در بخش‌های توسعه ای و در خدمت اقشار مختلف مردم است.
وی با بیان اینکه بانک سپه می تواند نقطه اتکای تولید کشور باشد افزود: این بانک سال گذشته از محل منابع داخلی و وصول مطالبات معوّق، میزان تسهیلات اعطایی خود به بخش های مختلف اقتصادی را در مقایسه با سال قبل حدود 130 هزار میلیارد ریال افزایش داد.
مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به افزایش نقش آفرینی این بانک در کمک به اجرای طرح‌های بزرگ ملی و تولید محصولات استراتژیک نظیر سیمان، فولاد و سنگ آهن، خاطر نشان کرد: این بانک در سال گذشته موفق شد 7.5 میلیارد دلار قراردادهایی را در بخش‌های مختلف منعقد کند، به طوری که هفت پتروشیمی، چهار میدان نفتی و دو نیروگاه از طرح‌هایی بود که در سال 93 به وسیله بانک سپه پذیرش شد.
تقوی نژاد گفت: بانک سپه عاملیت تأمین مالی یک پالایشگاه بزرگ تأمین کننده خوراک چهار پتروشیمی را با مشارکت پنج بانک دیگر به مبلغ 215 میلیارد دلار به عهده گرفته است.
اقدامات بی سابقه بانک سپه در دولت تدبیر و امید؛
رئیس هیأت مدیره بانک سپه گفت: در دولت تدبیر و امید اقداماتی در بانک سپه صورت گرفت که سابقه نداشته است که از جمله آن می توان به بحث افزایش سرمایه اشاره کرد.
تقوی نژاد با بیان اینکه سرمایه بانک سپه از هشت هزار و 550 میلیارد ریال به 75 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است افزود: این افزایش سرمایه از محل‌های مختلفی همچون کمک دولت، فروش اموال و دارائی‌ها و تجدید ارزیابی دارائی ها صورت گرفته و در حال حاضر بانک سپه به لحاظ سرمایه جزء نخستین بانک‌های کشور است.
وی گفت: کفایت سرمایه بانک سپه به متوسط سیستم بانکی کشور رسیده است؛ همچنین علاوه بر اینکه در مسیر حمایت از طرح‌ها و پروژه های مهم حرکت کرده، در جهت بانکداری خرد نیز فعالیت‌های زیادی را انجام داده است. تقوی نژاد افزود: بانک سپه برای خود رسالت اجتماعی قائل است؛ این بانک کوشیده است در مناطق مختلف کشور حضور پررنگ داشته باشد و به اقشار مختلف خدمات ارائه کند.
مدیرعامل بانک سپه گفت: در هر جایی دولت ماموریتی را به بانک سپه محول کرده، این بانک آن را به خوبی انجام داده است.
نیازمند همراهی بیش از پیش مراجع ذیصلاح برای وصول مطالبات بانک هستیم؛
مدیرعامل بانک سپه در مورد مطالبات معوّق بانک سپه گفت: برای همه بدهکاران بزرگ بانک سپه پرونده تشکیل شده است و وصول مطالبات از آنان به طور جدی پیگیری می شود.
تقوی نژاد با بیان اینکه در بانک سپه پرونده راکد مطالبات معوّق وجود ندارد افزود: با شناسایی و تشکیل پرونده برای همه بدهکاران بانک سپه، علاوه بر کارشناسان بانک، حدود 15 مؤسسه حقوقی و افراد حقیقی نیز بانک را در وصول مطالبات کمک می کنند.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه گفت: در حوزه وصول مطالبات گام‌های مؤثری در بانک سپه برداشته شده است.
تقوی نژاد با بیان اینکه همه بدهکاران به ویژه 150 بدهکار شناسایی شدند افزود: 80 درصد آنان در بازه زمانی سال‌های 84 تا 89 و با نرخ حدود 14 درصد این تسهیلات را گرفتند که عمده آنها وثایق کافی در اختیار بانک قرار نداده بودند.
وی گفت: با همراهی موثر قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مرتبط نتایج خوبی حاصل شد با این حال نیازمند همراهی بیش از پیش از سوی مراجع ذی صلاح برای وصول مطالبات بانک هستیم.
تقوی نژاد افزود: دو دسته بدهکار داریم؛ یک دسته کسانی هستند که توانایی پرداخت بدهی ندارند و دسته دوم کسانی هستند که تسهیلات را گرفته و در جای دیگری هزینه کرده اند و توانایی پرداخت آن را نیز دارند، اما در عدم پرداخت آن تعمد دارند.
وی گفت: برای وصول مطالباتمان از دسته دوم، همراهی قوّه قضائیه و بخش‌های نظارتی و امنیتی را طلب می کنیم. در خصوص حقوق بانک با کسی معامله ای نمی کنیم؛
تقوی نژاد تأکید کرد: در ارتباط با حقوق بانک با هیچ گروهی، شخصی و جناحی معامله نمی کنیم.
وی گفت: برای ما احقاق حقوق بانک در اولویت است و هر هزینه ای باشد برای آن پرداخت می کنیم تا مطالبات بانک وصول شود.
تقوی نژاد با بیان اینکه روند وصول مطالبات در بانک سپه مثبت بوده و میزان آن کاهش یافته است افزود: نسبت مطالبات به تسهیلات هم در این بانک حدود 12 درصد است که از متوسط کشوری پایین تر است.
وی گفت: در این بانک اراده بر مقابله جدی با هرگونه فساد است.
مدیرعامل بانک سپه با تأکید بر وصول مطالبات معوق در مناطق تهران تصریح کرد: برای کاهش میزان مطالبات معوّق در سال جاری برنامه وجود دارد و براساس این برنامه مناطق تهران تا پایان شهریور سال جاری باید 12 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق خود را وصول کنند.
وی با بیان اینکه درخصوص وصول مطالبات معوّق وظیفه شرعی داریم گفت: در حال حاضر در قوّه قضائیه و دولت، عزم و همکاری مناسبی برای همکاری با بانک سپه برای وصول مطالبات معوّق وجود دارد.
تقوی نژاد افزود: مناطق باید از این فرصت استفاده کرده و برای کاهش میزان مطالبات غیر جاری خود گام بردارند و پرونده های حقوقی را هرچه سریع تر تعیین تکلیف کنند.
وی ضمن اشاره به همکاری بانک سپه و صندوق توسعه ملی برای کمک به توسعه طرح‌های بزرگ ملی تأکید کرد: تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی نباید به هیچ وجه به مطالبات معوّق تبدیل شود.
تقوی نژاد افزود: این بانک 3400 میلیارد تومان از دولت مطالبات داشته است که 1800 میلیارد تومان در دوران دولت تدبیر و امید تسویه شد.
ذهنیت نادرست موجود در مورد سیستم بانکی باید اصلاح شود؛
رئیس هیأت مدیره بانک سپه با اشاره به وجود برخی ذهنیت های نادرست در خصوص سیستم بانکی گفت: این ذهنیت باید اصلاح شود، ذهنیتی که در آن نقش بانکها در توسعه اقتصادی نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره به برخی ایرادها و نیز بعضی بنگاه‌داری های غیرضروری گفت: در همین فضا، سرمایه گذاری های بانک سپه در بخش تولید منجر به نتایج ارزشمندی در اقتصاد کشور شده است که نمونه آن تولید 70 درصد کنسانتره آهن کشور در شرکت‌هایی است که بانک سپه سهامدار آنهاست.
تقوی نژاد با بیان اینکه در دوران تحریم، 6 کارخانه فولاد توسط شرکتهای وابسته به این بانک تأسیس شد افزود: در شرکت گل گوهر از این ماه تا پایان شهریور، هر ماه یک پروژه که حداقل هر کدام 300 میلیون یورو به آنها ارز اختصاص یافته است، آماده افتتاح خواهد شد.
وی گفت: به مدد همین تلاش‌ها، هزاران اشتغال در شرکت‌های گل گوهر و چادر ملو، 20 میلیون تن کنسانتره، 20 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن فولاد تولید خواهد شد.
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه این بانک در حوزه های موّلد ورود یافته است گفت: در بخش صنعت و بازرگانی این بانک منشاء اثر بوده است.
وی افزود: بسیاری از کارخانجات تولیدی که در کشور وجود دارند با حمایت بانک سپه قادر به انجام فعالیت شده اند.
سال 94، سال جهش بزرگ بانک سپه؛
رئیس هیأت مدیره بانک سپه ضمن اشاره به حرکت بانک سپه در جهت کمک به تحقّق سیاستهای اقتصادی نظام به ویژه اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید تصریح کرد: رابطه بین دولت و بانک سپه ارتقا یافته و این بانک با اصلاح شاخص های مالی خود و انجام اقدامات زیرساختی در سال گذشته، سال جدید را، سال جهش بزرگ بانک سپه نامگذاری کرده است.
مدیرعامل بانک سپه با تأکید بر «برنامه محوری» بانک سپه خاطر نشان کرد: در سال جاری همه واحدهای بانک سپه با محوریت هفت استراتژی کلان با برنامه محوری، شعار جهش بزرگ این بانک را محقّق خواهند کرد.
خودمان را باید برای بعد از تحریم آماده کنیم؛
مدیرعامل بانک سپه ضمن قدردانی از همکاران بخش ارزی بانک سپه گفت: عملکرد و موفقیت بخش ارزی این بانک در شرایط تحریم کار کوچکی نبوده و ما باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم.
تقوی نژاد تصریح کرد: مجموع بانک سپه با ادامه روند رو به رشد فعلی و اصلاح شاخص های مالی و انجام کارهای زیرساختی باید خود را برای رقابت با بانکهای داخلی، مؤسسات مالی و اعتباری و بانکهای خارجی که پیش بینی می شود در آینده وارد بازار پولی و مالی شوند آماده کند.
تبدیل به انتخاب اول مشتریان تا سال 1400 ؛
مدیرعامل بانک سپه با تأکید بر برنامه محوری بانک سپه خاطر نشان کرد: علاوه بر برنامه های سالانه که مجموعه بانک باید در راستای آن حرکت کنند براساس برنامه استراتژیک و کلان، بانک سپه تا 1400 باید به انتخاب اول مشتریان تبدیل شود.
تقوی نژاد اظهار داشت: مدیران مناطق با آزادی عمل، رؤسا و سایر مسئولان شعب را از بین کارکنانی که دلبستگی بیشتری به بانک دارند، با رعایت شایسته سالاری و انصاف انتخاب کنند و با همکاری و همراهی آنها و مجموعه کارکنان مناطق، برای اعتلا و تحقّق اهداف برنامه استراتژیک بانک سپه گام بردارند.
مدیریت هزینه ها؛
رئیس هیأت مدیره بانک سپه ضمن توصیه مدیران به قاطعیت در تصمیم گیری و انجام وظایف محوله با اعتقاد کامل، از آنها خواست ضمن حرکت در جهت سودآوری بانک، هزینه ها را کنترل و متناسب با نیازها، سامان دهند.
تقوی نژاد ضمن اشاره به بالا رفتن هزینه بانک به علت افزایش اخیر حقوق و مزایای کارکنان گفت: باید با اقداماتی نظیر کاهش قیمت تمام شده منابع، توجه به بازاریابی به ویژه جذب مشتریان خرد، بازگرداندن مشتریان قدیمی، حرکت به سمت ارائه خدمات کارمزدی و امثال آنها به سودآوری بانک کمک کنیم.
رونمایی از چارچوب کلان اجرایی نقشه استراتژیک بانک سپه؛
در اجرای برنامه راهبردی بانک و با توجه به بازبینی و تلفیق استراتژی های کلان بانک سپه، تدوین نقشه استراتژیک بانک و تعیین مضامین استراتژیک و همچنین تدوین کارت های ارزیابی متوازن و مشخص کردن پروژه ها و اقدامات راهبردی بانک سپه، نسبت به طراحی و ترسیم چارچوب کلان اجرای نقشه استراتژی بانک سپه اقدام شده است.
این چارچوب مشتمل بر ارزش های بنیادین بانک، بیانیه ماموریت بانک، اهداف کلان و کلی بانک و پروژه های راهبردی بانک سپه است که زمینه ساز تحقّق چشم انداز بانک در افق 1400 خواهد بود.
در این جلسه رونمایی از چارچوب مذکور به وسیله مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره صورت گرفت.
این چارچوب تابلوی عملکرد همه مدیران و کارکنان بانک در اجرای برنامه راهبردی بانک سپه است.