ريل‌گذاري مناسب بانک مرکزي براي کاهش تورم

تاریخ انتشار : 1399/10/06

نايب رييس کميسيون بازار پول اتاق ايران با اشاره به اينکه بانک مرکزي برنامه ريزي مناسبي براي مهار نرخ تورم در پيش گرفته است، يکي از راه‌هاي مديريت کسري بودجه دولت را مهار هزينه‌ها دانست.

نائب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران با تاکيد براينکه براي مهار تورم بايد هزينه هاي دولت و بخش هزينه ها در بودجه کاهش يابد و اصلاح شود، گفت: با توجه به اينکه ايجاد تورم به ميزان رشد نقدينگي و رشد پايه پولي مرتبط است و اين دو مورد نيز ناشي از رشد کسري بودجه دول است؛ بنابراين هزينه و درآمد دولت بايد کنترل شود.

سيدرضا زيتون نژاد موسويان در گفت وگو با ايبِنا تصريح کرد: کاهش هزينه هاي دولت از طريق نظم و انضباط دهي به بودجه سالانه باعث مي شود که در نهايت نياز دولت به نقدينگي نيز کاهش مي يابد و براي تامين پول به بانک مرکزي فشار نمي آورد، در نتيجه تورم نيز بالا نمي رود و کنترل مي شود. 

وي ادامه داد: بر فرض محال اگر دولت نتواند هزينه ها را کاهش دهد، بايد بخش درآمدزايي را بيشتر کند که از چند طريق امکان پذير است. اولين ابزار درآمدزايي براي دولت فروش نفت است که به دليل تحريم ها چشم انداز مثبت فروش نفت قطعي نيست. هر چند با روي کار آمدن جو بايدن جو مثبتي برقرار است، اما فروش نفت مانند سابق يک احتمال است.

به گفته نائب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران، ماليات ابزار ديگري براي درآمدزايي دولت است که متاسفانه به دليل شرايط کسب و کارها و وضعيت اقتصاد امکان بيشتر شدن پايه هاي مالياتي نيز وجود ندارد و اين کار بايد با دقت و بررسي ويژه انجام شود، چرا که در غير اينصورت شاهد کاهش حجم ماليات ها خواهيم بود.

موسويان افزود: بخش سوم درآمدزايي دولت از طريق فروش دارايي ها و اجراي خصوصي سازي واقعي است که بايد شرايط به نوعي تعريف شود که انگيزه بخش خصوصي براي خريد بالا باشد.

وي گفت: اگر دولت کسري بودجه دارد بايد به جاي اينکه از بانک مرکزي استقراض کند و اين نهاد را وادار به چاپ پول و... کند بايد نسبت به انتشار اوراق بدهي اقدام کند. خوشبختانه اين فرآيند با هماهنگي بانک مرکزي آغاز شده و بخش عمده کسري بودجه دولت از محل فروش اوراق بدهي تامين شد.

نائب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه اقدام بانک مرکزي در خصوص تعيين هدف براي نرخ تورم قابل تقدير است، تاکيد کرد: دولت اگر با هماهنگي بانک مرکزي و ديگر نهادهاي ذي ربط سياست هاي درستي را در اين راستا اتخاذ کند به طور قطع شاهد کاهش تورم و رسيدن به هدفگذاري مشخص خواهيم بود.

موسويان همچنين با اشاره به اينکه در حال حاضر به دليل شرايط تحريم ها و کرونا و ... افزايش قيمت کالاها به اقشار مختلف جامعه آسيب زده است که دولت بايد تامين کالاهاي اساسي با بهترين قيمت را در اولويت قرار دهد.

وي در پايان اظهار کرد: دولت بايد سياست هاي حمايتي را توسعه دهد و نقش حمايتي بيشتري را ايفا کند که اين نقش مي تواند به عنوان نمونه در قالب پرداخت کمک هاي نقدي و يارانه به اقشار آسيب پذير نمود پيدا کند تا شاهد بحران هاي اقتصادي و حتي اجتماعي و امنيتي نيز نباشيم.