راهکارهاي بازگشت اعتماد به بازار سرمايه چيست؟

تاریخ انتشار : 1399/10/24

احمد اشتياقي، کارشناس بازار سرمايه با حضور در برنامه به وقت تحليل به بررسي موضوع تصميم‌هاي غيرکارشناسي و تضييع حقوق سهامداران پرداخت.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، وي با اشاره به موضوع قيمت‌گذاري دستوري فولاد و آثار آن بر روند معاملات بورس گفت: در مدل مطرح‌شده وزارت صنعت براي قيمت پايه حدود ۳۰ درصد قيمت محصولات فولاد کاهش مي‌يافت و محصولات شرکت‌هاي فولادي در بورس کالا با کاهش قيمت حداقل ۳۰ درصدي مواجه  مي شد که منجر به کاهش سودآوري و متضرر شدن سهامداران مي‌شود و در بازار سهم نيز شاهد صف فروش هستيم.

وي در استوديو فرابورس با اشاره به اينکه طي يک سال اخير ضريب نفوذ بازار سرمايه در جامعه افزايش يافته، گفت: در شرايط امروز حدود ۵۰  ميليون نفر سهامدار بازار سرمايه هستند که در صورت اخذ تصميم هاي اشتباه اين افراد متضرر مي شوند، بنابراين هر نوع تصميمي که قرار است اخذ شود بايد آثار آن در بازار سرمايه بررسي شود.

اشتياقي با تاکيد بر اينکه چنين قيمت‌گذاري‌هاي دستوري هرچند با نيت کاهش قيمت براي حمايت از مصرف‌کننده اخذ مي‌شود، اما در اجرا به هدف واقعي منتهي نخواهد شد در برنامه به وقت تحليل گفت: بررسي‌ها هميشه نشان مي‌دهد که اين هدف محقق نمي‌شود، البته محصولاتي مثل فولاد اصلا کالاي مصرفي نيست بلکه يک کالاي واسطه اي است.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه چنين دخالت‌هايي فلسفه وجودي بورس کالا را هم زير سوال مي‌برد، گفت: اگر قرار است تصميم هاي خلق الساعه کليت بازار را برهم بريزد و بازار سرمايه را نگران کند، تسري پيدا مي‌کند به آينده که چه تضميني وجود دارد چنين تصميم‌هايي براي ساير صنايع اعلام نشود.

اشتياقي که معتقد است اين تصميم هاي خلق الساعه باعث بي اعتمادي سرمايه گذاران شده است، گفت: وقتي تصميم هايي بر عليه منافع سهامداران اخذ مي شود با واکنش‌هاي شديد سهامداران و قرار گرفتن در صف‌هاي فروش و ريزش قيمت سهام رو به رو مي‌شويم.

وي ادامه داد: به عنوان مثال امتيازهايي که براي حمايت از صنايع از سوي دولت به شرکت ها داده مي شود اگر قرار باشد يک باره در هر صنعتي حذف شود، بازار سرمايه را نگران مي کند.

اين کارشناس بازار سرمايه در خصوص راهکارهاي تغييرات قوانين درباره صنايع گفت: اگر قرار است امتيازها و حمايت هاي صنايع برداشته شود يا تصميم هاي جديدي براي صنايع مختلف گرفته شود، بايد از قبل و طي برنامه اي بلند مدت مثلا ۵ ساله با حضور نماينده بازار سرمايه آثارش بررسي شود، نبايد با يک تصميم خلق‌الساعه باعث افزايش بهاي تمام شده يا کاهش قيمت فروش شويم؛ چراکه با چنين تصميم‌هايي سود شرکت‌ها به يکباره افت مي‌کند و متضرر اين اتفاق در همان قدم اول سرمايه‌گذار است که به بازارسرمايه بي‌اعتماد مي‌شود.

اين کارگزار بازار سرمايه با اشاره به اينکه نبايد منفعت اهالي بازار با يک تصميم غير کارشناسي و عجولانه به خطر بيفتد افزود: از بين رفتن اعتماد سرمايه گذاران و ضرر و زيان هاي سهامداران با چنين اتفاق هايي قابل جبران نيست، پس بايد بسيار با احتياط و بررسي هاي کارشناسي چنين تصميم هايي نهايي و اعلام شود.