تمديد تمهيدات بانک مرکزي براي مقابله با شيوع کرونا در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1399/12/11

تهران- ايرنا- تمهيدات ويژه بانک مرکزي که پيش از اين با هدف کاهش مراجعه حضوري به شعب بانک‌ها در راستاي مقابله با شيوع ويروس کرونا به شبکه بانکي ابلاغ شده بود در سال ۱۴۰۰ نيز ادامه دارد که بر اساس آن، سقف انتقال وجه کارت به کارت شتابي و درون بانکي به ۱۰۰ ميليون ريال در هر روز افزايش مي‌يابد.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، اين بانک در بخشنامه‌اي به شبکه بانکي تاکيد کرد با توجه به شرايط خاص بهداشتي کشور و نيز در راستاي مديريت، کنترل و پيشگيري از شيوع ويروس کرونا، به منظور تسهيل استفاده هم‌وطنان از درگاه‌هاي غيرحضوري و کاهش مراجعات حضوري مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز، موارد مقرر در بخشنامه مربوط به ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در سال آتي (۱۴۰۰)  نيز در دستور کار قرار گيرد.
 
بر اين اساس تمهيدات ويژه بانک مرکزي با هدف کاهش مراجعات حضوري به شعب بانک‌ها در راستاي مقابله با شيوع ويروس کرونا، سقف انتقال وجه کارت به کارت شتابي و درون بانکي از مبدا هر کارت به ۱۰۰ ميليون ريال در هر روز افزايش مي‌يابد. ذکر اين نکته ضروري است که ميزان کارمزد انتقال وجه بيش از ۳۰ ميليون ريال به صورت پلکاني لحاظ خواهد شد.

همچنين سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طريق پرداخت‌سازها از ۱۰ ميليون ريال به ۳۰ ميليون ريال با حصول اطمينان از انطباق شماره ملي دارنده کارت و شماره ملي دارنده سيم کارت انجام‌دهنده تراکنش قابل افزايش است. با توجه به خطرات ناشي از سوء‌استفاده‌هاي احتمالي در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزايش سقف انتقال وجه مجاز نيست. ذکر اين نکته ضروري است که در صورت پيوستن بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالي اين سقف مي تواند تا مبلغ ۵۰ ميليون ريال افزايش يابد.

در کنار اين اقدامات، امکان تمديد تاريخ انقضاي کارت‌هاي بانکي بدون نياز به مراجعه حضوري مشتري تا پايان سال ۱۴۰۰ و به مدت يک سال بلامانع است، همچنين ضروري است اقدامات لازم براي احراز هويت غير حضوري و اطلاع‌رساني به مشتريان صورت گيرد.

سقف صدور کارت هديه تا اطلاع ثانوي و به صورت موقت به ۲۰ ميليون ريال افزايش يابد.

 ضروري است فرآيندهاي افتتاح حساب و دريافت تسهيلات در راستاي کاهش زمان حضور مشتريان در شعب اصلاح شود و مشتريان بتوانند تمام اقدامات لازم نظير تکميل فرم‌ها را به صورت غيرحضوري انجام دهند و پس از مراجعه حضوري صرفاً براي احراز هويت و با صرف حداقل زمان در کوتاه‌ترين زمان ممکن امور مربوط به انجام رسد.

به گزارش ايرنا، بانک مرکزي از اسفند سال گذشته و بعد از گسترش شيوع ويروس کرونا اعلام کرد: براساس شرايط خاص بهداشتي کشور و به منظور مديريت، کنترل و پيشگيري از شيوع ويروس کرونا، اقدام هاي لازم براي تسهيل استفاده هموطنان از درگاه‌هاي غيرحضوري و کاهش مراجعه حضوري مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز پيش بيني و به بانک ها ابلاغ شد.