هشدار رئيس سابق بانک مرکزي اروپا در باره خروج يونان از ناحيه يورو

تاریخ انتشار : 1394/04/20

مشروح خبر


در مقاله‌ای در روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگمانیه زایتونگ نوشت:« خروج یونان از ناحیه یورو برای اروپا بسیار گران تمام می‌شود. این هزینه نه تنها دامن یونانی‌ها را می‌گیرد و آنها را مجبور به زندگی در یک آشفتگی وحشتناک و دردناک می‌کند، بلکه دامن‌گیر طلبکاران هم می‌شود و آنها باید تقریبا از بازپرداخت همه پول خود چشم پوشی کنند».
وی افزود:« با وجود این، در مذاکرات با آتن، مسئله کاهش بدهی یونان از طرف اروپایی‌ها، منتفی است».
تریشه درحالی این اظهارات را بیان می‌کند که دولت یونان فهرست نهایی اصلاحات را به بروکسل ارائه کرده است و به نظر می‌رسد آلمان از سخت‌گیری خود کاسته و با آن که هر گونه کاهش بدهی یونان را منتفی می‌داند ، اما باب زمان‌بندی مجدد بازپرداخت این بدهی‌ها را باز گذاشته است.
وی افزود :« خطر سرایت ژئوپولیتیکی (خروج ) در اروپا، به ویژه در آلمان، هم وجود دارد ».
رئیس سابق بانک مرکزی اروپا معتقد است:« اروپا مسئولیت تاریخی دارد که کشورهای بلوک کمونیستی سابق را جذب خود کند».
وی تصریح کرد در صورت خروج یونان از ناحیه یورو ، باید « قرابت فرهنگی یونانی‌ها با اوکراین و روسیه را که به مدد مذهب ارتدکس حاصل شده است، در ذهن داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت، آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، از زمانی که به قدرت رسیده، به ویژه هنگام وخیم شدن مذاکرات بین آتن و طلبکارانش، از گرمی روابط خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سخن گفته است. با وجود این مسکو همواره تصریح کرده که یونان از روسیه کمک مالی درخواست نکرده است.