عراق براي بازسازي اين کشور از بانک جهاني وام گرفت

تاریخ انتشار : 1394/04/22

مشروح خبر


بغداد اعلام کرد این موافقتنامه نخستین کمک بین المللی برای بازسازی مناطقی از عراق است که براثر جنگ در این کشور تخریب شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد ، هوشیار زیباری وزیر دارایی عراق گفت حدود یک سوم این پول صرف بازسازی جاده ها و پل ها خواهد شد و یک سوم آن نیز به بازسازی شبکه های برق ، آب و فاضلات اختصاص خواهد یافت.
کاهش درآمدهای نفتی عراق و خسارات سنگینی که حملات ستیزه جویان گروه تکفیری صهیونیستی داعش به این کشور وارد کرده است باعث شد عراق امسال با کسری بودجه 20 میلیارد دلاری روبرو شود.
ستیزه جویان گروه تکفیری صهیونیستی داعش اکثر بخش های شمالی و غربی عراق را به تصرف خود درآورده بودند اما نیروهای امنیتی عراق با کمک شبه نظامیان شیعه و نیروهای پیشمرگ کرد و همچنین پشتیبانی حملات هوایی تحت فرماندهی آمریکا توانستند این ستیزه جویان را از بخش هایی از استان های دیاله و صلاح الدین بیرون کنند.
زیباری در مراسم امضای این موافقتنامه تصریح کرد این نخستین کمک مستقیم و ملموس به تلاش های دولت برای بازسازی و برقراری ثبات و همچنین بازگرداندن زندگی به روال عادی خود در مناطقی است که از چنگ گروه تکفیری صهیونیستی داعش آزاد شده است.
وی افزود براساس این موافقتنامه وامی 15 ساله با بهره یک درصد در اختیار عراق قرار گرفت.
زیباری گفت عراق وعده هایی نیز از آمریکا ، اتحادیه اروپا ، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی به طور انفرادی در مورد کمک مالی به تلاش های دولت برای بازسازی این کشور دریافت کرده است.
نیروهای عراقی سه ماه قبل شهر تکریت را از ستیزه جویان گروه تکفیری صهیونیستی داعش بازپس گرفتند که بزرگ ترین موفقیت نیروهای دولتی در جنگ علیه این ستیزه جویان از آغاز حملات آنها به عراق در ژوئن سال 2014 بود.